Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Futselaar en Beckerman over de berichten dat studenten op camping neerstrijken
Vragen van de leden Futselaar en Beckerman (beiden SP) aan de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de berichten dat studenten op camping neerstrijken (ingezonden 26 september 2019).
Antwoord van Minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), mede namens
de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen 1 november 2019).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 474.
Vraag 1
Hoeveel studenten slapen in tenten op campings, hostels of bungalowparken omdat er
onvoldoende betaalbare woningen te vinden is?1
2
3 Bent u bereid om te inventariseren hoeveel studenten op campings, hostels of bungalowparken
slapen, om welke campings, hostels of bungalowparken het gaat en hoeveel deze studenten
betalen per nacht en eventueel andere voorzieningen? Wat is de ontwikkeling hierin
geweest de afgelopen 3 jaar? Wanneer u dit niet wilt onderzoeken, waarom niet?
Antwoord 1
In het kader van het Landelijke Actieplan Studentenhuisvesting 2018–2021 vindt reeds
actieve monitoring plaats van de voortgang in de diverse studentensteden, ook op het
gebied van tijdelijke noodvoorzieningen en worden gesignaleerde knelpunten actief
opgepakt via het Landelijk Platform Studentenhuisvesting.
Wat betreft uw vragen over aantallen studenten in tijdelijke noodvoorzieningen (campings,
hostels en vakantiebungalows) en de kosten voor de student, heb ik bij verschillende
gemeenten en onderwijsinstellingen navraag gedaan.
Hieruit blijkt dat de situatie genuanceerder is dan in de genoemde media artikelen
wordt gesteld.
Overigens heb ik u eerder via een brief over piekbelasting studentenhuisvesting aangegeven
dat ik dergelijke huisvesting als uiterste maatregel zie om studenten tijdelijk van
huisvesting te voorzien, om op die manier te voorkomen dat studenten bij aanvang van
hun studie geen dak boven hun hoofd hebben. Daarbij zoeken steden creatieve en soms
onorthodoxe maatregelen, zolang er redelijk uitzicht is op vervolghuisvesting.
Uit de inventarisatie die ik heb uitgevoerd blijkt dat iedere stad zijn eigen aanpak
kiest, passend bij de lokale situatie. Diverse steden, zoals Delft, Nijmegen en Wageningen
geven aan geen van genoemde noodvoorzieningen te hebben getroffen. Nijmegen geeft
aan dat de in het artikel van De Gelderlander genoemde studenten op campings dit op
eigen initiatief hebben geregeld. Ook in Tilburg heeft een studentenvereniging een
tijdelijk tentenkamp georganiseerd. Alle studenten die hier gebruik van hebben gemaakt
zijn overigens aan een kamer geholpen. In Tilburg zijn daarnaast initiatieven gestart
om studenten tijdelijk accommodatie aan te bieden, zoals in een vakantiepark (70 studenten),
een hostel (80 studenten) en bij een hospita (30 studenten). Eén van de faculteitsgebouwen
is verbouwd en biedt plek aan 89 studenten. De housing office van Tilburg University
treedt op als actieve bemiddelaar. Vele studenten hebben alsnog permanent huisvesting
gevonden. Met betrekking tot het vakantiepark zijn er afspraken gemaakt om de kosten
voor studenten te beperken.
De UvA heeft 380 noodeenheden gefaciliteerd, waarvan 100 woningen op een bungalowpark.
De contracten op het bungalowpark lopen tot eind januari 2020. Dit is ook duidelijk
richting studenten gecommuniceerd. Voorafgaand aan deze samenwerking tussen de UvA
en het bungalowpark zijn gesprekken gevoerd om de prijzen zo laag mogelijk te houden
voor studenten.
In Utrecht zijn er 125 tijdelijke bedden voor september geregeld, waarvan er ongeveer
100 benut zijn. Hiervan zijn er 48 plekken bij een bungalowpark gefaciliteerd met
de afspraak dat studenten dit tot half oktober kunnen verlengen. Bij de huur op het
bungalowpark krijgen studenten een korting vanwege de ongunstige ligging en is er
een buspendeldienst opgezet.
Vraag 2
Op welke wijze worden deze studenten begeleid in het zoeken naar fatsoenlijke, betaalbare
studentenwoningen, zodat zij niet meer op campings of bungalowparken hoeven te bivakkeren?
Antwoord 2
Goede voorlichting aan aankomend studenten over het tijdig starten met het zoeken
naar geschikte huisvesting en hen wijzen op de daarvoor beschikbare kanalen, is van
groot belang. Met name voor internationale studenten, daar zij niet kunnen terugvallen
op huisvesting bij familie of vrienden. Alle hoger onderwijsinstellingen die internationale
studenten ontvangen, moeten op hun website informatie geven over diensten die zij
aanbieden op het gebied van huisvestingsmogelijkheden en aanpak van belemmeringen.
Dit doen zij veelal in zowel het Nederlands als in het Engels. Verschillende onderwijsinstellingen
adviseren internationale studenten, die nog geen kamer hebben gevonden voor aanvang
van het studiejaar, niet naar de gemeente af te reizen.
Vraag 3
Kunt u, vooruitlopend op de Landelijke Monitor Studentenhuisvesting die volgende maand
verschijnt, cijfers geven per studentenstad over tekorten aan studentenwoningen?
Antwoord 3
In de brief die de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties mede namens
mij aan u verzond op 24 juni jl., is een overzicht opgenomen van de geconstateerde
tekorten in de verschillende studentensteden. Daarbij is tevens een overzicht opgenomen
van de ambities op de korte en langere termijn om deze tekorten op te lossen. Met
de inmiddels verschenen Landelijke Monitor Studentenhuisvesting zijn nieuwe cijfers
per studentenstad beschikbaar. De Monitor is onlangs naar de Tweede Kamer gestuurd4.
Vraag 4
Vindt u dat studenten momenteel voldoende beschermd zijn tegen veel te hoge huurprijzen
en asociale contracten?
Antwoord 4
In de afgelopen twee jaar is er een campagne geweest die met name studenten wees op
hun rechten ten aanzien van de hoogte van de huurprijs. Deze campagnes («Wegwijs met
je huurprijs» voor Nederlandse studenten en «Real about rent» voor de internationale
studenten), hebben geleid tot veel extra bezoekers op de website van de Huurcommissie.
Daar kunnen huurders hun huurprijs laten checken op basis van de kenmerken van hun
kamer, die gelijk staan aan een aantal punten op basis van het woningwaarderingsstelsel.
Ook wij signaleren dat er nog steeds sprake is van excessen op de huurmarkt, zoals
bijvoorbeeld achterstallig onderhoud gecombineerd met hoge huren of een verhuurder
die huurders intimideert en daarmee de weg naar de Huurcommissie bemoeilijkt. Middels
de aanpak «Goed Verhuurderschap» probeert het Ministerie van BZK, samen met vele betrokken
partijen, onder meer gemeenten, goed te equiperen om de handhaving op lokaal niveau
van dit soort praktijken op orde te krijgen en waar mogelijk te intensiveren. Zo draaien
er vijf pilots waarin malafide verhuurderschap wordt onderzocht. De steden Amsterdam
(veelplegers), Rotterdam (discriminatie), Den Haag (informatiepositie huurder en verhuurder
en rol huurteam), Utrecht (regionale aanpak) en Groningen (lokaal vergunningensysteem
voor alle kamerverhuurders) bekijken elk een aspect van analyse of aanpak van de problematiek.
Ook onderwijsinstellingen spelen een rol om studenten bijvoorbeeld te verwijzen naar
betrouwbare verhuurders en bemiddelaars, zodat malafide verhuurders met juridisch
onhoudbare contracten minder voet aan de grond krijgen.
Vraag 5
Zijn er afspraken gemaakt tussen instellingen, studentenhuisvesters en eigenaren van
campings, hostels of bungalowparken en gemeenten, zodat studenten tegen gereduceerd
tarief kunnen overnachten of betalen zij de volle mep? Op welke wijze worden studenten
financieel tegemoet gekomen in het geval zij slapen op een camping, hostel of bungalowpark?
Antwoord 5
Zie het antwoord op vraag 1.
Vraag 6
Wat is de maximale huurprijs van een tent, waarin een student bivakkeert op een camping,
op basis van het huurpuntensysteem? Kunt u uw antwoord toelichten?5
Antwoord 6
Het huurpuntensysteem richt zich alleen op onroerend goed. Tenten zijn geen onroerend
goed. Dit maakt dat het niet mogelijk is een maximale huurprijs voor een tent op een
camping te bepalen op basis van huurpuntensysteem.
Vraag 7
Wat bedoelt u precies met «daarnaast heb ik in mijn brief van afgelopen juni over
de voortgang van het Landelijk Actieplan Studentenhuisvesting aangegeven dat ik de
komende tijd met partijen in gesprek zal gaan om de hardheid van alle plannen te toetsen.»
Op welke manier gaat u ervoor zorgen dat partijen hun afspraken nakomen? Welke consequenties
volgen er als partijen zich niet aan de afspraak houden?6
Antwoord 7
Meerdere keren per jaar zitten de partijen uit het Landelijk Platform Studentenhuisvesting,
bestaande uit de ministeries van BZK en OCW, de (koepels van) studentenhuisvesters,
onderwijsinstellingen, gemeenten en studentenorganisaties, om tafel om de voortgang
van het Landelijk Actieplan te bespreken. Daarnaast vindt er bilateraal contact plaats
met individuele gemeenten om hun ambities en plannen voor aanvullende huisvesting
voor studenten te bespreken. Het Ministerie van BZK draagt ook bij aan het verder
verfijnen en completeren van de informatie en beschikbare cijfers over het bestaande
aanbod aan studentenhuisvesting en daarmee ook, op lokaal niveau, over de benodigde
extra aantallen studentenhuisvesting.
We hebben met het Landelijk Actieplan met al deze partijen de afspraak gemaakt dat
we ons inzetten om over 9 jaar een evenwicht te bereiken in vraag en aanbod. Ik verwacht
van iedere partner daarin de volledige steun en inzet om dit ook te bereiken.
Vraag 8
Wilt u elke vraag afzonderlijk beantwoorden en niet clusteren?
Antwoord 8
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede namens
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.