Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kröger over de mogelijkheid om de trein naar de klimaattop in Madrid te gaan
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de mogelijkheid om de trein naar de klimaattop in Madrid te gaan (ingezonden 6 november 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat), mede
namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat (ontvangen 2 december 2019).
Vraag 1
Deelt u de mening dat het voor het klimaat veel beter zou zijn om niet naar Madrid
te vliegen, maar met de trein te gaan?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u op de hoogte van het feit dat een treinreis naar Madrid op dit moment vrij
complex is en veel overstappen kent?
Antwoord 2
Ik ben er van op de hoogte dat diverse Europese bestemmingen nog niet eenvoudig met
de trein te bereiken zijn. Daarom zet ik mij in om de internationale treinverbindingen
te verbeteren, zoals ook geschetst in de brieven op dit onderwerp van bijvoorbeeld
afgelopen juli en februari . De bestemming Madrid maakt daar geen onderdeel van uit
omdat op deze afstand (1.700 km) zowel door dagtreinen (tot ca. 6 uur reistijd) als
door nachttreinen (tot ca. 1.250 km) geen aantrekkelijk alternatief voor het vliegtuig
kan worden geboden. De bestaande aansluitende verbinding bestaat uit vier hogesnelheidstreinen
via Brussel, Lyon en Barcelona naar Madrid. De reistijd bedraagt 15 uur, dat is concurrerend
met de auto maar niet met het vliegtuig.
Vraag 3, 4, 5, 6
Nu de klimaattop in Madrid gehouden wordt, bent u bereid om met NS te kijken of een
speciale 'klimaattrein' naar de klimaattop georganiseerd kan worden, net zoals eerder
naar Parijs, zodat alle Nederlandse deelnemers (politici, ambtenaren, non-gouvernementele
organisaties, journalisten, etc.) aan de klimaattop zo gemakkelijk mogelijk per trein
naar de klimaattop kunnen?
Wilt u ook de mogelijkheden van een slaaptrein bekijken?
Wilt u in beeld brengen wat de mogelijke obstakels zijn voor een speciale klimaattrein
naar Madrid?
Kunt u de Kamer zo snel mogelijk laten weten of het mogelijk is om een speciale klimaattrein
naar Madrid te organiseren?
Antwoord 3, 4, 5, 6
Om een internationale (nacht)treinverbinding te realiseren is een aantal zaken nodig.
Zo moet een doorgaand treinpad worden vrijgemaakt in de landen waar de trein door
heen rijdt, is materieel nodig dat in alle landen is toegelaten (treinstel of een
locomotief met rijtuigen) en personeel (machinist en treinmanagers) dat voor alle
landen gekwalificeerd is. Ook dienen de (combinatie van meerdere) vervoerders in alle
landen waar doorheen gereisd wordt, daarvoor gecertificeerd te zijn. De vervoerder
is verantwoordelijk voor onder andere de veiligheid, logistiek, bijsturing en de verzekeringen
en is gerechtigd een treinpad aan te vragen.
Het organiseren van een speciale directe trein tussen Nederland en Madrid binnen enkele
weken blijkt niet realiseerbaar vanwege een aantal redenen. De belangrijkste daarin
is dat er geen HSL-materieel beschikbaar is dat in al deze landen voldoet aan de eisen
en is toegelaten. Verder is het niet-HSL spoor in Spanje breder dan in de rest van
West Europa, waardoor alleen met zeer speciale rijtuigen die op verschillende spoorbreedtes
kunnen rijden een doorgaande (nacht)trein is te realiseren, waarbij ook één of meerdere
locomotiefwissel(s) nodig zijn. Deze treinen en rijtuigen met variabele spoorbreedte
zijn niet meer beschikbaar, waardoor ook een directe trein over niet-HSL spoor niet
mogelijk is.
Er is ook gekeken naar de mogelijkheid om het aantal overstappen te verminderen voor
de reis naar de Klimaattop. Het realiseren van een dergelijke reis met minder overstappen
binnen enkele weken is een enorme operationele uitdaging. Dat gaat dan bijvoorbeeld
om het regelen van een doorgaand treinpad door vier landen, de vereiste samenwerking
tussen verschillende vervoerders en het organiseren van gekwalificeerd personeel.
Samen met NS is constructief gekeken naar de mogelijkheden van het organiseren van
een speciale klimaattrein en ook andere vervoerders zijn op de vragen van uw Kamer
geattendeerd. Een directe trein naar Madrid blijkt niet mogelijk en ook een trein
met minder overstappen brengt op deze termijn dusdanig complexe problemen met zich
mee dat ook dit helaas niet uitvoerbaar is.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
E.D. Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.