Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Beckerman en Nijboer over huurverhogingen in aardbevingsgebied 2.0
Vragen van de leden Beckerman (SP) en Nijboer (PvdA) aan de Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Economische Zaken en Klimaat over huurverhogingen in aardbevingsgebied 2.0 (ingezonden 5 juli 2019).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), mede
namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat (ontvangen 11 september 2019)
Vraag 1
Bent u er van op de hoogte dat huurders van Woonzorg Nederland, van wooncomplex Paasweide
te Appingedam, een huurverhoging opgelegd hebben gekregen? Is u ook bekend dat adressen
van dit complex uit het HRA-model komen als panden met een licht verhoogd risico?
Wat is hierop uw reactie?
Antwoord 1
Volgens informatie van Woonzorg Nederland is bij de Paasweide inderdaad een reguliere
huurverhoging doorgevoerd. Het complex Paasweide heeft in het HRA-model (Hazard &
Risk Assessment) een licht verhoogd risico. Op basis hiervan vindt opname en beoordeling
van de woningen plaats door de Nationaal Coördinator Groningen. Hierbij moet duidelijk
worden of en hoe het pand versterkt dient te worden.
Vraag 2
Bent u van mening dat het hier om de feitelijke (bouwkundige) staat van de woning
gaat? Op welke termijn gaan deze woningen versterkt worden?
Antwoord 2
De Nationaal Coördinator Groningen en de gemeente Appingedam hebben richting de bewoners
per brief van 6 maart 2019 aangegeven dat zij uiterlijk september 2019 nader worden
geïnformeerd over de stand van zaken en de dan te nemen stappen met betrekking tot
de versterking.
Vraag 3 en 4
Bent u van mening dat de bestuurder hier juist handelt? Bent u het ook met de bestuurder
eens? Kunt u uw antwoord toelichten?
Wilt u de huurders adviseren naar de Huurcommissie te gaan, net als u voorstelde in
beantwoording op Kamervragen van 26 april 2018?1
Antwoord 3 en 4
Een corporatie dient bij een (voorgenomen) huurverhoging de wettelijke relevante bepalingen
en vastgelegde consultatiemomenten met huurders(vertegenwoordiging) te betrekken.
Huurders en hun organisaties kunnen op verschillende momenten en manieren invloed
uitoefenen. Zij kunnen in eerste instantie in gesprek gaan met de corporatie en een
klacht indienen bij de klachtencommissie. De corporatie geeft aan bij het complex
Paasweide inderdaad één bezwaar op de huurverhoging te hebben ontvangen. Huurders
kunnen ook bezwaar aantekenen tegen de huurverhoging bij de Huurcommissie (voor 1 juli).
Huurdersorganisaties kunnen het huurbeleid en vele andere zaken aan de orde stellen
bij de jaarlijkse prestatieafspraken. Gesprekken daartoe vinden doorgaans plaats in
de tweede helft van het jaar, met name na de zomer, opdat er medio december afspraken
vastgelegd kunnen worden. Lukt dit niet vanwege een zwaarwegend conflict, dan kunnen
partijen het geschil dat ten grondslag ligt voorleggen aan de Adviescommissie Geschilbeslechting
Prestatieafspraken Woningwet.
Vraag 5
Is u bekend dat nieuwe huurders van Woonzorg Nederland bij hun huurcontract een bijlage/clausule
moet accepteren die gaat over «mijnbouwschadeperikelen?» Wat staat er in die bijlage/clausule?
Wat betekent dit voor de huurder?
Antwoord 5
Volgens Woonzorg Nederland worden nieuwe huurders in het aardbevingsgebied met een
begeleidende brief geïnformeerd. Bij een nieuwe verhuring van een woning in het aardbevingsgebied
acht Woonzorg Nederland het van belang dat de kandidaat-huurder wordt geïnformeerd
over het feit dat de woning die aan hem/haar verhuurd gaat worden mogelijk vanuit
het oogpunt van het veiligheidsrisico versterkt moet worden. Dat betekent dat de bewoner
op enig moment te maken kan krijgen met werkzaamheden aan de woning. Dit kunnen ingrijpende
werkzaamheden zijn. In veel gevallen is het daarbij noodzakelijk dat de bewoner de
woning tijdelijk verlaat.
Woonzorg Nederland geeft aan dat de brief informerend bedoeld is en de rechten van
betrokken huurders niet aantast. Woonzorg Nederland heeft eerder van betrokken huurders
geen reactie op de brief ontvangen. Omdat het geenszins de bedoeling is de rechten
van de bewoner(s) te beperken, vindt Woonzorg Nederland het onwenselijk als de brief
een dergelijk beeld kan oproepen. De corporatie zal naar een andere vorm zoeken om
toekomstige huurders over de mogelijke versterking van de woning te informeren.
Vraag 6
Hoe lang zijn de wachtlijsten bij de Huurcommissie op dit moment?
Antwoord 6
De Huurcommissie geeft aan dat het thans een voorraad van circa 800 zaken heeft die
nog niet in behandeling zijn genomen.
Vraag 7
Bent u bereid de bestuurder van Woonzorg Nederland de verhoging niet te laten doorvoeren
en de desbetreffende bewoners van dit wooncomplex tegemoet te komen?
Antwoord 7
Ik ben geen partij in deze kwestie en het is niet aan mij om de huurverhoging ongedaan
te maken. Ik verwijs voor de verschillende mogelijkheden die huurders ter beschikking
staan naar mijn antwoord op vraag 4.
Vraag 8
Hoe staat het met huurverhogingen bij Woonzorg Nederland als er geen sprake is van
een verhoogd of licht verhoogd risico volgens het HRA model in het aardbevingsgebied,
en met de versterkingsplannen?
Antwoord 8
De huuraanpassing van Woonzorg Nederland voor sociale huurwoningen is gebaseerd op
de bestaande kale huur en de maximaal toegestane kale huur. Bij vaststelling van de
jaarlijkse huuraanpassing wordt onderscheid gemaakt tussen sociale huurwoningen en
vrije sectorhuurwoningen. Voor 2018, 2019 en 2020 zijn de volgende gemiddelde huurstijgingspercentages
aan de orde in het bezit van Woonzorg Nederland.
– 2018: gemiddelde huurverhoging sociale huur (1 juli): 1,3%, vrije sectorhuur (1 okt):
0,8%
– 2019: gemiddelde huurverhoging sociale huur (1 juli): 1,5%
– 2020 en verder: verwachte gemiddelde huurverhoging sociale huur op inflatie niveau.
De versterkingsplannen worden uitgevoerd door de NCG op basis van de lokale plannen
van aanpak vastgesteld door de gemeente. Woonzorg Nederland volgt hierbij de planning
van de Nationaal Coördinator Groningen.
Vraag 9
Hoe staat het met huurverhogingen bij de andere woningcorporaties in het aardbevingsgebied
en met de versterkingsplannen?
Antwoord 9
Op basis van de ter beschikking staande cijfers kan niet aangegeven worden hoe de
corporaties de huurverhoging vaststellen voor uitsluitend het aardbevingsgebied. Veel
corporaties zijn zowel binnen als buiten het gebied werkzaam, maar gegevens over corporaties
zijn alleen nog maar beschikbaar op niveau van de organisatie en niet meer op niveau
van de gemeenten waar zij werkzaam zijn.
Huurverhoging daeb en niet-daeb, 2018–2020
Corporatie
2018
2018
2019
2019
2020
2020
daeb
niet-daeb
daeb
niet-daeb
daeb
niet-daeb
Lefier
1,0
1,4
2,1
1,3
2,3
1,8
De Huismeesters
1,4
1,4
1,5
1,5
2,3
2,3
Wold en Waard
1,0
1,0
1,0
1,0
1,3
1,3
Chr. Wst. Patrimonium
1,4
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
De Delthe
2,4
2,4
0,6
0,6
2,5
2,5
Wierden en Borgen
0,0
0,4
2,5
2,5
3,3
3,2
Woongroep Marenland
2,0
2,4
2,3
2,0
2,2
1,9
Acantus
0,7
1,3
0,3
1,4
0,6
2,1
Groninger Huis
1,0
1,2
1,1
1,3
1,8
2,0
Uithuizer Woningbouw
0,8
0,9
1,4
1,5
2,1
2,3
Nijestee
1,9
1,9
2,0
2,0
2,8
2,8
Bron: prognose informatie, dPi 2018. 2018: forecast, 2019 en 2020 prognose. Inclusief
(verwachte) inflatie, exclusief harmonisatie. Betreft het hele bezit: woningen, onzelfstandige
eenheden en overig vastgoed.
Voor wat betreft de versterking wordt de stand van zaken over de plannen van aanpak
per 1 september geleverd door de NCG en de planning Q4 volgt daarna per 1 oktober.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Mede namens
E.D. Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.