Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Vrachtwagenheffing op N264 blijft mogelijk als sluipverkeer toeneemt’
Vragen van het lid RemcoDijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Vrachtwagenheffing op N264 blijft mogelijk als sluipverkeer toeneemt» (ingezonden 7 november 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met de vele bezwaren van inwoners van het dorp Sint Hubert die een toename
van het aantal vrachtwagens vrezen op hun N264 als de vrachtwagenheffing wordt ingevoerd
op de provinciale wegen Cuijk-Grave en Oss-Grave?1
Vraag 2
Waarom is de vrachtwagenheffing niet van toepassing op de N264? Is uitwijkgedrag of
sluipverkeer van andere wegen naar de N264 te verwachten?
Vraag 3
Wat zijn de criteria om een vrachtwagenheffing in te voeren op een bepaalde weg? Bij
hoeveel vrachtverkeer? Hoe komen leefbaarheid en verkeersveiligheid terug in de keuzes?
Vraag 4
Hoe snel kan een aanpassing plaatsvinden en een weg worden toegevoegd aan het netwerk
van tolwegen, als blijkt dat toch sluipverkeer ontstaat en de belangen van een gebied
of dorp teveel geraakt worden door een toename van vrachtverkeer?
Vraag 5
Hoe zit het met omliggende wegen als de N279, de N324 en de N321? Kunt u een kaartje
geven waar de heffing van toepassing zal zijn en waar niet?
Vraag 6
Welke coördinatie vindt er plaats tussen de wegbeheerder, in casus de provincie Noord-Brabant
en het Rijk als het gaat om de tolheffing?
Vraag 7
Zijn er andere dorpen of gemeenten in andere provincies bekend waar bewoners zich
zorgen maken over de verkeersveiligheid of een toename van de drukte door vrachtverkeer?
Zo ja, welke zijn u bekend? Welke partijen hebben zich gemeld in de consultatie? Welke
wijzigingen aan de hand van de inbrengen hebben er plaatsgevonden? Hoe worden mensen
op de hoogte gebracht van hoe er met hun inbreng wordt omgegaan?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.J. (Remco) Dijkstra, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.