Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Van Raan over het bezoek van de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de gemeente Eijsden-Margraten vanwege de aanhoudende overlast van vliegveld Luik-Bierset
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bezoek van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de gemeente Eijsden-Margraten vanwege de aanhoudende overlast van vliegveld Luik-Bierset (ingezonden 21 augustus 2019).
Mededeling van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 16 september 2019)
Vraag 1
Kent u de berichten «Minister van Nieuwenhuizen hoort verhalen over vlieglawaai aan»
en «Overlast vliegveld Bierset niet eenvoudig op te lossen»?1 2
Vraag 2
Erkent u dat het «aanhoren» van klachten van omwonenden niet hetzelfde is als deze
klachten daadwerkelijk oplossen?
Vraag 3
Erkent u dat deze omwonenden concrete verbeteringen van u mogen verwachten? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 4
Wat zegt het u dat de zorgen bij diverse omwonenden na uw werkbezoek juist zijn toegenomen,
aangezien u hun geen enkele concrete verbetering in het vooruitzicht heeft gesteld?
Vraag 5
Op welke wijze worden uw toekomstige beleidskeuzes in het luchtvaartdossier beïnvloed
door uw bezoek aan de gemeente Eijsden-Margraten?
Vraag 6
Zijn er sinds uw bezoek aan de gemeente Eijsden-Margraten nog ontmoetingen geweest
tussen vertegenwoordigers van uw ministerie en de gemeente Eijsden-Margraten en/of
de provincie Limburg? Zo ja, wat was de agenda van deze ontmoeting(en)?
Vraag 7
Zijn er bepaalde afspraken of voornemens uit deze ontmoeting(en) voortgevloeid? Zo
ja, welke?
Vraag 8
Kent u de kritiek van burgemeester Dieudonné Akkermans van Eijsden-Margraten op de
langverwachte detailanalyse naar de afhandeling van het vliegverkeer in de omgeving
Maastricht-Luik?3 Zo ja, wat gaat u doen met deze kritiek?
Vraag 9
Wat zijn momenteel de concrete instrumenten waarmee de aan vliegveld Luik-Bierset
gerelateerde geluidsoverlast en uitstoot van schadelijke stoffen worden gemeten en
berekend?
Vraag 10
Welke organisatie of overheid beheert deze meetapparatuur en programma’s?
Vraag 11
Kunt u specifiek uiteenzetten hoe de reacties van Nederlandse belanghebbenden ten
opzichte van vliegveld Luik-Bierset precies worden betrokken bij de weging van belangen
in de Luchtvaartnota?
Vraag 12
Welk gewicht geeft u de belangen van klimaat, veiligheid en leefomgeving van mens
en dier in het volledige afwegingskader?
Vraag 13
Gaat u de Belgische overheid informeren over de door u aangekondigde nieuwe Nederlandse
werkwijze, waarin het luchtvaartbeleid zich voortaan binnen een brede set aan grenswaarden
op het gebied van klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier moet afspelen?4 Zo nee, waarom niet?
Vraag 14
Gaat u de Belgische overheid ervan overtuigen om deze werkwijze over te nemen? Zo
nee, erkent u dat er dan een spanningsveld ontstaat tussen de verschillende werkwijzen
van beide landen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 15
Erkent u dat na ruim zes jaar van vrijblijvende afspraken met de Belgische luchtverkeersleiding
er nog geen enkele progressie is geboekt? Zo nee, waaruit blijkt de progressie?
Vraag 16
Erkent u dat uw naar eigen zeggen uiterste inspanning om de geluidshinder in de omgeving
Eijsden te verminderen tot nu toe nog niet heeft geleid tot een definitieve oplossing
voor de situatie? Zo nee, waaruit blijkt de progressie?
Vraag 17
Wanneer mogen we concrete resultaten verwachten van de gesprekken met de Belgische
autoriteiten over het beperken van hinder vanuit vliegveld Luik-Bierset?
Vraag 18
Welke oplossingen, anders dan het zeer traag en voorzichtig maken van vrijwillige
afspraken met de Belgische luchtverkeersleiding, kunt u de getroffen inwoners in het
vooruitzicht stellen?
Vraag 19
Erkent u dat er nog steeds geen duidelijkheid is over hoe de Nederlandse overheid
het destijds heeft kunnen laten gebeuren dat de ongelijke verdeling van het luchtruim
zodanig heeft kunnen ontstaan dat de Belgische overheid daar nu al jaren misbruik
van kan maken? Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 20
Bent u bereid om dit alsnog te laten onderzoeken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke
termijn kunnen we een dergelijk onderzoek verwachten?
Vraag 21
Erkent u dat nog steeds niet duidelijk is waarom deze situatie nooit is teruggedraaid?
Zo nee, waar blijkt dat uit?
Vraag 22
Bent u bereid om dit alsnog te laten onderzoeken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke
termijn kunnen we een dergelijk onderzoek verwachten?
Vraag 23
Wat zijn de obstakels bij het simpelweg terugdraaien van de ongelijke verdeling van
het luchtruim tussen Nederland en België?
Vraag 24
Wat is uw inzet om deze obstakels weg te nemen?
Vraag 25
Kent u de uitspraken van toenmalig Staatssecretaris Dijksma, die zei dat er drastische
maatregelen genomen zouden worden als de situatie niet zou verbeteren?5
Vraag 26
Deelt u de mening dat het inmiddels de hoogste tijd is om die drastische maatregelen
daadwerkelijk te gaan nemen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 27
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Mededeling
Op 21 augustus 2019 ontving ik de vragen van het lid Van Raan (PvdD) over mijn werkbezoek
aan Maastricht Aachen Airport en daarnaast de gemeente Eijsden-Margraten vanwege de
aanhoudende overlast van vliegveld Luik-Bierset. Vanwege de benodigde interne en externe
afstemming die nog enige tijd vergt, kan de beantwoording van de vragen niet binnen
de gebruikelijke termijn plaatsvinden. Ik streef ernaar de antwoorden zo spoedig mogelijk
aan uw Kamer te doen toekomen.
Ik merk daarbij op dat uw Kamer in ieder geval over de laatste stand van zaken van
de aanpak van de overlast van het vliegveld Luik-Bierset is geïnformeerd met mijn
brief van 5 september 20196 die ik toegezonden heb ten behoeve van het Algemeen Overleg Luchtvaart van 11 september
a.s.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.