Schriftelijke vragen : Het bericht 'Risico voor NS met grote bestelling van treinmaterieel HSL'
Vragen van het lid Ziengs (VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Risico voor NS met grote bestelling van treinmaterieel HSL» (ingezonden 22 augustus 2019).
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Risico voor Nederlandse Spoorwegen (NS) met grote bestelling
               van treinmaterieel Hogesnelheidslijn (HSL)»?1
Vraag 2
            
Deelt u de mening dat dergelijke investeringsrisico’s normaliter pas genomen zouden
               worden nadat er zekerheid is over het al dan niet verwerven van de concessie en dat
               publiek geld nu mogelijk prematuur ingezet wordt?
            
Vraag 3
            
Deelt u daarnaast de mening dat de aankoop van dit materieel de indruk wekt dat er
               door de NS vooruitgelopen wordt op de besluitvorming over het al dan niet openbaar
               aanbesteden van de HSL-lijn?
            
Vraag 4
            
Is er bij dit besluit voldoende rekening gehouden met het feit dat het mogelijk is
               dat een andere vervoerder de concessie binnenhaalt?
            
Vraag 5
            
Is bij de besluitvorming voldoende rekening gehouden met de hoge en mogelijk onnodige
               kosten van deze aankoop indien een andere vervoerder inderdaad over zou gaan op het
               gebruik van ander materieel?
            
Vraag 6
            
Wat zijn de plannen voor de ingekochte treinstellen indien een mogelijke andere vervoerder
               over gaat op het gebruik van ander materieel?
            
Vraag 7
            
Waar doelt u op met de door u genoemde mogelijke «alternatieve bestemming» van de
               aangekochte treinstellen?
            
Vraag 8
            
Deelt u de mening dat het van belang is dat er een degelijk plan klaarligt voor het
               gebruik van dit aangekochte materieel voor het geval dat een andere vervoerder inderdaad
               besluit over te gaan op het gebruik van ander materieel?
            
Vraag 9
            
Kunt u toelichten waarom NS treinstellen met een snelheid van 200 km/u bestelt terwijl
               oorspronkelijk een hogere snelheid beoogd werd?
            
Vraag 10
            
Deelt u de mening dat openbare aanbesteding zorgdraagt voor een gevarieerd aanbod
               van vervoerders en dat daarmee het best mogelijke aanbod voor de reiziger wordt gerealiseerd?
               Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo nee, kunt u dit toelichten?
            
Vraag 11
            
Kunt u elk van deze vragen afzonderlijk beantwoorden voor het algemeen overleg Spoor
               van 25 september 2019?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
E. Ziengs, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.