Schriftelijke vragen : Het bericht dat klanten slecht beschermd zijn tegen faillissement van hun energieleverancier
Vragen van het lid Beckerman (SP) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over het bericht dat klanten slecht beschermd zijn tegen faillissement van hun energieleverancier (ingezonden 9 oktober 2019).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het onderzoek van de Consumentenbond, waaruit blijkt dat
klanten slecht zijn beschermd in geval van faillissement van hun energieleverancier?1
Vraag 2
Hoe oordeelt u over de resultaten, waaruit blijkt dat een aanzienlijk deel van de
leveranciers in serieuze financiële nood verkeert en een volgend faillissement een
kwestie van tijd lijkt?
Vraag 3
Hoe oordeelt u over het feit dat gedupeerden buiten hun schuld om honderden euro's
kwijt zijn als gevolg van het faillissement van hun energieleverancier? Bent u bereid
erop toe te zien dat deze mensen het verschuldigde bedrag, inclusief teveel betaalde
(energie)belastingen, zo snel mogelijk teruggestort krijgen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Erkent u dat het toezicht op de markt tekort schiet, zoals ook de Consumentenbond
stelt? Zo ja, hoe gaat u dit verbeteren? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Deelt u de mening van de Consumentenbond dat de staat een zorgplicht heeft om consumenten
te beschermen tegen dit soort uitwassen van de markt, aangezien energie een nutsvoorziening
is? Zo ja, hoe gaat u uiting geven aan deze zorgplicht? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Hoe wordt de motie-Beckerman c.s., waarin wordt verzocht om betere bescherming van
klanten en strengere eisen voor leveranciers, uitgevoerd?2
Vraag 7
Bent u bereid de mogelijkheid tot het oprichten van een waarborgfonds te onderzoeken?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Moorlag (PvdA),
ingezonden 9 oktober 2019 (vraagnummer 2019Z19195).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Sandra Beckerman, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.