Lijst van vragen en antwoorden : Lijst van vragen en antwoorden, gesteld aan de Algemene Rekenkamer, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2018 bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Diergezondheidsfonds (XIII) (deel LNV)
35 200 XIII Jaarverslag en slotwet Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Diergezondheidsfonds 2018
Nr. 17 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 13 juni 2019
De vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft een aantal vragen
voorgelegd aan de Algemene Rekenkamer over de brief van 15 mei 2019 inzake het rapport
Resultaten verantwoordingsonderzoek 2018 bij het Ministerie van Economische Zaken
en Klimaat, Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Diergezondheidsfonds
(XIII) (Kamerstuk 35 200 XIII, nr. 2).
De Algemene Rekenkamer heeft deze vragen beantwoord bij brief van 12 juni 2019. Vragen
en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, Kuiken
De adjunct-griffier van de commissie, De Leau
Vraag 1
Waarom is ervoor gekozen niet in te gaan op de Nederlandse Voedsel-en Warenautoriteit
(NVWA) in het verantwoordingsonderzoek 2018?
Bij ons verantwoordingsonderzoek maken we jaarlijks een risicoafweging aan welke onderwerpen
we specifieke aandacht schenken gelet op de beschikbare capaciteit. In ons verantwoordingsonderzoek
2018 (Kamerstuk 35 200 XIII, nr. 2) was dat bijvoorbeeld de organisatie DICTU, ontmanteling van olie- en windparken
op zee en de geldstromen voor de productie van duurzame energie.
We hebben de afgelopen jaren meermalen onderzoek gedaan naar de NVWA, bijvoorbeeld
in onze brief aan de Tweede Kamer over de begroting 2019 van het Ministerie van LNV.1 Daarin zijn we ingegaan op de ontwikkelingen bij de NVWA die zich hebben voorgedaan
na de publicatie van ons verantwoordingsonderzoek 2017. We hebben daarbij aandacht
besteed aan de verwachte meerkosten voor het systeem Inspect en het verzoek van de
Minister aan het Bureau ICT-toetsing (BIT) om de aangepaste planning voor de ICT-vernieuwing
en de daarbij behorende kosten te beoordelen.
Vraag 2
Kan worden ingegaan op het stopzetten van het ICT-programma van de NVWA (Kamerstuk
33 835, nr. 117) en de gevolgen daarvan voor de efficiency-doelen en het risicogericht werken van
de NVWA in 2018 en daarna, mede gezien het feit dat de Minister bij de behandeling
van de «Resultaten verantwoordingsonderzoek 2017 Ministerie van Economische Zaken
en Diergezondheidsfonds» sprak over het beheerste en gestructureerde veranderingstraject
van het programma NVWA 2020?
In ons Rapport bij het Jaarverslag 2017 van het Ministerie van Economische Zaken2 hebben we opgemerkt dat de NVWA over veel data en informatie-deskundigheid beschikt,
maar deze data en kennis zijn vooral binnen de verschillende organisatieonderdelen
beschikbaar, in verschillende formats en registraties. Met de invoering van het nieuwe
informatiesysteem «INSPECT» zou naar verwachting de ontsluiting van deze data worden
vergemakkelijkt. Daarmee was INSPECT voor de NVWA belangrijk om de doelen uit NVWA
2020 te realiseren. We hebben in dit verband opgemerkt dat het Bureau ICT Toetsing
in maart 2017 over Inspect heeft aangegeven dat er nog veel onzekerheid bestaat over
de vraag of reeds ontwikkelde modules ook voor de overige domeinen gemakkelijk kunnen
worden gebruikt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. Kuiken, voorzitter van de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit -
Mede ondertekenaar
I.J. Leau-Kolkman, adjunct-griffier