Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Sneller en Schonis over het kunnen meenemen van schadevrije jaren
Vragen van de leden Sneller en Schonis (beiden D66) aan de Minister van Financiën over het kunnen meenemen van schadevrije jaren (ingezonden 11 november 2019).
Antwoord van Minister Hoekstra (Financiën) (ontvangen 17 december 2019). Zie ook Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 924.
Vraag 1 en 2
Klopt het dat in het buitenland opgebouwde schadevrije jaren niet geldig zijn in Nederland?
Klopt het dat dit ook het geval is voor de schadevrije jaren die zijn opgebouwd in
EU-lidstaten?1
Hoe wordt de registratie van schadevrije jaren in andere EU-lidstaten voltrokken?
Zijn er andere landen die gebruik maken van een nationaal datasysteem zoals het Nederlandse
Roy-Data-systeem? Hoe verschillen wet- en regelgeving in EU-lidstaten met betrekking
tot het berekenen van schadevrije jaren?
Antwoord 1 en 2
Ik ben ermee bekend dat in het buitenland opgebouwde schadevrije jaren niet altijd
kunnen worden meegenomen. In Nederland bouwt men voor elk jaar schadevrij rijden een
schadevrij jaar op. Als er schade wordt geleden verliest de verzekerde 5 schadevrije
jaren.
Omdat de meeste landen een ander systeem hanteren, bepalen verzekeraars, afhankelijk
van dat systeem, wanneer ze schadevrije jaren één op één overnemen. Dit geldt ook
voor in EU-lidstaten opgebouwde schadevrije jaren. Insurance Europe, de Europese koepel
van verzekeraars, heeft in 2012 onderzoek gedaan naar de verschillen in opbouw van
schadevrije jaren en stelt daarin dat de verschillen met name zitten in de impact
van een claim op de reeds opgebouwde schadevrije jaren. De omgang met schadevrije
jaren, en het effect van claims, kan dus per land verschillen.
Vraag 3
Klopt het dat het voor mensen uit het buitenland, die in Nederland komen wonen, mogelijk
is om hun buitenlandse autoverzekering door te laten lopen wanneer zij een internationale
dekking hebben, waardoor zij hun opgebouwde schadevrije jaren kunnen behouden? Kunt
u een indicatie geven van de proportie in Nederland geregistreerde auto’s waarvoor
geen autoverzekering is afgesloten bij een Nederlandse verzekeraar?
Antwoord 3
Veel Nederlandse verzekeraars kennen in hun voorwaarden bepalingen waarin zij een
voertuig met Nederlandse kenteken een aantal maanden verzekeren bij permanent verblijf
in het buitenland. Voor buitenlandse verzekeraars die dat doen voor in het buitenland
geregistreerde voertuigen die (al dan niet tijdelijk) in Nederland zijn is mij dat
onbekend. Hanterende de definitie dat een verzekeraar Nederlands is als het hoofdkantoor
in Nederland staat, is het percentage in Nederland geregistreerde auto’s waarvoor
een verzekering is afgesloten bij een buitenlandse verzekeraar ongeveer 12%.
Vraag 4 en 5
Bent u bekend met het feit dat het geldt als fraude wanneer een ouder zijn kind regelmatig
gebruik laat maken van zijn/haar auto, zonder dit aan te geven bij de verzekeraar?
Bent u bekend met het feit dat de premie hierdoor (vaak) hoger is? Kunt u een indicatie
geven van de hoogte van de toeslag die in een dergelijk geval wordt berekend of een
indicatie geven van de manier waarop de premie in een dergelijk geval wordt berekend?
Klopt het dat een kind, dat meerdere jaren als regelmatig bestuurder gebruik heeft
gemaakt van de auto, geen schadevrije jaren heeft opgebouwd? Vindt u het niet vreemd
dat er wél premie is betaald voor het gebruik van de auto door het kind, terwijl dit
kind géén schadevrije jaren heeft opgebouwd?2
Klopt het, in een situatie waarin partners op hetzelfde adres wonen en samen gebruikmaken
van een auto, dat de schadevrije jaren alleen worden opgebouwd door de verzekeringsnemer?
Zou u het wenselijk vinden dat partners die samen gebruikmaken van een auto ook beiden
schadevrije jaren opbouwen?
Antwoord 4 en 5
Het is mij niet bekend dat bij consumentenpolissen het geldt als fraude wanneer een
ouder zijn kind of partner regelmatig gebruik laat maken van zijn/haar auto, zonder
dit te melden aan de verzekeraar. De meeste verzekeraars hebben geregeld in hun polisvoorwaarden
dat ieder gezinslid dat in het bezit is van een geldend rijbewijs in het betreffende
voertuig mag rijden. Mocht er na gereden schade een claim worden ingediend dan heeft
dat impact op de schadevrije jaren van de verzekeringnemer. Bij leasecontracten en
in de zakelijke markt kunnen andere voorwaarden gelden.
Een kind of partner bouwt schadevrije jaren op als het geregistreerd staat als verzekeringsnemer
of als regelmatig bestuurder. Niet geregistreerde gezinsleden bouwen geen schadevrije
jaren op. Rijdt het geregistreerde gezinslid schade, dan gaat het ook ten koste van
zijn/haar schadevrije jaren. Afhankelijk van de leeftijd van het gezinslid kan er
een hogere premie gevraagd worden, vanwege een risico-inschatting door de verzekeraar.
Er is hierdoor geen informatie beschikbaar over een algemene verhoging van premies.
De premie wordt vastgesteld op basis van het profiel van verzekeringnemer(s) en, indien
nodig, de geregistreerde regelmatig bestuurder(s).
Ik vind het begrijpelijk dat een verzekeraar een kind of partner alleen schadevrije
jaren laat opbouwen als hij geregistreerd staat als verzekeringsnemer of regelmatig
bestuurder. Als de regelmatig bestuurder niet geregistreerd staat beschikt de verzekeraar
ook niet over de gegevens en kan zich geen beeld vormen over het rijgedrag.
Vraag 6
Klopt het dat er op dit moment slechts drie autoverzekeraars zijn die het mogelijk
maken om de opgebouwde schadevrije jaren te verdelen? Bent u bereid om zich samen
met verzekeraars in te zetten voor het vergroten van de mogelijkheid voor partners
in scheiding om de schadevrije jaren te verdelen?
Antwoord 6
Na navraag bij het Verbond van Verzekeraars kan ik geen uitsluitsel geven over hoeveel
autoverzekeraars het mogelijk maken om de opgebouwde schadevrij jaren te verdelen.
Tegelijk concludeer ik dat er wel degelijk partijen zijn die een dergelijke regeling
in hun polisvoorwaarden aanbieden. In individuele gevallen is het mogelijk voor de
verzekeraar maatwerk te leveren, bijvoorbeeld bij echtscheidingen. Ik treed niet in
de acceptatievoorwaarden van individuele verzekeraars. Aangezien er reeds verzekeraars
zijn die dit aanbieden zie ik geen aanleiding hierover met verzekeraars in gesprek
te gaan.
Vraag 7
Bent u bekend met het feit dat de Consumentenbond bepleit dat schadevrije jaren niet
alleen worden opgebouwd door verzekeringsnemers, maar door alle regelmatige bestuurders?
Zijn er voorbeelden van andere EU-landen waar sprake is van dergelijke dubbele opbouw?
Ziet u mogelijkheden voor het invoeren van een dergelijk systeem in Nederland?
Antwoord 7
Ja, daar ben ik mee bekend. Mijn beeld is dat het schadevrij opbouwen van dubbele
jaren reeds mogelijk is, mits de regelmatige bestuurder als zodanig is geregistreerd.
Er zijn mij geen voorbeelden bekend van EU-landen met een dergelijke dubbele opbouw.
Het Nederlandse systeem weegt schadevrije jaren relatief zwaar mee in de berekening
van de premie (en de korting) ten opzichte van andere EU-landen, die bijvoorbeeld
voertuigkenmerken een groter gewicht toekennen. De invoering van een dubbele opbouw
zonder registratie zal daarom veel impact hebben op het Nederlandse systeem en kan
leiden tot een devaluatie van schadevrije jaren als risico-indicator.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.