Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Groothuizen en Van Nispen over de aanbesteding van het CJIB
Vragen van de leden Groothuizen (D66) en Van Nispen (SP) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over de aanbesteding van het CJIB (ingezonden 13 mei 2019).
Antwoord van Minister Dekker (Rechtsbescherming) (ontvangen 26 juni 2019). Zie ook
Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 2881.
Vraag 1
Herinnert u zich uw antwoorden op de eerder gestelde Kamervragen over aanbesteding
bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)?1 2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u toelichten waarom het feit dat de al lopende vorderingen door het oorspronkelijke
gerechtsdeurwaarderskantoor worden uitbehandeld een nieuwe deurwaarder ontslaat van
de verplichting de totale schuldenpositie vast te stellen?
Antwoord 2
Bij nieuwe vorderingen die onder een mogelijk nieuwe deurwaarder vallen moet de beslagvrije
voet worden vastgesteld. De beslagvrije voet wordt standaard opnieuw vastgesteld na
verloop van 12 maanden ongeacht de behandelend deurwaarder. Daarnaast kan op verzoek
(indien sprake is van een structurele wijziging van omstandigheden) of op eigen initiatief
in verband met wijzing van feiten of omstandigheden de beslagvrije voet worden aangepast.
Vraag 3
Moet een schuldenaar op enigerlei wijze meer kosten voor zijn rekening nemen indien
hij na een aanbestedingsronde een nieuwe deurwaarder krijgt toegewezen vanwege een
nog niet lopende vordering dan in het geval dat zijn oude gerechtsdeurwaarder een
nieuw contract heeft na de aanbestedingsronde? Zo ja, welke kosten zijn dat (mogelijkerwijs)?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Nee, de tarieven die een gerechtsdeurwaarder in rekening brengt bij de schuldenaar
zijn wettelijk vastgesteld in het Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders.
Een schuldenaar is derhalve altijd gehouden om de wettelijk vastgestelde tarieven
te voldoen aan de gerechtsdeurwaarder. Dit verandert niet door deze aanbestedingsronde.
Een aanbesteding biedt het CJIB nu juist de mogelijkheid om te zorgen dat vorderingen
van één debiteur gebundeld worden bij één gerechtsdeurwaarder.
Vraag 4
Wat is de reden dat het oude verdeelmodel, waarbij gerechtsdeurwaarders op basis van
persoonsgegevens aan schuldenaren werden gekoppeld, is losgelaten?
Antwoord 4
Voorheen leverde het CJIB alle dwangbevelen aan de toenmalige beroepsvereniging KVG.
Deze voorloper van de KBvG verspreidde de dwangbevelen vervolgens aan de regionale
gerechtsdeurwaarderskantoren. De arrondissementsgrenzen waren hier leidend in. Waar
mogelijk ontving het kantoor alleen dwangbevelen ten laste van schuldenaren in het
primaire werkgebied/de omgeving van het kantoor. Deze arrondissementale binding is
in 2001 met de inwerkingtreding van de Gerechtsdeurwaarderswet losgelaten ter bevordering
van concurrentie.
Vraag 5
Op welke wijze wordt bij de inrichting van de nieuwe aanbesteding rekening gehouden
met de belangen van de schuldenaar?
Antwoord 5
Het CJIB zet zich in voor het sociaal-maatschappelijk verantwoord innen en incasseren
conform het kabinetsbeleid.
Een nieuwe aanbesteding biedt het CJIB de mogelijkheid om te zorgen dat vorderingen
van één debiteur gebundeld worden bij één gerechtsdeurwaarder. Verder kan het CJIB
gerechtsdeurwaarders selecteren die het beste aansluiten bij de Rijksincassovisie.
Daarbij kan het CJIB sturen op het uitgangspunt dat vorderingen maatschappelijk verantwoord
afgehandeld worden door gerechtsdeurwaarderskantoren die dit het beste kunnen. Dit
is vooral in het belang van de schuldenaar.
Vraag 6
Waarom past die wijze, zoals bedoeld in de vorige vraag, bij de strategie op de Rijksincassovisie?
Kunt u in uw beantwoording specifiek ingaan op het deelterrein waarin een onnodige
verhogingen van de schuldenlast door het gevolgde Rijksincassoproces poogt te worden
voorkomen?
Antwoord 6
In de Rijksincassovisie is één van de thema’s «Voorkomen (onnodige) schuldoploop». Dit betekent voor de gerechtsdeurwaarder dat hij aan een eventuele constatering
dat elke aflosmogelijkheid ontbreekt, ook conclusies verbindt. Op basis van informatie,
zoals bijvoorbeeld het beslagregister, kan de gerechtsdeurwaarder het CJIB adviseren
om incasso-activiteiten (tijdelijk) op te schorten, waardoor onnodige verhogingen
worden voorkomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.