Schriftelijke vragen : Het bericht dat de vertegenwoordigers van SATL en BTV zijn opgestapt uit het overleg van de klankbordgroep Luchtvaartnota 2020-2050
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat de vertegenwoordigers van SATL en BTV zijn opgestapt uit het overleg van de klankbordgroep Luchtvaartnota 2020–2050 (ingezonden 6 december 2019).
Vraag 1
            
Kent u de berichten «Minister blokkeert overleg met omwonenden» en «Deze verklaring
               van SATL en BTV mocht niet worden gedeeld»?1 2
Vraag 2
            
Bent u ervan op de hoogte dat de vertegenwoordigers van de Samenwerkende Actiegroepen
               Tegen Laagvliegen (SATL) en Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) zijn opgestapt
               uit het overleg van de klankbordgroep Luchtvaartnota 2020–2050 van 26 november 2019?
            
Vraag 3
            
Kent u de verklaring die zij in dit overleg wilden afgeven als evaluatie op het proces,
               maar die zij hier niet naar voren mochten brengen?3
Vraag 4
            
Kent u de volgende constatering van SATL en BTV: «We constateren dat het proces, hoe
               te komen tot een concept Luchtvaartnota een voorgekookt menu was»? Wat is daarop uw
               reactie?
            
Vraag 5
            
Wat is uw reactie op de stelling van SATL en BTV dat er op hoofdpunten geen enkele
               ruimte was voor hun inbreng?
            
Vraag 6
            
Wat is uw reactie op de stelling van SATL en BTV dat er, ondanks een actieve opstelling,
               weinig tot niets is gedaan met hun input en feedback onder andere over de ingebrachte
               expertise met betrekking tot vogelaanvaringen?
            
Vraag 7
            
Wat is uw reactie op de stelling van SATL en BTV dat diverse vragen niet werden beantwoord,
               onder andere de vragen over het te optimistisch inschatten van het perspectief op
               elektrisch vliegen?
            
Vraag 8
            
Kent u de kritiek van SATL en BTV dat de door hun gemaakte punten regelmatig niet
               zijn opgenomen in de notulen?
            
Vraag 9
            
Erkent u dat deze notulen daardoor geen volledig beeld geven van de gesprekken die
               hebben plaatsgevonden in de klankbordgroep? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 10
            
Erkent u dat door incomplete en ongebalanceerde notulen een deel van de door SATL
               en BTV aangeleverde waarschuwingen en argumenten u niet bereikt zouden kunnen hebben?
               Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 11
            
Deelt u de mening dat het vanwege de incomplete en ongebalanceerde notulen niet mogelijk
               is om een gebalanceerde beleidsbeslissing te nemen inzake de luchtvaartnota? Zo nee,
               waarom niet?
            
Vraag 12
            
Erkent u dat in deze klankbordgroep de vertegenwoordiging van de luchtvaartsector,
               het ministerie en bewonersgroepen, numeriek in het nadeel is uitgevallen van bewonersgroepen?
               Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 13
            
Erkent u dat deze ongelijkheid zich ook manifesteert in het feit dat de bewoners veel
               van hun eigen tijd en geld steken in hun deelname aan dergelijke overleggen, terwijl
               het in geval van de vertegenwoordigers van de sector en het ministerie om betaalde
               banen gaat? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 14
            
Kent u de volgende stelling van SATL en BTV: «Door het ontbreken van een MKBA kan
               er geen zorgvuldige transparante belangenafweging gemaakt worden; ondanks meermaals
               aandringen bleef de deur hiervoor gesloten; Dit is een ernstig gemis»? Wat is daarop
               uw reactie?
            
Vraag 15
            
Kent u de volgende oproep van SATL en BTV: «Rekening houdend met de overlast, gezondheidsschade
               en de maatschappelijke kosten en baten dient ook met een krimpscenario rekening gehouden
               te worden»? Wat is daarop uw reactie?
            
Vraag 16
            
Wat zegt het u dat SATL en BTV nadrukkelijk afstand hebben genomen van de concept-Luchtvaartnota
               2020–2050 en het nog te formuleren voorkeursscenario?
            
Vraag 17
            
Onderschrijft u dat in het proces van de Luchtvaartnota 2020–2050 onvoldoende rekening
               is gehouden met de wensen van deze en andere bewonersgroepen, actiegroepen en belangenverenigingen?
               Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 18
            
Erkent u dat een dergelijke gang van zaken, waarbij in dit geval SATL en BTV met het
               gevoel blijven zitten dat ze niet gehoord worden, zeer schadelijk is voor het vertrouwen
               van burgers in de overheid? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 19
            
Erkent u dat het op basis van dit incomplete en ongebalanceerde proces, waar SATL
               en BTV nadrukkelijk ontevreden over zijn en afstand van nemen, niet correct zou zijn
               om een vinkje te zetten achter het hoofdstuk «burgerparticipatie»? Zo nee, waarom
               niet?
            
Vraag 20
            
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
L. van Raan, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.