Schriftelijke vragen : De bescherming van consumenten bij een faillissement van een energieleverancier
Vragen van het lid Moorlag (PvdA) aan de Minister en Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over de bescherming van consumenten bij een faillissement van een energieleverancier (ingezonden 9 oktober 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Consumentenbond wil bescherming tegen faillissement energiebedrijf»1 en herinnert u zich de antwoorden op de eerdere vragen van het lid Moorlag over dit
onderwerp?2
Vraag 2
Deelt u de mening dat consumenten te weinig zicht hebben op de financiële gezondheid
van een energieleverancier? Zo ja, hoe kan dat verbeterd worden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Deelt u de mening dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) als toezichthouder te
laat op de hoogte kan komen van een dreigend faillissement van een energiebedrijf
en te laat kan ingrijpen? Zo ja, hoe komt dat? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Deelt u de mening dat de ACM ruimere bevoegdheden moet krijgen om eerder en dieper
in de cijfers van de energieleveranciers te kunnen kijken en strengere toetredingseisen
te stellen? Zo ja, hoe gaat u hiervoor zorgen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Deelt u de mening dat gedupeerden na een faillissement van hun energieleverancier
gecompenseerd moeten worden, bijvoorbeeld uit een op te richten waarborgfonds, voor
schade die zij ondervinden vanwege teveel betaalde energiebelasting, btw en netwerkkosten?
Zo ja, hoe gaat u hiervoor zorgen? Zo nee, waarom niet?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.J. Moorlag, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.