Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Groothuizen over de benoeming van een bestuurder bij FPA Roosenburg
Vragen van het lid Groothuizen (D66) aan de Minister voor Rechtsbescherming over de benoeming van een bestuurder bij FPA Roosenburg (ingezonden 7 mei 2019).
Antwoord van Minister Dekker (Rechtsbescherming) (ontvangen 18 juni 2019) Zie ook
Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 2844
Vraag 1
Kent u het bericht «Topbaan na geblunder»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Op welk moment was bij u, de in het bericht genoemde benoeming van de voormalig directeur
Zorg en Behandeling van de Penitentiaire Inrichting (PI) in Vught tot bestuurder bij
Fivoor, bekend?
Antwoord 2
Op 30 november 2018 heeft Fivoor deze benoeming bekend gemaakt.
Vraag 3
Waarom heeft u de Kamer niet actief over deze benoeming geïnformeerd? Hoe beoordeelt
u de keuze de Kamer hierover niet actief te informeren op dit moment?
Antwoord 3
Uw Kamer wordt in zijn algemeenheid niet actief geïnformeerd over benoemingen van
bestuurders bij forensische instellingen. Na de bekendmaking door Fivoor was deze
informatie openbaar.
Vraag 4
Hoe beoordeelt u de genoemde benoeming, in het licht van de noodzakelijke cultuurverandering
in de Forensische zorg? Bent u van mening dat het voor het bereiken van veranderingen
beter kan zijn voor meer diversiteit te zorgen bij bestuurders in de Forensische zorg?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe verhoudt zich dat standpunt tot deze benoeming?
Antwoord 4
Er is inderdaad een omslag in doen en denken nodig in de forensische zorg. Bij de
onderdelen die onder het Ministerie van Justitie en Veiligheid vallen kan daarop mede
worden gestuurd door individuele benoemingen. Bij particuliere instellingen ga ik
niet over het personeelsbeleid, maar stuur ik in plaats daarvan op de te leveren kwaliteit
en prestaties. Ik zie strak toe op de kwaliteit van de geleverde zorg. Daar waar deze
prestaties onder de maat zijn kan worden ingegrepen. Dit kan er toe leiden dat zorg
elders wordt ingekocht.
Deze omslag vergt echter meer dan het sturen op benoemingen of prestaties. Het gaat
om een omslag in het dagelijks denken en doen van de professionals en bestuurders
op alle niveaus in de forensische zorg. Deze omslag zal ook en vooral moeten worden
gerealiseerd met de mensen die al in de forensische zorg werkzaam zijn. Daarom werk
ik samen met de brancheverenigingen, het gevangeniswezen, de Taskforce Veiligheid
en Kwaliteit en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan een meerjarig
programma om de gewenste cultuuromslag in de sector te realiseren.
Vraag 5
Hoe verhouden uw uitspraken «voor beter personeelsbeleid, voor het rekruteren, het
aantrekken van goede mensen, waarbij er óók meer oog is voor de veiligheid en voor
de risico's. Dus dat is wel degelijk iets waaraan ik werk» zich tot de benoeming van
de voormalig directeur Zorg en Behandeling van de PI in Vught als bestuurder bij Fivoor?2
Antwoord 5
Deze uitspraken hebben betrekking op de Meerjarenovereenkomst Forensische Zorg 2018–2021.
Daarin zijn met de sector afspraken gemaakt die de kwaliteit en veiligheid in de forensische
zorg weer op peil moeten brengen. Onderdeel van deze overeenkomst is de arbeidsmarktcampagne
en het opleidingsprogramma voor de gehele forensische zorg.
Voor de benoeming bij Fivoor verwijs ik naar mijn antwoord op vraag 4.
Vraag 6
Waarom heeft u geen zeggenschap over de benoeming bij organisaties als Fivoor? Hoe
beoordeelt u dat, in het licht van uw opgave in de forensische zorg?
Antwoord 6
Ik verwijs u naar het antwoord op vraag 4.
Vraag 7
Hoe gaat u uw belofte «weldegelijk» iets te doen aan de «culturele dimensie» bij de
forensische zorginstellingen uitvoeren als u kennelijk geen invloed uit kunt oefenen
op wie er benoemd wordt bij, in ieder geval, particuliere forensische zorgaanbieders?3
Antwoord 7
Ik verwijs u naar het antwoord op vraag 4.
Vraag 8
Heeft u, ondanks uw onmogelijkheid formele invloed op dergelijke bestuursbenoemingen
uit te oefenen, informele invloed uitgeoefend? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet en
heeft u dat wel overwogen?
Antwoord 8
Zoals ik in het antwoord op vraag 4 heb gesteld stuur ik bij particuliere instellingen
op de te leveren kwaliteit en prestaties. Overigens merk ik op dat de bekendmaking
van de benoeming ruim voor het ontvangen van de wederhoorversie van de OVV-rapportage
door mijn departement heeft plaatsgevonden.
Vraag 9
Kunt u concreet en specifiek de situatie omschrijven waarin de gewenste cultuuromslag,
of de voortgang daarin, mede door deze benoeming niet toereikend is en daarom bij
u tot de beslissing zal leiden het inkoopcontract forensische zorg met deze zorgaanbieder
te ontbinden? Kunt u eenzelfde omschrijving geven voor het geval dat u het inkoopcontract
niet langer verlengd? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 9
Ik reken instellingen voor forensische zorg af op de overeengekomen prestaties. Ongeacht
wie er in het bestuur zit, ben ik altijd kritisch op de veiligheid en de kwaliteit
van de zorg in instellingen voor forensische zorg. De inspecties houden hier toezicht
op.
Vraag 10
Zijn er nadere regels gesteld over de inhoud van dat inkoopcontract ten aanzien van
«beter personeelsbeleid, voor het rekruteren, het aantrekken van goede mensen, waarbij
er óók meer oog is voor veiligheid en voor risico’s?» Zo nee, ziet u naar aanleiding
van uw belofte tijdens het debat, waarnaar in vraag vijf verwezen wordt, in samenhang
met deze recente bestuurdersbenoeming Fivoor reden dit alsnog te doen? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, op welke wijze?
Antwoord 10
In de inkoopcontracten zijn afspraken gemaakt over het leveren van goede zorg. In
de Meerjarenovereenkomst Forensische Zorg zijn met de sector afspraken gemaakt die
de kwaliteit en veiligheid in de forensische zorg weer op peil moeten brengen. Onderdeel
hiervan is de arbeidsmarktcampagne en het opleidingsprogramma voor de gehele forensische
zorg.
Daarnaast zal ik de benodigde cultuuromslag ook terug laten komen in de afspraken
met de instellingen over de te leveren kwaliteit en prestaties.
Daar waar prestaties onder de maat zijn kan worden ingegrepen. Dit kan er toe leiden
dat zorg elders wordt ingekocht.
Vraag 11
Kunt u elke vraag afzonderlijk beantwoorden?
Antwoord 11
Ja.
Vraag 12
Kunt u elke algemene vraag voorzien van een algemeen antwoord over de volle breedte
van de vraag en elke specifieke vraag van een zo specifiek en nauwkeurig mogelijk
antwoord?
Antwoord 12
Ja.
Vraag 13
Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden?
Antwoord 13
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.