Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Subsidie nachttrein verstoort de markt’
Vragen van de leden Ziengs (VVD) en Amhaouch (CDA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Subsidie nachttrein verstoort de markt» (ingezonden 16 oktober 2019).
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Subsidie nachttrein verstoort de markt»?1
Vraag 2
            
Bent u het met de stelling eens dat een gelijk speelveld in het spoorvervoer van fundamenteel
               belang is? Kunt u dit toelichten?
            
Vraag 3
            
Kunt u toelichten hoe in uw keuze voor de beoogde subsidie voor ÖBB NightJet van 6,7
               miljoen euro geborgd is dat deze non-discriminatoir is, zoals geadviseerd in de marktstudie
               van de Rebel Groep?
            
Vraag 4
            
Kunt u, ter aanvulling daarop, toelichten hoe geborgd is dat deze subsidie geldt als
               overbruggingssubsidie, zoals ook geadviseerd is in de markstudie van de Rebel Groep?
            
Vraag 5
            
In hoeverre is het eerlijk dat de eventuele aanloopverliezen van ÖBB dan wel NS door
               subsidie zijn afgedekt en zij direct winst kunnen gaan maken, terwijl andere nieuwe
               toetreders wél aanloopverliezen moeten dragen?
            
Vraag 6
            
Hoe past deze subsidie binnen de visie in het Derde Spoorwegpakket, waarin gesteld
               wordt dat het «het nationale beleid [...] is gebaseerd op zo min mogelijk overheidsbemoeienis
               met het internationale personenvervoer, dit wordt hoofdzakelijk beschouwd als een
               commerciële aangelegenheid» en binnen de visie in het Vierde Spoorwegpakket waarin
               wordt gesteld «De marktpijler opent de interne markt voor binnenlandse personenvervoerdiensten
               per spoor (...) in de lidstaten door het recht op toegang tot de spoorweginfrastructuur
               te introduceren»?
            
Vraag 7
            
Wat is de specifieke motivatie geweest voor de keuze van de vervoerders die mee zijn
               genomen in het onderzoek van de Rebel Groep?
            
Vraag 8
            
In hoeverre kan er gesproken worden van een compleet onderzoek als een aanzienlijk
               aantal partijen hier niet bij betrokken is geweest, daar in het onderzoek wordt gesteld
               dat «de scope en tijdspanne van het onderzoek maakt dat wij geen uitputtend marktonderzoek
               uitgevoerd hebben»?
            
Vraag 9
            
Heeft u de noodzaak van subsidie voorafgaand aan uw besluit op enige manier objectief
               laten toetsen? En waarom is er gekozen voor de herintroductie van de nachttrein in
               zee te gaan met de enige partij die stelt dat subsidie noodzakelijk is?
            
Vraag 10
            
Indien subsidie noodzakelijk wordt geacht, zou dan niet gekozen moeten worden voor
               de laagst mogelijke subsidie? Heeft u andere vervoerders gevraagd of zij voor eenzelfde
               of een lager subsidiebedrag bereid zijn een nachttrein aan te bieden? Zo nee, waarom
               niet?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
E. Ziengs, Tweede Kamerlid - 
              
                  Mede ondertekenaar
M. Amhaouch, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.