Schriftelijke vragen : Sancties voor Groningen Airport Eelde en de toekomst van dit vliegveld in de context van de onvermijdelijke krimp van de luchtvaart als gevolg van de klimaatcrisis en biodiversiteitscrisis
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over sancties voor Groningen Airport Eelde en de toekomst van dit vliegveld in de context van de onvermijdelijke krimp van de luchtvaart als gevolg van de klimaatcrisis en biodiversiteitscrisis (ingezonden 6 december 2019).
Vraag 1
Kent u de berichten «VOLE wil dat vliegveld Eelde wordt gestraft voor overtredingen»
en «Rechter buigt zich over klachten sluitingstijden Groningen Airport Eelde»?1 2
Vraag 2
Deelt u de mening dat een ongestoorde nachtrust voor omwonenden belangrijker is dan
de economische kortetermijnbelangen van de luchtvaartsector? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Hoe verklaart u dat er verschillende interpretaties bestaan van de regelgeving?
Vraag 4
Wat kunt u vertellen over het verloop van de gesprekken tussen het vliegveld en de
Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over het interpreteren van de regels?
Vraag 5
Kunt u inzicht geven in de tijdlijn en agenda van dit overleg tussen het vliegveld
en de ILT?
Vraag 6
In hoeverre worden de wensen en meningen van bewonersgroepen en belangenorganisaties
meegenomen in deze interpretatieslag? Waar blijkt dat uit?
Vraag 7
Kunt u een update geven van de stand van zaken omtrent het plan van aanpak waar het
vliegveld door de ILT om werd verzocht?
Vraag 8
In hoeverre worden de wensen en meningen van bewonersgroepen en belangenorganisaties
meegenomen in dat plan van aanpak? Waar blijkt dat uit?
Vraag 9
Wat is uw reactie op de stelling van Jan Wittenberg (Vereniging Omwonenden Luchthaven
Eelde, VOLE) dat het plan van aanpak er al in maart 2019 had moeten zijn?
Vraag 10
Waarom is het plan van aanpak er nog niet?
Vraag 11
Wanneer mogen we het plan van aanpak verwachten?
Vraag 12
Erkent u dat Groningen Airport Eelde zeker niet het enige vliegveld is dat afspraken
over nachtrust aan de spreekwoordelijke laars lapt? Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Deelt u de mening dat het schenden van afspraken en het in het algemeen (te) ruim
interpreteren van regelgeving door luchthavens een structureel probleem is in de luchtvaartsector
waarop harder dient te worden ingegrepen dan tot nu toe het geval is? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 14
Waarom neemt u als luchtvaartminister niet veel krachtiger stelling tegen het schenden
van afspraken door vliegvelden?
Vraag 15
Erkent u dat u als Minister de leiding zou kunnen nemen in de strijd tegen het overtreden
van de afspraken door vliegvelden? Zo ja, waarom doet u dat dan niet?
Vraag 16
Erkent u dat de klimaatcrisis en biodiversiteitscrisis om stevige keuzes vragen, waarbij
niet alles kan?
Vraag 17
Kent u het bericht «Lelylijn mag ten koste gaan van Groningen Airport Eelde»?3
Vraag 18
Wat is uw reactie op de stelling «Stop met investeren in Groningen Airport Eelde en
zet alles op de snelle Lelylijn van Groningen naar Amsterdam», zoals deze werd besproken
in een door het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant georganiseerde debat
te Drachten?
Vraag 19
Hoe ziet u de toekomst van Groningen Airport Eelde, in de context van de onvermijdelijke
krimp van de luchtvaartsector als gevolg van de klimaatcrisis?
Vraag 20
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
L. van Raan, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.