Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van lid Omtzigt over eHerkenning
Vragen van het lid Omtzigt (CDA) aan de Staatssecretaris van Financiën over eHerkenning (ingezonden 9 december 2019).
Antwoord van Minister Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
            17 december 2019).
         
Vraag 1
            
Klopt het dat het per 1 januari 2020 alleen nog mogelijk is om middels het commercieel
               verkrijgbare eHerkennning te communiceren met de Belastingdienst, indien je een bedrijf
               hebt? Kunt u aangeven voor welke aangiftes de Belastingdienst nu communiceert dat
               het verplicht gesteld wordt?1
Antwoord 1
            
Ja, dit klopt voor de loonaangifte en de vennootschapsbelastingen. Niet voor alle
               communicatie met de Belastingdienst is eHerkenning nodig. De Belastingdienst communiceert
               per brief dat ondernemers die hun aangifte loonheffingen over 2020 of vennootschapsbelastingen
               over 2019 willen indienen via de website van de Belastingdienst, vanaf 2020 gebruik
               moeten maken van eHerkenning om in te loggen op het portaal van de Belastingdienst.
               Dit geldt niet voor ondernemers die hun aangifte uitbesteden of gebruik maken van
               professionele administratiesoftware. Eenmanszaken kunnen bij de Belastingdienst bovendien
               inloggen met DigiD. De Belastingdienst sluit met het gebruik van eHerkenning aan bij
               de ontwikkeling van het overheidsbrede authenticatiestelsel voor bedrijven en anticipeert
               op de inwerkingtreding van de Wet digitale overheid, die voorheen was voorzien op
               1 januari 2020.
            
Vraag 2
            
Wat is de wettelijke grondslag om ondernemingen te verplichten aangifte te doen met
               eHerkenning (dat in tegenstelling tot DigiD niet gratis is en alleen commercieel verkrijgbaar
               is)?
            
Antwoord 2
            
Uit artikel 2:15, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht volgt dat een bestuursorgaan
               bevoegd is om nadere eisen te stellen aan het gebruik van de elektronische weg. Van
               deze bevoegdheid wordt gebruik gemaakt door de Belastingdienst. Dit soort eisen zijn
               over het algemeen technisch van aard en hebben betrekking op het borgen van de betrouwbaarheid
               en vertrouwelijkheid van de gegevensuitwisseling. Daarnaast behoren informatiesystemen,
               die persoonsgegevens verwerken, ingevolge de Algemene verordening gegevensbescherming
               (AVG) aan bepaalde eisen te voldoen ten aanzien van toegangsbeveiliging. Via de EU
               verordening nr. 910/2014 (eIDAS-verordening) en de bij uw Kamer in behandeling zijnde
               Wet digitale overheid wordt de norm betreffende de adequate beveiliging van de toegang
               tot digitale dienstverlening nader gespecificeerd. Ongeacht of de nadere invulling
               van de norm door inwerkingtreding van de Wet digitale overheid van kracht is, is de
               Belastingdienst bevoegd en verplicht om de persoonsgegevens op haar portaal adequaat
               te beveiligen. De Belastingdienst is gelet op artikel 5, eerste lid, letter f, AVG
               verplicht passende technische beveiligingsmaatregelen te nemen. In het begrip «passend»
               ligt besloten dat de beveiliging in overeenstemming is met de stand van de techniek
               en dat het niveau van beveiliging correspondeert met de aard van de te verwerken persoonsgegevens.
               De stand van de techniek is sterk tijdgebonden. Zowel de stand van de techniek als
               de hoeveelheid privacygevoelige gegevens, die worden getoond in het portaal voor ondernemers,
               schrijdt voort. eHerkenning is op dit moment het enige beschikbare inlogmiddel voor
               organisaties dat een passend beveiligingsniveau biedt voor de aangifte loonheffingen
               en de aangifte vennootschapsbelasting in 2020.
            
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt toezicht op de toepassing van de AVG en
               is al langere tijd van mening dat het betrouwbaarheidsniveau van de inlogmiddelen
               van de overheid omhoog zou moeten. Dit blijkt onder andere uit de voorwaardelijke
               dwangsom die de AP in 2018 aan het UWV heeft opgelegd.2 Om die reden stapt ook het UWV al vooruitlopend op de wet Digitale overheid over
               op het verplichte gebruik van eHerkenning, niveau 3.
            
Vraag 3
            
Indien er geen wettelijke grondslag bestaat, bijvoorbeeld omdat de wet Digitale Overheid
               nog niet is aangenomen door de Tweede Kamer voor 31 december 2019 (en dus ook niet
               door de Eerste Kamer), is er dan een wettelijke grondslag om bedrijven een boete geven,
               indien zij er niet in slagen om met eHerkenning aangifte te doen en het anders wel
               zouden doen?3
Antwoord 3
            
Er is een wettelijke grondslag, zoals bij vraag 2 toegelicht. Organisaties die verwachten
               dat ze niet op tijd eHerkenning kunnen krijgen om aan de aangifteplicht te kunnen
               voldoen, zullen op aanvraag uitstel krijgen voor de aangifte loonheffingen en de aangifte
               vennootschapsbelasting waarmee deze organisaties geen boete opgelegd zullen krijgen.
            
Vraag 4
            
Indien er geen wettelijke grondslag is, hoe zorgt u er dan voor iedereen gewoon zonder
               eHerkenning alle aangiftes kan doen en hoe zorgt u ervoor dat u dat eerlijk communiceert?
            
Antwoord 4
            
Er is een wettelijke grondslag, zoals bij vraag 2 toegelicht. De Belastingdienst heeft
               per brief zorggedragen voor de communicatie dat per 1 januari 2020 eHerkenning nodig
               is voor het regelen van de aangifte loonheffingen of vennootschapsbelasting via het
               portaal van de Belastingdienst. Daarnaast zal het verzoek om uitstel van aangifteplichtige
               bedrijven en organisaties, die verwachten niet tijdig te kunnen inloggen met eHerkenning,
               door de Belastingdienst worden gehonoreerd.
            
Vraag 5
            
Indien eHerkenning op enig moment verplicht gesteld wordt, kunt u dan aangeven hoe
               u zult omgaan met de volgende gevallen:
            
a. een pensioen-bv;
b. een onderneming die geen KvK-nummer heeft en dus geen eHerkenning kan aanvragen;
c. een kerkgenootschap?
Antwoord 5
            
Ik zal uw Kamer nog voor de plenaire behandeling van de Wet digitale overheid met
               een separate brief nader informeren over de stand van zaken rondom de groepen die
               geen eHerkenning kunnen krijgen omdat ze niet staan geregistreerd in het Handelsregister.
               De Belastingdienst zal op korte termijn met de genoemde partijen het gesprek aangaan;
               de Staatssecretaris van Financiën zal hierover zo snel mogelijk aan uw Kamer rapporteren,
               doch uiterlijk voor 1 maart 2020.
            
Vraag 6
            
Hoeveel ondernemingen hebben eHerkenning aangeschaft en hoeveel ondernemingen hebben
               eHerkenning nog niet aangeschaft? Wat moet een onderneming doen die door overmacht
               geen eHerkenning heeft op 1 januari 2020?
            
Antwoord 6
            
Ongeveer 100.000 ondernemingen hebben een eHerkenningsmiddel van betrouwbaarheidsniveau
               3 aangeschaft. De Belastingdienst geeft aan dat er geen exact beeld is te geven van
               het aantal ondernemingen dat straks een eHerkenningsmiddel nodig heeft, maar dit nog
               niet heeft aangeschaft. Ongeveer 24.000 ondernemingen moeten voor 1 maart bij de Belastingdienst
               aangifte loonheffingen doen; ongeveer 100.000 ondernemingen moeten voor 1 juni aangifte
               vennootschapsbelasting doen. Eenmanszaken kunnen met DigiD bij de Belastingdienst
               blijven inloggen. Ondernemingen die wel een eHerkenningsmiddel nodig hebben, maar
               dat niet voor 1 maart kunnen aanschaffen, kunnen uitstel van het doen van aangifte
               aanvragen.
            
Vraag 7
            
Heeft u contact met de leveranciers van eHerkenning? Zijn daar wachttijden met toekenning
               op dit moment?
            
Antwoord 7
            
Met de leveranciers van eHerkenning is de invoering van het gebruik van eHerkenning
               door de Belastingdienst uitvoerig besproken in de daarvoor door mij ingerichte taskforce
               eHerkenning. Aantallen uitgegeven middelen en betrouwbaarheidsniveaus worden gemonitord.
               Heel 2019 is campagne4 gevoerd naar aanleiding van de overstap van het UWV en Belastingdienst. De meeste
               ondernemers schaffen eind 2019 de middelen aan. Daarom zijn er op dit moment wachttijden
               ontstaan. In sommige gevallen tot enkele weken. Bijvoorbeeld omdat een aanvraag niet
               juist of volledig is ingediend. Voor uitgifte van het betrouwbaarheidsniveau 3 is
               het nodig dat er een grondige check op identiteit en bevoegdheden van de aanvrager
               plaatsvindt. Hier kunnen geen concessies aan gedaan worden. Leveranciers hebben al
               extra capaciteit ingezet en zullen deze nog verder opschalen om zo de wachttijden
               weer terug te brengen tot enkele dagen (bij een complete aanvraag).
            
Vraag 8
            
Hoe zorgt u ervoor dat het aangifte doen voor ondernemingen in het nieuwe jaar geen
               chaos wordt?
            
Antwoord 8
            
De Belastingdienst heeft per brief zorggedragen voor de communicatie richting organisaties
               dat per 1 januari 2020 eHerkenning nodig is voor het indienen van de aangifte loonheffingen
               en vennootschapsbelasting via het portaal van de Belastingdienst. Eenmanszaken kunnen
               inloggen met DigiD bij de Belastingdienst. Aangezien ook burgers met DigiD kunnen
               inloggen, staat de campagne voor de aangifte inkomstenbelasting hierbuiten. De Belastingdienst
               zal coulant omgaan met verzoeken om uitstel door belastingplichtigen en inhoudingsplichtigen
               die niet in staat zijn tijdig eHerkenningsmiddelen aan te schaffen. Waar noodzakelijk
               zullen aanvullende maatregelen door de Belastingdienst worden genomen om boetes te
               voorkomen.
            
Vraag 9
            
Kunt u deze vragen een voor een en voor woensdag 18 december 2019 beantwoorden, zodat
               de vaste Kamercommissie voor Financiën er nog iets van kan vinden, indien noodzakelijk?
            
Antwoord 9
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.