Schriftelijke vragen : Het bericht ‘IATA, slot op Schiphol kost Nederland banen’
Vragen van het lid RemcoDijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «IATA, slot op Schiphol kost Nederland banen» (ingezonden 3 december 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met artikel «IATA: slot op Schiphol kost Nederland banen»?1
Vraag 2
Mag de Kamer het onderzoek van de International Air Transport Association (IATA) ontvangen
en kloppen de bevindingen dat het slot op Schiphol de Nederlandse luchtvaart zeker
10.000 banen zal kosten?
Vraag 3
Hoe realistisch is de waarschuwing van econoom Brian Pearce van de IATA dat, als er
niets verandert aan het slot en het kunstmatige plafond op Schiphol met 500.000 vliegbewegingen,
dit de Nederlandse economie in de loop der jaren in totaal 40.000 banen gaat kosten?
Vraag 4
Klopt de uitspraak van Pearce dat luchtvaart onderdeel is van de mondiale handel en
dat Nederland als handelsland verbindingen nodig heeft, omdat anders de economie verslechtert?
Vraag 5
Herkent u het bedrag dat de IATA noemt als bijdrage van de luchtvaart van 22 miljard
euro aan de Nederlandse economie?
Vraag 6
Hoe belangrijk is het dat een bedrijf zich kan ontwikkelen? Hoe ziet u de uitspraken
van de zegsman die spreekt namens de KLM dat een bedrijf dat zich niet verder kan
ontwikkelen ten dode is opgeschreven in de huidige mondiale concurrentieverhoudingen?
Deelt het kabinet de zorgen van deze luchtvaartmaatschappij en de IATA?
Vraag 7
Op basis waarvan kan in 2021 groei plaatsvinden op Schiphol? Wanneer geeft u daar
duidelijkheid over en is dat tijdig voor 2021?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.J. (Remco) Dijkstra, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.