Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Amhaouch en De Pater-Postma over de beruchte spoorwegovergang in Castricum
Vragen van de leden Amhaouch en De Pater-Postma (beiden CDA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de beruchte spoorwegovergang in Castricum (ingezonden 7 oktober 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 31 oktober 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Smart in de penarie op beruchte spoorwegovergang in Castricum»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u aangeven hoe vaak het bij de spoorwegovergang op de Beverwijkerstraatweg in
Castricum en in zijn algemeen voorkomt dat de spoorweg niet vrij is terwijl de spoorbomen
gesloten zijn en een trein langsrijdt?
Antwoord 2
Sinds 1975 is het op de Beverwijkerstraatweg in Castricum zes keer voorgekomen dat
er personen of wegverkeer op de overweg waren terwijl de overwegbomen gesloten waren
en een trein naderde.
In hoeverre dit in zijn algemeenheid voorkomt betrekt ProRail in haar analyse van
de beschikbare data m.b.t. overwegen. Ik kom hier in mijn brief over spoorveiligheid
later dit najaar op terug.
Vraag 3
Kunt u aangeven wat de oorzaak hiervan is en in hoeveel van de gevallen het hierbij
goed afliep en in hoeveel van de gevallen dit niet het geval was?
Antwoord 3
In vijf van de zes gevallen was er geen sprake van een aanrijding, omdat de trein
op tijd stopte of het voertuig of de persoon niet in aanraking kwam met de trein (dat
laatste was o.a. dit keer het geval in Castricum). In 1997 heeft wel een aanrijding
tussen een auto en een trein plaatsgevonden. Deze auto werd door achteroprijdend verkeer
de overweg op gedrukt.
Vraag 4
Kunt u aangeven welke vorderingen er zijn te melden qua het realiseren van beter beveiligde
spoorwegovergangen?
Antwoord 4
Via het Landelijke Verbeterprogramma Overwegen (LVO) wordt gewerkt aan het verbeteren
van de veiligheid en doorstroming van beveiligde overwegen. In totaal worden er op
dit moment 25 overwegen aangepakt door middel van maatwerkoplossingen. De doorlooptijden
hiervan variëren tussen enkele maanden en enkele jaren. In 2019 zijn overwegen aangepakt
in Putten, Oisterwijk, Borne, Deurne, Halderberge en Hurdegaryp. In het kader van
het NABO (niet actief beveiligde overwegen)-programma heb ik aangegeven dat het mijn
ambitie is om circa 180 openbaar en openbaar toegankelijke NABO’s op het reizigersnet
voor eind 2023 versneld te hebben aangepakt (zie ook mijn antwoord op vraag 6).
Specifiek voor de overweg aan de Beverwijkerstraatweg in Castricum geldt dat deze
in beeld is bij het LVO en dat deze ligt op een corridor uit het Programma Hoogfrequent
Spoor (PHS). ProRail is in gesprek met de gemeente Castricum over mogelijkheden om
de veiligheid en de doorstroming te verbeteren. Hiervoor wordt momenteel een studie
naar mogelijke weg- en spoorse maatregelen uitgevoerd. Daarbij speelt draagvlak bij
de omwonenden uiteraard een rol. De resultaten en het eventuele vervolg worden besproken
met de gemeente.
Vraag 5
Bent u bereid om alle betrokkenen aan te sporen om zo spoedig mogelijk tot een veilige
oplossing te komen?
Antwoord 5
Ja. Overwegveiligheid is voor mij een prioriteit. Zoals aangegeven in mijn reactie
op het OvV rapport «Overwegveiligheid, een risicovolle kruising van belangen» is mijn
ambitie nul dodelijke slachtoffers op overwegen.2 Het verbeteren van veiligheid en doorstroming is daarbij een gezamenlijke verantwoordelijkheid
van de infrastructuurbeheerder en de wegbeheerder. Samenwerking is cruciaal om te
komen tot integrale oplossingen die bijdragen aan een veilige en vlotte doorstroming
van weg- en treinverkeer. Via het LVO- en NABO-programma wordt hier hard aan gewerkt.
Vraag 6
Kunt u aangeven hoeveel onbeveiligde spoorwegovergangen er op dit moment nog zijn
en wanneer de verwachting is dat deze beveiligd zijn of zijn verdwenen?
Antwoord 6
Volgens de gegevens van ProRail zijn er op het reizigersnet (310) en het goederennet
(450) samen circa 760 NABO’s. In de bovengenoemde reactie op het OvV-rapport heb ik
aangegeven dat ik via het NABO-programma uiterlijk in 2023 de circa 180 openbare en
openbaar toegankelijke NABO’s op het reizigersnet wil hebben aangepakt. Dit zijn de
meest risicovolle overwegen en niet meer van deze tijd. Volgens ProRail zijn hiervan
inmiddels 36 NABO’s (dus 20%) aangepakt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.