Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Raan over het bericht dat Rotterdam The Hague Airport straffeloos het afgesproken aantal nachtvluchten kan overschrijden
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat Rotterdam The Hague Airport straffeloos het afgesproken aantal nachtvluchten kan overschrijden (ingezonden 20 juni 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
            8 augustus 2019).
         
Vraag 1
            
Kent u de berichten «Luchthaven kan ongestraft maximaal aantal nachtvluchten overschrijden»
               en «Bezwaar tegen toegenomen nachtvluchten Rotterdam The Hague Airport ongegrond»?1 2
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Erkent u dat het per convenant tussen rijk, gemeenten, luchthaven en bewoners afgesproken
               maximaal aantal nachtvluchten vanaf Rotterdam The Hague Airport (maximaal 849 starts
               en landingen tussen 23.00 uur en 7.00 uur) ruimschoots wordt overschreden en er daardoor
               nu inmiddels sprake is van circa 1.300 nachtvluchten per jaar? Zo nee, hoe zit het
               dan?
            
Antwoord 2
            
In de toelichting op het Aanwijzingsbesluit Rotterdam The Hague Airport uit 2010 is
               aangegeven dat voor wat betreft het nachtverkeer op de luchthaven een strak afsprakenkader
               geldt. Er zijn meerdere acties uitgevoerd om hieraan invulling te geven. Zo wordt
               de omvang van het nachtverkeer door de luchthaven maandelijks gemonitord, zijn de
               luchthaventarieven in de nacht verhoogd en gaat de rijksoverheid zeer terughoudend
               om met gebruik van de luchthaven in de nacht. De afspraak is gemaakt om voor de nacht
               uit te gaan van 849 vluchten. Deze zijn dan ook (als onderdeel van de invoerset voor
               het MER) meegenomen bij het bepalen van de totale gebruiksruimte die de luchthaven
               vergund heeft gekregen. En op deze totale gebruiksruimte wordt door de Inspectie Leefomgeving
               en Transport gehandhaafd. Afgelopen jaren hebben meer nachtvluchten plaatsgevonden
               dan deze streefwaarde voor het aantal nachtvluchten. De oorzaak daarvan is gelegen
               in het feit dat sinds 2011 de traumahelikopter gedurende de gehele nacht ingezet mag
               worden en het gebruik daarvan flink is toegenomen. Zo vonden in 2018 in totaal 477
               nachtvluchten plaats voor redding en hulpverlening (met name door de traumahelikopter).
               Ten tijde van de totstandkoming van de bestuurlijke afspraak was nog niet duidelijk
               dat de traumahelikopter ook ’s nachts ingezet mocht worden. Het toegenomen nachtelijk
               gebruik dient volledig plaats te vinden binnen de totale gebruiksruimte die aan de
               luchthaven is vergund. Die totale ruimte wordt door de Inspectie Leefomgeving en Transport
               (ILT) gehandhaafd. Indien sprake is van een overschrijding van de vergunde ruimte,
               dan zal de ILT onderbouwd een maatregel opleggen.
            
Vraag 3
            
Hoe verklaart u de grove overschrijding van het per convenant afgesproken maximaal
               aantal nachtvluchten vanaf Rotterdam The Hague Airport?
            
Antwoord 3
            
Zie mijn antwoord op vraag 2.
Vraag 4
            
Welke extra uitstoot van schadelijke stoffen en gassen is er tot nu toe gepaard gegaan
               met de overschrijding van het per convenant afgesproken maximaal aantal nachtvluchten
               vanaf Rotterdam The Hague Airport?
            
Antwoord 4
            
De uitstoot van schadelijke stoffen en gassen als gevolg van het nachtelijk verkeer
               op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) wordt niet specifiek in kaart gebracht. Een
               permanente controle op het naleven van de landelijke grenswaarden voor luchtkwaliteit
               vindt plaats zowel op basis van metingen (zie https://www.lml.rivm.nl/meetnet/index.php en https://www.luchtmeetnet.nl/) als heel gedetailleerd op basis van een combinatie van metingen en berekeningen
               (zie www.nsl-monitoring.nl).
            
In Nederland gelden landelijke wettelijke grenswaarden voor stoffen uit de Wet Milieubeheer
               (o.a. stikstofdioxide en fijnstof). Deze worden in het geval van RTHA niet overschreden.
            
Vraag 5
            
Erkent u dat burgers verwachten dat er bij overschrijding van een per convenant afgesproken
               maximaal aantal nachtvluchten zal worden ingegrepen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat
               is daarop uw inzet?
            
Antwoord 5
            
Het ministerie heeft de afgelopen jaren op meerdere momenten contact gehad met de
               luchthaven en de regionale overheden (verenigd in de Bestuurlijke regiegroep Rotterdam,
               BRR) over deze situatie. Door de luchthaven wordt conform afspraak de omvang van het
               nachtelijk verkeer ook gemonitord. Verder is door het ministerie in contacten met
               de vereniging Bewoners Tegen Vliegoverlast (BTV) uiteengezet hoe de situatie rond
               het aantal nachtvluchten is ontstaan en hoe daarmee wordt omgegaan. Daarbij is aangegeven
               dat de hoeveelheid nachtverkeer op de luchthaven de afgelopen jaren is toegenomen
               en uitkomt boven de streefwaarde van 849. Deze stijging komt voort uit een stijging
               van het gebruik van de traumahelikopter. Dit type vluchten is van dusdanig maatschappelijke
               belang dat hiervoor volgens het ministerie altijd voldoende gebruiksmogelijkheden
               moeten zijn.
            
In 2017 heb ik de BRR gevraagd naar haar standpunt ten aanzien van het aantal nachtvluchten,
               gelet op de toename boven het streefgetal. De BRR heeft toen aangegeven in het advies
               over draagvlak voor de ontwikkelingsplannen van de luchthaven hierop terug te komen.
               In dat advies heeft de BRR aangegeven om in het toekomstige luchthavenbesluit een
               maximum aantal vliegtuigbewegingen in de nachtperiode (23:00 – 07:00 uur) door het
               ministerie te laten vastleggen, zodat dit aantal ook kan worden gehandhaafd. Het nachtelijk
               verkeer voor maatschappelijke vluchten (waaronder vluchten met de traumahelikopter)
               kan hier volgens de BRR van uitgezonderd worden. Ik zal deze optie dan ook serieus
               bezien. Verder bezie ik in de Luchtvaartnota hoe met de gebruiksmogelijkheden van
               maatschappelijk verkeer in relatie tot het commerciële verkeer moet worden omgegaan.
            
Vraag 6
            
Erkent u dat door niet te handhaven op de ruimschootse overschrijding van het per
               convenant afgesproken maximaal aantal nachtvluchten op Rotterdam The Hague Airport
               veel mensen het vertrouwen in dergelijke afspraken totaal hebben verloren? Zo nee,
               waarom niet?
            
Antwoord 6
            
Zie mijn antwoord op vraag 5.
Vraag 7
            
Deelt u de mening dat er bij overschrijding van een per convenant afgesproken maximaal
               aantal nachtvluchten zou moeten worden ingegrepen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat
               is daarop uw inzet?
            
Antwoord 7
            
Zie mijn antwoord op vraag 5. Verder verdient vermelding dat het niet mogelijk is
               om te handhaven op een maximum aantal nachtvluchten indien daarvoor geen basis is
               in regelgeving. Dit is ook bevestigd in een uitspraak van de rechtbank3 en de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State4.
            
Vraag 8
            
Wat is in uw ogen de waarde van een dergelijk convenant als de Inspectie Leefomgeving
               en Transport (ILT) niet kan handhaven op schending van de afspraken?
            
Antwoord 8
            
De bestuurlijke afspraak tussen ministerie en regionale overheden is destijds gemaakt
               na een uitgebreid traject van onderzoek naar mogelijke hinderbeperkende maatregelen.
               De afspraak heeft ertoe geleid dat de luchthaven maandelijks rapporteert over het
               nachtelijk verkeer en dat Rijk, provincie, gemeenten en luchthaven in overleg zijn
               en blijven over de omvang van het nachtelijk verkeer. Tegelijkertijd constateer ik
               de wens om gemaakte afspraken ook handhaafbaar te maken. Daarom zal ik die optie ook
               serieus bezien in het kader van het vast te stellen Luchthavenbesluit voor Rotterdam
               The Hague Airport.
            
Vraag 9
            
Hoever bent u nog bereid om deze overschrijding van het per convenant afgesproken
               maximaal aantal nachtvluchten vanaf Rotterdam The Hague Airport verder te laten oplopen,
               voordat er naar uw inzicht alsnog moet worden ingegrepen?
            
Antwoord 9
            
Zie mijn antwoorden op de vragen 5 en 8.
Vraag 10
            
Ziet u het uitblijven van handhaving op de ruimschootse overschrijding van het per
               convenant afgesproken maximaal aantal nachtvluchten op Rotterdam The Hague Airport
               als politiek-bestuurlijke dwaling? Zo nee, waarom niet? Zo ja, in welke mate komen
               omwonenden van Rotterdam The Hague Airport in aanmerking voor een schadevergoeding?
            
Antwoord 10
            
Nee, zie mijn antwoord op vraag 8 hierover.
Een schadevergoeding is niet aan de orde, omdat een toename van het nachtelijk verkeer
               binnen de algemene gebruiksruimte moet worden geaccommodeerd, die is vastgelegd in
               regelgeving. Die totale ruimte wordt door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
               gehandhaafd. Indien sprake is van een overschrijding van de vergunde ruimte, dan zal
               de ILT een maatregel opleggen.
            
Vraag 11
            
Hoe verhoudt het in stand houden van structurele geluidsoverlast zich tot de nationale
               en internationale grondrechten, zoals de artikelen 6 en 8 van het Europees Verdrag
               voor de Rechten van de Mens en het Europees Handvest van de grondrechten van de Europese
               Unie?
            
Antwoord 11
            
De hoeveelheid gebruiksruimte is vastgelegd in de Omzettingsregeling luchthaven Rotterdam.
               De rechtmatigheid van de Omzettingsregeling staat niet ter discussie. Het gebruik
               moet binnen de vastgelegde grenswaarden voor de geluidbelasting blijven en indien
               deze grenswaarden overschreden worden, dan kan hierop worden gehandhaafd.
            
Ook moet worden benadrukt dat toegang tot de rechter verzekerd is. Een rechterlijke
               uitspraak met betrekking tot dit onderwerp, waaraan al gerefereerd wordt in mijn antwoord
               op vraag 7, bevestigt dit.
            
Vraag 12
            
Kunt u inzichtelijk maken wat de juridische mogelijkheden zijn die de Bewoners tegen
               Vliegtuigoverlast (BTV) nu nog hebben?
            
Antwoord 12
            
De rechtmatigheid van regelgeving kan ter discussie worden gesteld bij de civiele
               rechter. Ook kan bij de ILT een verzoek om handhaving worden ingediend (zie mijn antwoord
               op vraag 11). Tegen de afwijzing hiervan kunnen bestuursrechtelijke rechtsmiddelen
               worden aangewend.
            
Vraag 13
            
Kunt u inzichtelijk maken welke kosten er ongeveer gepaard zullen gaan met het zetten
               van deze stappen?
            
Antwoord 13
            
Dat is onder meer afhankelijk van omvang of waarde van de civiele vordering die wordt
               ingesteld en wie de eiser, een natuurlijk- of een rechtspersoon, is. Voor de kosten
               hiervan kan ik verwijzen naar de (bijlage bij de) Wet griffiezaken burgerlijke zaken.
               In een civiele procedure geldt een verplichte procesvertegenwoordiging, tenzij het
               om een zaak bij de kantonrechter gaat. Ook voor het instellen van bestuursrechtelijke
               rechtsmiddelen wordt griffierecht geheven. Daarvoor kan ik verwijzen naar de Algemene
               wet bestuursrecht. Voor beroep en hoger beroep gelden verschillende tarieven. In een
               bestuursrechtelijke procedure geldt geen verplichte procesvertegenwoordiging. Op www.rechtspraak.nl staan alle tarieven vemeld en wordt een toelichting verstrekt bij de kosten die gepaard
               gaan met het aanwenden van rechtsmiddelen.
            
Vraag 14
            
Erkent u dat er stevige financiële barrières bestaan om deze laatste juridische stappen
               te zetten? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 14
            
Het klopt dat het zetten van juridische stappen financiële consequenties heeft, maar
               ik heb geen aanwijzingen dat dit leidt tot barrières voor de toegang tot de rechtsgang.
            
Vraag 15
            
Deelt u de mening dat het burgers niet (schier) onmogelijk gemaakt zou mogen worden
               om hun gelijk te halen bij de rechter? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 15
            
Zie mijn antwoord op vraag 14.
Vraag 16
            
Bent u bereid om financiële ondersteuning te organiseren voor de juridische strijd
               van burgergroepen, zoals de BTV bij het zetten van dergelijke juridische stappen?
               Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 16
            
In Nederland bestaat een systeem van gesubsidieerde rechtsbijstand. Onder bepaalde
               voorwaarden kan hier aanspraak op gemaakt worden. Ik zie geen aanleiding om aanvullend
               op dit syteem in financiële ondersteuning te voorzien.
            
Vraag 17
            
Kent u de berichten «ILT: last onder dwangsom voor Maastricht Aachen Airport» en «Overschrijdingen
               late vluchten Maastricht Aachen Airport vaak door Corendon»?5 6
Antwoord 17
            
Ja.
Vraag 18
            
Hoe verhoudt de situatie op Rotterdam The Hague Airport zich tot de berichtgeving
               dat de ILT een last onder dwangsom heeft opgelegd aan Maastricht Aachen Airport voor
               een ten onrechte toegestane nachtvlucht?
            
Antwoord 18
            
Maastricht Aachen Airport is tussen 23.00 uur en 06.00 uur gesloten. Op grond van
               de Omzettingsregeling luchthaven Maastricht gelden hiervoor twee uitzonderingen:
            
– Gedurende de hele dag en nacht kunnen vliegtuigen die in nood verkeren of die ten
                     behoeve van reddingsacties, hulpverlening of regeringsvluchten worden ingezet gebruik
                     maken van de luchthaven.
                  
– Verder geldt er op Maastricht Aachen Airport een extensieregeling voor startend en
                     landend verkeer. Tussen 23.00 en 24.00 uur kunnen onder strikte voorwaarden (bijvoorbeeld
                     vanwege vertraging op de laatste vlucht door een technische storing of door extreem
                     meteorologische omstandigheden) nog vliegtuigen landen of starten.
                  
De ILT heeft in 2018 een overtreding van de extensieregeling geconstateerd. Hierop
               heeft de ILT handhavend opgetreden. Een en ander is opgenomen in de recent gepubliceerde
               «Handhavingsrapportage Maastricht Aachen Airport gebruiksjaar 2018».
            
Op Rotterdam The Hague Airport zal ook gehandhaafd worden indien er wordt gevlogen
               in de nacht terwijl dit op grond van de Omzettingsregeling luchthaven Rotterdam niet
               is toegestaan. In de Omzettingsregeling luchthaven Rotterdam zijn meerdere uitzonderingen
               geformuleerd op grond waarvan vliegtuigen in de nacht mogen vliegen. Net als op Maastricht
               geldt bijvoorbeeld een uitzondering voor vluchten in nood of vluchten ten behoeve
               van reddingsacties of hulpverlening.
            
Vraag 19
            
Hoe verhouden de afspraken over nachtvluchten op Rotterdam The Hague Airport zich
               tot de afspraken over nachtvluchten op de andere Nederlandse luchthavens (tijdstippen,
               aantallen vluchten, juridische afdwingbaarheid, aantal overschrijdingen en aard van
               de overschrijdingen)?
            
Antwoord 19
            
RTHA kent net als de andere luchthavens openingstijden en uitzonderingen daarop. Voor
               alle luchthavens gelden de uitzonderingen, zoals in antwoord 18 voor Maastricht Aachen
               Airport zijn beschreven. RTHA kent echter meer uitzonderingen voor gebruik in de nacht
               dan de andere luchthavens, omdat RTHA de formele uitwijkluchthaven voor Schiphol is.
               Al deze uitzonderingen zijn in de Omzettingsregeling luchthaven Rotterdam opgenomen.
               Op het gebruik van de uitzonderingen wordt door de ILT getoetst en indien nodig handhavend
               opgetreden.
            
Uiteraard geldt op RTHA net als voor de andere luchthavens een bepaalde maximale gebruiksruimte.
               De voorschriften hierover zullen dwingend door de ILT worden gehandhaafd. Het ontbreken
               van een maximum aantal nachtvluchten is niet ongebruikelijk. Op de luchthavens Maastricht
               en Eelde geldt een dergelijk maximum eveneens niet.
            
Vraag 20
            
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 20
            
De vragen zijn in volgorde beantwoord.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.