Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Kuiken en Gijs van Dijk over het vergoeden van kosten voor het opruimen van drugsafval
Vragen van de leden Kuiken en Gijs vanDijk (beiden PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het vergoeden van kosten voor het opruimen van drugsafval (ingezonden 20 februari 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat),
mede namens de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
(ontvangen 8 juli 2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr.
1808.
Vraag 1
Kent u het artikel «Drugsafval in je tuin»1 en de uitzending van Radar over dit onderwerp2?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het eerdere budget voor het opruimen
van drugsafval? Hoeveel daarvan was er na het aflopen van die subsidieregeling nog
niet uitgegeven? Was dat bedrag daarna geheel beschikbaar voor hetzelfde doel en hoeveel
is er inmiddels van uitgegeven?
Antwoord 2
De totale onderbesteding van de afgelopen, tijdelijke co-financieringsregeling bedraagt
€ 1,2 miljoen. De middelen die aan het provinciefonds zijn toegevoegd, zijn – op grond
van het Convenant waarin deze regeling is uitgewerkt – bedoeld voor het opruimen van
drugsafval. Provincies kunnen dus nog vooruit met de reeds beschikbaar gestelde middelen
in de jaren 2015, 2016 en 2017.
Vraag 3
Deelt u de mening dat het opruimen van drugsafval op een particulier terrein onder
andere de publieke belangen van het voorkomen van grondwatervervuiling, andere milieuproblemen
en bedreiging van de volksgezondheid dient? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Ja.
Vraag 4
Hoe hoog zijn de kosten voor het opruimen van drugsafval per storting? Kunt u aangeven
aan welke bedragen gedacht moet worden?
Antwoord 4
De directe opruimkosten per dumping kunnen uiteenlopen van een paar honderd euro tot
tienduizenden euro’s. Dat hangt af van vele factoren, zoals de hoeveelheid gedumpt
drugsafval, de status van de dumping (o.a. lekkende vaten, verontreinigde bodem, schoonmaakkosten
wegdek, wegslepen uitgebrande auto) en de wijzen van opruimen en aanbesteding van
het opruimen.
Vraag 5
Wat gaat u doen om ervoor te zorgen dat getroffen particulieren niet zelf het opruimen
van drugsafval hoeven te regelen maar dat dat door de overheid wordt geregeld?
Antwoord 5
Gelet op de verantwoordelijkheden in het voorkomen van mogelijke schade voor volksgezondheid
en milieu, ligt hier de verantwoordelijkheid bij regionale en lokale overheden. Provincies
kunnen nog vooruit met de reeds beschikbaar gestelde middelen en kunnen particulieren
snel helpen met raad, daad en financiële compensatie voor de directe opruimkosten.
De meeste provincies hebben inmiddels provinciale subsidieregelingen ingesteld, die
overigens worden gevoed door de resterende € 1,2 miljoen vanuit het Rijk.
Het kabinet maakt nu voor de periode 2019 tot en met 2024 structureel nog € 1 miljoen
per jaar vrij op de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid om de
directe kosten van het opruimen van drugsdumpingen te kunnen (co)financieren. Met
de beschikbaar gestelde middelen zullen nu de particuliere grondeigenaren volledig
worden gecompenseerd voor de directe opruimkosten van drugsdumpingen op hun grond
en worden ook gemeenten voor een gedeelte gecompenseerd voor de financiële gevolgen
van drugsdumpingen.
Vraag 6
Deelt u de mening dat het onbillijk is om een particulier, die geheel buiten zijn
schuld geconfronteerd wordt met drugsafval op zijn grond, op te laten draaien voor
de kosten van het opruimen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Ja, indien de particulier geen schuld heeft aan de dumping blijven deze kosten, gelet
op de wettelijke verantwoordelijkheden, voor rekening van de gemeente. Verder wordt
u verwezen naar de brief van de Minister van Justitie en Veiligheid die op 28 maart
2019 aan uw Kamer is gestuurd3.
Vraag 7
Deelt u de mening dat er van overheidswege een structurele financiële regeling moet
worden getroffen om getroffen particulieren volledig te compenseren voor de kosten
van het opruimen van drugsafval? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom zouden particulieren
dan wel zelf die kosten moeten dragen?
Antwoord 7
Ik verwijs hiervoor naar het antwoord op vraag 5.
Vraag 8
Deelt u ook de mening dat getroffen particulieren niets hebben aan een al te lang
voortslepend bestuurlijk overleg tussen gemeenten, provincies en het rijk maar snel
met raad, daad en financiële compensatie voor de kosten moeten worden geholpen? Zo
ja, kunt u daar vanuit het rijk op zeer korte termijn voor gaan zorgen en de verdeling
van de verantwoordelijkheden desnoods daarna gaan regelen? Zo nee, waarom deelt u
die mening niet?
Antwoord 8
Ja, zie het antwoord op vraag 5.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.