Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Dam over het bericht ‘Kabinet geeft groen licht voor volledig vuurwerkverbod in Apeldoorn, maar Raad van State twijfelt’
Vragen van het lid Van Dam (CDA) aan de Ministers voor Milieu en Wonen en van Justitie en Veiligheid over het bericht «Kabinet geeft groen licht voor volledig vuurwerkverbod in Apeldoorn, maar Raad van State twijfelt» (ingezonden 13 november 2019).
Antwoord van Minister Van Veldhoven-van der Meer (Milieu en Wonen), mede namens de
Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Justitie en Veiligheid
(ontvangen 22 november 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Kabinet geeft groen licht voor volledig vuurwerkverbod
in Apeldoorn, maar Raad van State twijfelt» uit De Stentor van 12-11-2019?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Heb ik het goed begrepen dat de afdeling Advisering van de Raad van State in het kader
van haar advies over de laatste wijziging van het Vuurwerkbesluit2 heeft aangegeven dat aanpassing van het Vuurwerkbesluit niet bij kan dragen aan
het creëren van een bevoegdheid om gemeentelijk te komen tot een volledig vuurwerkverbod?
Heb ik het goed begrepen dat het Vuurwerkbesluit dus nu al (bij de komende jaarwisseling)
niet in de weg staat aan het volledig vuurwerkvrij verklaren van een gemeente, zeker
nu de toelichting op dat Vuurwerkbesluit ook expliciet hierop aangepast is?
Antwoord 2
De aanpassing van de toelichting op het Vuurwerkbesluit verduidelijkt dat het Vuurwerkbesluit
geen uitputtende regeling is voor wat betreft het afsteken van vuurwerk. De bestaande
gemeentelijke autonome verordenende bevoegdheid kan daarom worden ingezet om aanvullend
een gemeentelijk afsteekverbod te regelen. Het Vuurwerkbesluit staat niet in de weg
aan een dergelijk gemeentelijk vuurwerkverbod.
Vraag 3
Is dit advies van de afdeling Advisering van de Raad van State in lijn met de uitspraak
van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State van 14 december 20163 waarin deze afdeling bevestigt dat op grond van de autonome gemeentelijke verordeningsbevoegdheid
vuurwerkvrije zones kunnen worden aangewezen en dat deze beperking van het afsteken
van vuurwerk niet strijdig is met het Vuurwerkbesluit?
Antwoord 3
Ja, de Afdeling advisering van de Raad van State heeft opgemerkt dat het standpunt
van de regering, dat de vuurwerkvrije zones het gehele grondgebied van de gemeente
kunnen betreffen, in de toelichting bij het Vuurwerkbesluit opgenomen kan worden.
Dit is overgenomen.
In de uitspraak van 14 december 2016 overweegt de Afdeling bestuursrechtspraak van
de Raad van State dat met het Vuurwerkbesluit blijkens de tekst van het besluit en
de toelichting niet is beoogd een uitputtende regeling te treffen. In het Vuurwerkbesluit
zijn enkel minimale waarborgen gegeven, die met name betrekking hebben op technische
vereisten. Tevens zijn, behoudens de artikelen 2.3.6 en 2.3.7, in het Vuurwerkbesluit
geen regels gegeven over het tot ontbranding brengen van consumentenvuurwerk. Regels
over het aanwijzen van plaatsen voor het al dan niet bezigen van vuurwerk zijn in
het Vuurwerkbesluit niet opgenomen. Gelet hierop blijft voor het gemeentebestuur op
grond van de autonome bevoegdheid de mogelijkheid bestaan om plaatsen aan te wijzen
waar het afsteken van vuurwerk verboden is.
Vraag 4
Hoe verhouden de hierboven bij vraag 2 en 3 aangehaalde adviezen en uitspraken zich
tot de uitspraken van de woordvoerder van de Raad van State, zoals weergegeven in
het artikel in de Stentor, namelijk dat er geen sprake is van een juridisch voldoende
grondslag in de bestaande wetgeving om tot een algeheel gemeentelijke verbod te komen?
Antwoord 4
Zorgvuldige besluitvorming is aan wettelijke eisen gebonden. In het artikel in de
Stentor worden zorgen geuit dat een gemeentelijk vuurwerkverbod de vrije handel in
vuurwerk zou kunnen belemmeren. Beperkingen van de verkoop en het gebruik van consumentenvuurwerk
zijn volgens artikel 4 van de Pyrorichtlijn toegestaan. Een gemeentelijk afsteekverbod
dat goed is gemotiveerd, past binnen de ruimte die de Pyrorichtlijn biedt voor nationaal
vuurwerkbeleid.
In het ontwerpbesluit zoals dat aan de Afdeling advisering van de Raad van State is
voorgelegd, was een bepaling opgenomen waarin werd verduidelijkt dat gemeenten op
grond van de al bestaande autonome verordenende bevoegdheid ook bevoegd zijn om het
gehele grondgebied vuurwerkvrij te maken.
De regering beoogde hiermee maximale duidelijkheid te geven aan gemeenten. De Afdeling
advisering van de Raad van State is van mening dat er geen wettelijke grondslag bestaat
om deze bepaling op te kunnen nemen in het Vuurwerkbesluit. De Afdeling advisering
van de Raad van State heeft daarbij aangegeven dat het standpunt van de regering ook
in de toelichting zou kunnen worden opgenomen. De regering heeft dit overgenomen en
is van mening dat hiermee voor gemeenten voldoende duidelijkheid bestaat dat zij een
bevoegdheid hebben om het grondgebied van de gemeente vuurwerkvrij te maken.
Gemeenten moeten ieder besluit goed onderbouwen, dus ook een afsteekverbod. De rechter
kan deze onderbouwing toetsen wanneer een handhavingsbesluit wordt aangevochten door
een belanghebbende.
Vraag 5
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het, naar verwachting op zeer korte termijn in
te plannen, Verslag Algemeen Overleg Jaarwisseling (naar aanleiding van het algemeen
overleg op 9 oktober jl.)?
Antwoord 5
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, minister voor Milieu en Wonen -
Mede namens
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
R.W. Knops, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.