Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van den Berg over het bericht ‘NXP verkoopt zijn audiodivisie aan het Chinese Goodix’
Vragen van het lid Van den Berg (CDA) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over het bericht «NXP verkoopt zijn audiodivisie aan het Chinese Goodix» (ingezonden 23 augustus 2019).
Antwoord van Minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) en van Staatssecretaris
Keijzer (Economische Zaken en Klimaat), mede namens de Minister van Justitie en Veiligheid
(ontvangen 17 oktober 2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019,
nr. 3985.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «NXP verkoopt zijn audiodivisie aan het Chinese Goodix»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is uw reactie op dit bericht?
Antwoord 2
Een onderneming is zelf verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering en belangrijke beslissingen
zoals de verkoop van een bedrijfsonderdeel. Slechts in bijzondere gevallen zal de
rijksoverheid binnen de vigerende kaders interventies willen overwegen. Er moet in
dat geval sprake zijn van een direct publiek belang zoals risico voor de nationale
veiligheid. NXP geeft aan dat zijn audioactiviteiten voor mobiele telefoons, met minder
dan 2% van NXP’s werknemers een relatief klein onderdeel van het bedrijf, buiten de
strategische focus van het bedrijf valt. Het onderdeel past wel goed bij de productportefeuille
van Goodix. Met de overname door Goodix blijft de werkgelegenheid, waarvan zo’n 40
personen in Nederland, behouden.
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat NXP zijn audiodivisie verkoopt met als argument dat het er in
de auto-industrie, NXP’s belangrijkste markt, weinig meerwaarde van verwacht, terwijl
ontwikkelingen als verplicht handsfree bellen en zelfrijdende voertuigen op basis
van stemcommando’s logischerwijs juist tot meer spraak- en audioactiviteiten zouden
moeten leiden?
Antwoord 3
Het bedrijf is zelf verantwoordelijk voor de strategische keuzes die het maakt. De
producten die het betreffende NXP-onderdeel maakt worden met name gebruikt in mobiele
telefoons en koptelefoons. Van NXP begrijpen wij dat het zijn audioactiviteiten voor
toepassing in de auto behoudt.
Vraag 4 en 5
Deelt u de mening dat NXP een bedrijf is dat niet alleen actief is in een vitale sector,
namelijk de telecomsector, maar zelf ook vitale diensten en processen levert, zoals
het maken van speciale halfgeleiders, waarvan het onwenselijk is dat deze, uit veiligheidsoogpunt,
onder zeggenschap van een buitenlandse partij komen?
Hoe kijkt u aan tegen het feit dat een dienst of proces naar de aard niet vitaal hoeft
te zijn, maar dat verkeerd gebruik die dienst of dat proces alsnog vitaal, en daarmee
een land dus kwetsbaar kan maken? Vindt u dat daar in het geval van NXP sprake van
is?
Antwoord 4 en 5
In de Nationale Veiligheidsstrategie (NVS 2019) heeft het kabinet de ontwikkeling
van de versterkte aanpak beschermen vitale infrastructuur aangekondigd. De toepassing
van de beschermende maatregelen op niet alleen vitale aanbieders en processen, maar
ook hun ketenafhankelijke factoren, bedrijven, organisaties of netwerken worden meegenomen.
Dit is in lijn met de motie Van den Berg c.s., over een versterkte aanpak van de bescherming
van de vitale processen en diensten. Hierbij wordt door het kabinet bekeken welke
processen en diensten buiten hetgeen tot nu toe als vitale infrastructuur is aangemerkt,
nog aanvullende bescherming behoeven.
Vraag 6
Wat kunt u melden over de reputatie van Goodix, het Chinese bedrijf dat NXP wil overnemen,
in het bijzonder over eventuele banden van dit bedrijf en diens medewerkers met de
Chinese overheid? Vindt u het bedrijf in dat opzicht een goede overnamepartner?
Antwoord 6
In afwezigheid van een direct publiek belang is de beoordeling of Goodix een goede
overnamepartner is, bij uitstek een vraag voor de markt. Wij hebben op dit moment
geen reden om aan te nemen dat de overname door Goodix van het onderdeel van NXP is
ingegeven door andere dan zakelijke, marktgedreven overwegingen.
Vraag 7
Welke criteria hanteert de toezichthouder op dit moment bij het goed- dan wel afkeuren
van een bedrijfsovername als deze?
Antwoord 7
De enige toezichthouder die mogelijk toestemming moet geven bij deze overname is de
Autoriteit Consument en Markt (ACM) of de Europese Commissie. Er gelden thans geen
sectorspecifieke regels die toezien op overnames van Nederlandse technologiebedrijven,
met uitzondering van bedrijven die thans leverancier zijn van het Ministerie van Defensie
en waarvoor de Algemene Beveiligingseisen voor Defensieopdrachten (ABDO) van toepassing
zijn. De ACM en de Europese Commissie hebben als generieke taak het toezicht houden
op naleving van de mededingingsregels. De mededingingsautoriteiten beoordelen als
gevolg van deze wet alle meldingsplichtige concentraties, ongeacht de sector. Of een
voorgenomen concentratie moet worden gemeld, en of dat bij de ACM of de Europese Commissie
is, is afhankelijk van de omzet van de betrokken bedrijven. Bij de beoordeling onderzoekt
de ACM de mogelijke effecten van de concentratie op de mededinging. De ACM kijkt daarbij,
conform haar wettelijke taak, niet naar andere belangen.
Vraag 8
In hoeverre betrekt de toezichthouder daarbij de kabinetsbrief over maatregelen bescherming
telecomnetwerken en 5G van 1 juli 2019 en de beide moties-Van den Berg c.s., over
een versterkte aanpak van de bescherming van de vitale processen en diensten en over
eisen aan bij 5G betrokken bedrijven (Kamerstukken 24 095, nrs. 487 en 488), die de Kamer recent heeft aangenomen?
Antwoord 8
Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 7 toetst de toezichthouder op basis van
haar wettelijke taak, in het geval van de ACM op basis van de Mededingingswet. Daarbij
wordt niet naar andere belangen dan de wet voorschrijft gekeken.
Vraag 9
Hoe groot acht u de kans dat de overname van NXP door het Chinese Goodix daadwerkelijk
doorgaat?
Antwoord 9
Het is niet aan mij om over deze kans te speculeren. NXP geeft aan dat het bedrijfsonderdeel
alleen technologie uit Nederland en China bevat, waardoor instemming van de Amerikaanse
toezichthouder niet nodig is. Als de overname op basis van het mededingingsrecht gemeld
moet worden is de overname daarvan afhankelijk, zoals ook aangegeven in het antwoord
op vraag 7.
Vraag 10
Zou de Wet ongewenste zeggenschap telecommunicatie, die overnames in de telecomsector
kan verbieden of terugdraaien als de nationale veiligheid of openbare orde in gevaar
kunnen komen, indien deze wet al in werking zou zijn getreden, tot een andere afweging
en/of een ander overnamebesluit kunnen leiden?
Antwoord 10
Het wetsvoorstel voor de Wet ongewenste zeggenschap telecommunicatie heeft betrekking
op de verkrijging van overwegende zeggenschap in telecommunicatiepartijen. De audioactiviteiten
voor mobiele telefoons van NXP valt niet onder de definitie van een telecommunicatiepartij.
Deze overname zou daarom niet binnen de reikwijdte van dit wetsvoorstel vallen.
Vraag 11 en 12
Ziet u in het voornemen van Goodix om NXP over te nemen, en in de (veiligheids)risico’s
die dit voor Nederland met zich kan meebrengen, aanleiding om zo spoedig mogelijk
met aanvullende maatregelen te komen die naast de telecomsector ook andere vitale
sectoren, bedrijven en regio’s met vitale diensten en processen beschermen?
Wat kan de Kamer op dat vlak nog van u verwachten en wanneer?
Antwoord 11 en 12
Wij zien op dit moment geen aanleiding om met maatregelen te komen op het voornemen
van NXP om de audioactiviteiten voor mobiele telefoons te verkopen aan Goodix.
In de Kamerbrief Tegengaan Statelijke Dreigingen (Kamerstuk 30 821, nr. 72) worden verschillende maatregelen aangekondigd. Een van de maatregelen is de uitwerking
van een investeringstoets op nationale veiligheidsrisico’s bij overnames en investeringen
als laatste redmiddel. Uw Kamer wordt dit najaar geïnformeerd over de voortgang met
betrekking tot de Wet Ongewenste Zeggenschap Telecom en de implementatie van de EU-verordening
tot vaststelling van een kader voor de screening van buitenlandse directe investeringen
in de Unie (2017/0224 (COD)).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.D. Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat -
Mede namens
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.