Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Lodders, Wörsdörfer en Middendorp over het bericht ‘Een klik verwijderd van je schuldeisers’
Vragen van de leden Lodders, Wörsdörfer en Middendorp (allen VVD) aan de Staatssecretarissen van Financiën, van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht «Een klik verwijderd van je schuldeisers» (ingezonden 25 oktober 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid), mede namens
de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris van
Financiën (ontvangen 27 november 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Een klik verwijderd van je schuldeisers»1 en de website schuldenwijzer.nl?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat schuldenwijzer.nl – een site waarop voor zowel mensen met schulden
als voor schuldeisers overzichtelijk en in één oogopslag wordt weergegeven welke schulden
iemand heeft – bijdraagt aan het terugdringen van de schuldenproblematiek in Nederland?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u een toelichting geven?
Antwoord 2
In zijn huidige opzet informeert schuldenwijzer.nl burgers digitaal over hun persoonlijke
financiële gegevens met betrekking tot beslagen voor zover die door gerechtsdeurwaarders
zijn gelegd. Dat geeft burgers overzicht en inzicht. In die zin kan schuldenwijzer.nl
bijdragen aan het terugdringen van de schuldproblematiek.
Vraag 3
Welke schulden zijn wel en welke zijn niet terug te zien op de website schuldenwijzer.nl?
Waarom zijn (nog) niet alle schulden terug te zien op schuldenwijzer.nl?
Antwoord 3
De versie van schuldenwijzer.nl die recent is gelanceerd maakt het bestaande digitaal
beslagregister van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG)
toegankelijk voor burgers. Op dit moment bevat de site een overzicht van alle schulden
waarvoor een beslagmaatregel door de gerechtsdeurwaarder is genomen. De inzet van
de KBvG is in 2020 schuldenwijzer.nl uit te breiden, zodat burgers kunnen zien of
en zo ja, voor welke schulden schuldeisers gerechtsdeurwaarders hebben ingeschakeld.
Het is aan de gerechtsdeurwaarders om samenwerking met andere partijen te zoeken en
te bezien welke andere uitbreidingen zinvol en haalbaar zijn.
Vraag 4
Klopt het dat de Belastingdienst, gemeenten en waterschappen als schuldeiser hun schuldvorderingen
nog niet kunnen uploaden? Zo ja, waarom niet?
Antwoord 4
Dat klopt. De Belastingdienst, gemeenten en waterschappen hebben eigen (belasting)deurwaarders
in dienst en maken daarom geen gebruik van de diensten van gerechtsdeurwaarders. Schuldenwijzer.nl
is een project van de KBvG en de Stichting Netwerk Gerechtsdeurwaarders (SNG) waar
alle gerechtsdeurwaarders in participeren. Schuldenwijzer.nl wordt in fases ontwikkeld,
waarbij de technische mogelijkheden toenemen en de kosten en baten steeds inzichtelijker
worden. Het streven van KBvG en SNG is om andere (overheids)organisaties in een latere
nog in te vullen fase op schuldenwijzer.nl te laten aansluiten.
Vraag 5
Deelt u de mening dat de overheid dit initiatief als zowel schuldeiser als schuldhulpverlener
moet omarmen en moet ondersteunen? Zo ja, welke stappen heeft de regering in samenwerking
met de Belastingdienst, gemeenten en waterschappen reeds gezet om de aan de overheid
gerelateerde schuldvorderingen in het systeem op te kunnen laten nemen? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 5
Schuldenwijzer.nl is een relevant project voor het terugdringen van de schuldenproblematiek.
Daarom heeft het Ministerie van SZW in 2019 aan SNG een subsidie voor de doorontwikkeling
van Schuldenwijzer.nl toegekend, zodat schuldenwijzer.nl kan toewerken naar een sterke
businesscase, waar ook anderen behalve gerechtsdeurwaarders zich bij aan kunnen sluiten.
Het Ministerie van SZW bespreekt met SNG en KBvG de voortgang en ook of en zo ja,
hoe overheidsorganisaties kunnen aansluiten. De gerechtsdeurwaarders werken al samen
met de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK). Parallel
loopt het programma «Verbreding beslagregister» in het kader waarvan overheidsorganisaties
(waaronder Belastingdienst, UWV, SVB, gemeenten en waterschappen) en gerechtsdeurwaarders
gezamenlijk werken aan een robuuste en toekomstbestendige digitale informatievoorziening.
Over de stand van zaken is de Kamer 8 oktober jl. geïnformeerd.2
Vraag 6
Klopt het dat de Belastingdienst het initiatief schuldenwijzer.nl steunt, maar dat
door ICT-problemen de schulden nog niet op schuldenwijzer.nl geüpload kunnen worden?
Zo ja, op welke manier gaat u zich inzetten om ook de schulden bij de Belastingdienst
zo snel als mogelijk te kunnen uploaden op schuldenwijzer.nl? Op welke termijn verwacht
u dat ook de schulden bij de Belastingdienst op schuldenwijzer.nl staan?
Antwoord 6
Het streven van KBvG en SNG is om andere (overheids)organisaties in een latere nog
in te vullen fase op schuldenwijzer.nl te laten aansluiten. De Belastingdienst werkt
nu aan een digitaal burgerportaal, waarin burgers een overzicht van hun schulden bij
de Belastingdienst aantreffen en ook betalingsregelingen voor die schulden kunnen
treffen. De Belastingdienst neemt bovendien deel aan het in het antwoord op vraag
5 genoemde programma Verbreding beslagregister.
Vraag 7
In het genoemde artikel in Trouw wordt gesteld dat een wetswijziging noodzakelijk
is om gegevensuitwisseling met en gebruik van burgerservicenummers bij de schuldenwijzer.nl
mogelijk te maken; welke (juridische) knelpunten moeten worden weggenomen en wanneer
kan de Kamer de wetswijziging tegemoet zien?
Antwoord 7
Overheidsorganisaties en gerechtsdeurwaarders, gebruiken burgerservicenummers bij
de uitvoering van hun wettelijke taken. Gerechtsdeurwaarders gebruiken burgerservicenummers
als zij opdracht hebben een rechtszaak voor te bereiden of als zij een vonnis of dwangbevel
ten uitvoer moeten leggen. De Wet algemene bepalingen burgerservicenummer bepaalt
dat organisaties buiten de overheid het BSN alleen mogen gebruiken als zij daar bij
of krachtens de wet een verwerkingsgrondslag voor hebben gekregen. De meeste schuldeisers
gebruiken het burgerservicenummer niet. De vraag of er sprake is van een (juridisch)
knelpunt is aan de gerechtsdeurwaarders om te signaleren bij de verdere ontwikkeling
van schuldenwijzer.nl.
Vraag 8
Kunnen deze knelpunten ten aanzien van de gemeenten worden weggenomen met de in voorbereiding
zijnde wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening?
Antwoord 8
Gemeenten gebruiken burgerservicenummers bij schuldhulpverlening en wisselen informatie
uit met gerechtsdeurwaarders met gebruik van burgerservicenummers. Er zijn geen aanwijzingen
dat er hierbij nog knelpunten zijn.
Vraag 9
Op welke manier worden ook knelpunten bij de Belastingdienst en de waterschappen weggenomen?
Gaat de Wet digitale overheid daarbij helpen?
Antwoord 9
Omdat de Belastingdienst en de waterschappen overheidsorganisaties zijn, gebruiken
zij burgerservicenummers bij de informatie-uitwisseling met bijvoorbeeld gerechtsdeurwaarders.
De Wet digitale overheid beoogt geen verwerkingsgrondslag te creëren voor (semi-)overheden
om het BSN te verwerken, maar sluit daar juist op aan. Het doel van de wet digitale
overheid is dat burgers en bedrijven veilig en betrouwbaar kunnen inloggen bij de
(semi-)overheidsorganisaties. Het verstrekken van fiscale gegevens aan derden is ingevolge
de fiscale geheimhoudingsplicht een separate vraag. De Belastingdienst mag niet zomaar
fiscale gegevens delen met derden, zoals de gerechtsdeurwaarders.
Vraag 10
Kunt u de vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 10
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T. van Ark, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede namens
R.W. Knops, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Mede namens
M. Snel, staatssecretaris van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.