Schriftelijke vragen : Gastlessen van (voormalig) Shell-personeel
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over gastlessen van (voormalig) Shell-personeel (ingezonden 16 september 2019).
Vraag 1
            
Kent u de oproep van Shell aan gepensioneerde medewerkers om zich op te geven voor
               een gastles met een door Shell ontwikkeld lesprogramma rond greenwashfestival Generation
               Discover?1
Vraag 2
            
Erkent u dat de plek waar normaal de leerkracht staat, voor de klas, een plek is die
               autoriteit uitstraalt en dat kinderen in de doelgroep van Generation Discover meer
               geneigd zijn om een boodschap vanaf die plek voor waar aan te nemen dan van een andere
               plek? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 3
            
Erkent u dat kinderen en jongeren een kwetsbare groep zijn voor marketing door bedrijven,
               omdat kinderen niet altijd in staat zijn om reclame – buiten de televisie – te herkennen
               en niet altijd herkennen dat ze beïnvloed worden?2  3  4 5 
Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
            
Onderschrijft u de tekst op de website van het Voedingscentrum waarin staat: «... Om restricties wat betreft marketing richting kinderen te vermijden, gebruiken
                  adverteerders soms technieken waarvan zij weten dat het invloed heeft op de consumptie
                  van kinderen, maar niet direct op hen gericht is»?6 Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 5
            
Onderschrijft u de tekst op de website van het Voedingscentrum waarin staat: «... wanneer een jonger kind een ouder kind of jonge volwassene van een product ziet
                  genieten in een reclame, kan dit de perceptie en attitude van een jonger kind ten
                  aanzien van het product positief beïnvloeden»?7
Vraag 6
            
Onderschrijft u de tekst op de website van het Voedingscentrum waarin staat: «... De marketing van producten gericht op ouders of hele families kan ook kinderen
                  beïnvloeden»?8 Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 7
            
Erkent u dat de door het Voedingscentrum beschreven techniek van kindermarketing niet
               alleen geldig is voor (educatieve) marketing van voeding, maar ook voor kindermarketing
               door de fossiele industrie? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 8
            
Vindt u het wenselijk dat (voormalig) Shellpersoneel de fossiele boodschap van Shell
               komt verkondigen in het klaslokaal? Zo ja, waarom?
            
Vraag 9
            
Hoe kunnen kinderen het verschil herkennen tussen feiten en marketing in de gastlessen
               van Shell?
            
Vraag 10
            
Hoe voorkomt u dat kinderen worden ingezet voor kindermarketing9 en greenwashing via door Shell ontworpen en onderwezen lespakketten?
Vraag 11
            
Kunt u uitsluiten dat het (voormalige) Shell-personeel tijdens gastlessen, direct
               of indirect, de marketingbelangen van Shell boven de belangen van kinderen op een
               leefbare aarde plaatst? Zo ja, waar blijkt dat uit?
            
Vraag 12
            
Wat is naar uw verwachting het businessmodel van Shell anno 2020, 2030 en 2050: grotendeels
               fossiel, grotendeels duurzaam of deels fossiel en deels duurzaam? Kunt u dit toelichten?
            
Vraag 13
            
Bent u bekend met het bericht dat Shell de komende jaren alleen maar meer investeert
               in olie en gas en «uiterst gedisciplineerd» investeert in schone energie?10
Vraag 14
            
Bent u bekend met het klimaatontkennende gedachtegoed van voormalig Shelldirecteur
               Rein Willems?11 12
Vraag 15
            
Bent u bekend met de activiteiten van voormalig Shelldirecteur Rein Willems in (de
               vormgeving van) het onderwijs?
            
Vraag 16
            
Kunt u uitsluiten dat het klimaatontkennende gedachtegoed van voormalig Shelldirecteur
               Rein Willems doorsijpelt in het onderwijs, bijvoorbeeld via lespakketten, gastlessen
               en techniekfestivals van Shell? Zo ja, waar blijkt dat uit?
            
Vraag 17
            
Bent u bekend met de reeks incidenten van misleidend lesmateriaal tijdens eerdere
               edities van Generation Discover?13 14 15 16
Vraag 18
            
Bent u, vanwege de speciale rol die Shell speelt in de energietransitie, bereid om
               het Shelllespakket plus de bijbehorende training van Shell op te vragen en met de
               Kamer te delen? Zo nee, waarom niet?
            
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - 
              
                  Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.