Motie : Motie van het lid Westerveld over minder rendementsdenken door een herziening van het onderwijsresultatenmodel
35 000 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2019
Nr. 221
MOTIE VAN HET LID WESTERVELD
Voorgesteld 5 september 2019
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat bij de beoordeling van scholen wordt gekeken naar leerresultaten;
overwegende dat dit kan bijdragen aan een situatie waarin rendementen centraal staan
en niet de leerling en dit leidt tot extra stress en werkdruk bij leerlingen;
overwegende dat leerlingen het recht hebben om keuzes te maken die achteraf gezien
anders uitpakken dan gedacht;
overwegende dat in het onderwijs het belang van de leerling voorop moet staan en niet
de cijfers;
verzoekt de regering, in overleg met de onderwijsinspectie te treden om te bezien
of een herziening van het onderwijsresultatenmodel kan leiden tot minder rendementsdenken
bij scholen, en de Kamer hier voor het einde van het jaar over te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Westerveld
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Lisa Westerveld, Tweede Kamerlid