Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Remco Dijkstra over Het bericht ‘Vrachtwagenheffing op N264 blijft mogelijk als sluipverkeer toeneemt’
Vragen van het lid RemcoDijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Vrachtwagenheffing op N264 blijft mogelijk als sluipverkeer toeneemt» (ingezonden 7 november 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
12 december 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met de vele bezwaren van inwoners van het dorp Sint Hubert die een toename
van het aantal vrachtwagens vrezen op hun N264 als de vrachtwagenheffing wordt ingevoerd
op de provinciale wegen Cuijk-Grave en Oss-Grave?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Waarom is de vrachtwagenheffing niet van toepassing op de N264? Is uitwijkgedrag of
sluipverkeer van andere wegen naar de N264 te verwachten?
Antwoord 2
De vrachtwagenheffing wordt ingevoerd op autosnelwegen en op de wegen waarop naar
verwachting substantiële uitwijk plaats zou vinden, als gevolg van een heffing op
autosnelwegen. Op de N264 wordt aan de hand van modelstudies en expert judgement geen
uitwijkend vrachtverkeer van substantiële omvang verwacht. Daarom wordt op deze weg
geen vrachtwagenheffing ingevoerd.
Vraag 3
Wat zijn de criteria om een vrachtwagenheffing in te voeren op een bepaalde weg? Bij
hoeveel vrachtverkeer? Hoe komen leefbaarheid en verkeersveiligheid terug in de keuzes?
Antwoord 3
Het uitgangspunt is dat de vrachtwagenheffing wordt geheven op alle autosnelwegen
en op de wegen waarop naar verwachting substantiële uitwijk plaats zou vinden, als
gevolg van een heffing op de autosnelwegen. Op basis van modelstudies is in beeld
gebracht hoeveel uitwijk naar het onderliggend wegennet zal plaatsvinden. In het gesprek
met de regio is een toename van 200 vrachtauto’s per rijrichting per dag gehanteerd
als startpunt van de analyse. De modelstudies zijn afgezet tegen de uitkomsten van
overleg met de wegbeheerders en met vertegenwoordigers van de vervoerssector. Zo is
per provincie een aantal bijeenkomsten gehouden waarin regionale kennis over het wegennet
en de omgeving is opgehaald om te bepalen op welke wegen buiten de autosnelwegen uitwijk
aan de orde zou kunnen zijn, of de modelinschattingen plausibel zijn en of er andere
redenen zijn om wegen juist wel of niet op te nemen in het heffingsnetwerk.
Ook kunnen bijzondere omstandigheden maken dat een wegvak niet of juist wel moet worden
toegevoegd aan het heffingsnetwerk. Zo speelt in het kader van verkeersveiligheid
de wegindeling een rol, en is van belang of een weg door of nabij een woonwijk loopt.
Dit heeft geleid tot het voorgestelde heffingsnetwerk dat op 26 juni 2019 bij het
conceptwetsvoorstel aan uw Kamer is aangeboden.
Vraag 4
Hoe snel kan een aanpassing plaatsvinden en een weg worden toegevoegd aan het netwerk
van tolwegen, als blijkt dat toch sluipverkeer ontstaat en de belangen van een gebied
of dorp teveel geraakt worden door een toename van vrachtverkeer?
Antwoord 4
Het wetsvoorstel vrachtwagenheffing is op dit moment nog in voorbereiding. In het
conceptwetsvoorstel is een regeling opgenomen waarmee in spoedeisende gevallen snel
een weg toegevoegd kan worden; zie artikel 29 van de consultatieversie2 van het wetsvoorstel vrachtwagenheffing. Vanaf het moment dat Rijk en regio constateren
dat er een spoedeisend probleem is en het toevoegen van een weg de gewenste oplossing
is, kan dit binnen enkele dagen worden geregeld. Vervolgens zal de wijziging van het
wegennet technisch doorgevoerd moeten worden in de systemen. Ik streef ernaar dit
in een zo kort mogelijke periode te doen. In het buitenland wordt hiervoor een termijn
van twee tot drie maanden gehanteerd.
Vraag 5
Hoe zit het met omliggende wegen als de N279, de N324 en de N321? Kunt u een kaartje
geven waar de heffing van toepassing zal zijn en waar niet?
Antwoord 5
Voor de N279 geldt dat het deel tussen A50 aansluiting Veghel en A67 aansluiting Asten
is opgenomen in het heffingsnetwerk.
Voor de N324 geldt dat het deel tussen A59 aansluiting Oss-Oost en N321 Grave is opgenomen
in het heffingsnetwerk.
Van de N321 is het gedeelte tussen de A73 aansluiting Cuijk en N324 Grave opgenomen
in de vrachtwagenheffing.
Een kaartje van het heffingsnetwerk is bijgevoegd in het conceptwetsvoorstel dat ik
op 26 juni 2019 met uw Kamer heb gedeeld. Het kaartje van het voorgestelde heffingsnetwerk
kunt u vinden op pagina 32 van het conceptwetsvoorstel.
Vraag 6
Welke coördinatie vindt er plaats tussen de wegbeheerder, in casus de provincie Noord-Brabant
en het Rijk als het gaat om de tolheffing?
Antwoord 6
In het voorjaar heb ik veelvuldig gesproken en overleg gevoerd met de wegbeheerders
en met vertegenwoordigers van de vervoerssector. Zo is per provincie een aantal bijeenkomsten
gehouden en is regionale kennis opgehaald van het wegennet waarop de heffing zou kunnen
gaan gelden.
Momenteel ben ik in gesprek met de regionale wegbeheerders over de monitoring en evaluatie
van het verkeer. Het doel is te komen tot afspraken over de wijze waarop onverwachte
uitwijk ten gevolge van de vrachtwagenheffing in beeld wordt gebracht en hoe daarop
geacteerd kan worden.
Vraag 7
Zijn er andere dorpen of gemeenten in andere provincies bekend waar bewoners zich
zorgen maken over de verkeersveiligheid of een toename van de drukte door vrachtverkeer?
Zo ja, welke zijn u bekend? Welke partijen hebben zich gemeld in de consultatie? Welke
wijzigingen aan de hand van de inbrengen hebben er plaatsgevonden? Hoe worden mensen
op de hoogte gebracht van hoe er met hun inbreng wordt omgegaan?
Antwoord 7
Ja. Er zijn door bewoners uit verschillende delen van het land zorgen geuit over ongewenste
effecten van uitwijkend vrachtverkeer. Ik geef hiervan een aantal voorbeelden: vanuit
Friesland heeft een inwoner uit Oldeholtpade zorgen geuit. Vanuit Overijssel geldt
dit voor Nieuwleusen. Voor Gelderland geldt dit voor Ede. Voor Limburg zijn zorgen
geuit voor de regio Venlo en Horst aan de Maas. Vanuit Noord-Brabant zijn zorgen uitgesproken
door inwoners van Prinsenbeek en Eindhoven. Vanuit Noord-Holland zijn zorgen in en
om Amsterdam geuit. In Zuid-Holland heeft een inwoner uit Noordwijk zorgen geuit en
in Utrecht geldt dit voor Baarn en Soest.
Partijen die zich hebben gemeld in de consultatie zijn bewoners, overheden, bedrijven
en maatschappelijke organisaties. Welke wijzigingen in het wetsvoorstel gaan plaatsvinden
zal ik aangeven in een verslag dat ik medio 2020 met het wetsvoorstel aan uw Kamer
zal aanbieden. In dit verslag wordt aangegeven wat met de inbreng naar aanleiding
van de internetconsultatie is gedaan en hoe dit is verwerkt in het wetsvoorstel vrachtwagenheffing.
Diegenen die een reactie hebben ingediend op het conceptwetsvoorstel krijgen bericht
zodra ik het wetsvoorstel met het verslag aan uw Kamer heb verzonden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.