Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Becker en Veldman over het bericht dat er op basisschool de Stelaertshoeve in Tilburg door de GGD voorlichting wordt gegeven over de ramadan
Vragen van de leden Becker en Veldman (beiden VVD) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht dat er op basisschool de Stelaertshoeve in Tilburg door de GGD voorlichting wordt gegeven over de ramadan (ingezonden 17 april 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
29 mei 2019) Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 2595.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht dat op basisschool de Stelaertshoeve in Tilburg aan
kinderen voorlichting over de ramadan wordt gegeven door de Gemeentelijke Gezondheidsdienst
(GGD)?1
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Wat is de insteek van de GGD bij de informatievoorziening richting de school? Is de
bijeenkomst bedoeld voor alle kinderen op school of alleen voor kinderen die deelnemen
aan de ramadan? Gaat het om inzicht in de beleving van de ramadan door kinderen en
meer begrip daarvoor of over de gezondheidseffecten? Is het de bedoeling dat leerlingen
met het onderwerp vervolgens in de les aan de slag gaan of staat de voorlichting op
zichzelf?
Antwoord 2
De voorlichting over voeding en ramadan kwam tot stand in mei 2018, toen de ramadan
samenviel met de examenperiode. De GGD Hart voor Brabant ontwikkelde toen een draaiboek
voor het voortgezet onderwijs. Het draaiboek is via de site SportinTilburg beschikbaar
voor algemeen gebruik in het kader van het JOGG-project (JOGG = Jongeren op gezond
gewicht).
De voorlichting op de genoemde basisschool (in april 2019) had een iets andere insteek
maar dezelfde doelen. De GGD adviseert scholen in Tilburg in het kader van de Gezonde
School aanpak op diverse thema's zoals gezonde voeding, bewegen, weerbaarheid en seksualiteit.
De GGD doet dat vanuit de lokale accenten die de gemeente legt bij het GGD-basispakket.
Naast de genoemde basisschool vroegen ook andere basisscholen voorlichting over de
gezondheidsrisico's van vasten en tips om zo fit mogelijk te blijven, omdat vasten
tijdens de periode van de CITO-(eind)toets een negatieve invloed kan hebben op de
scores. De GGD verzorgde hierbij geen lessen aan kinderen, maar gaf de voorlichting
tijdens een inloopbijeenkomst/ouderkamer voor ouders die hier interesse in hadden.
Vraag 3
Kunt u aangeven of het de taak en/of beleid is van de GGD om op scholen te adviseren
over de (gezondheids)effecten dan wel de beleving van de ramadan? Zo ja, betreft dit
een apart programma dat de GGD zelf aanbiedt aan scholen of komt dit verzoek vanuit
scholen zelf?
Antwoord 3
De GGD adviseert scholen in het kader van de Gezonde School aanpak, zie www.gezondeschool.nl.
De advisering door de GGD kan gaan over verschillende thema’s, zoals gezonde voeding,
bewegen, weerbaarheid en seksualiteit. De school kiest daarbij zelf de (gezondheids)thema’s
waarin ze ondersteuning van de GGD wil hebben.
Ook in dit geval kwam de genoemde basisschool met het verzoek aan de GGD om voorlichting
aan ouders te geven over gezondheid (van kinderen) en de ramadan.
Vraag 4
Op hoeveel scholen in Nederland wordt deze voorlichting gegeven en hoeveel middelen
besteedt de GGD hieraan?
Antwoord 4
In Tilburg gaf de GGD deze voorlichting aan één school voor voortgezet onderwijs en
een aantal basisscholen in Tilburg Noord. De geïnvesteerde tijd was enkele uren per
school.
Voor geheel Nederland kan deze vraag niet beantwoord worden. Er vindt geen registratie
plaats. De GGD levert lokaal maatwerk, dus reageert op vragen vanuit scholen.
Vraag 5
Kunt u aangeven in hoeverre de informatie die door de GGD aan scholen, ouders en leerlingen
wordt verstrekt over de gezondheidseffecten en beleving van de ramadan hen ook op
een objectieve manier wijst op mogelijk negatieve effecten op de leerprestaties van
kinderen zodat dit kan worden meegenomen in de afweging om al dan niet aan de ramadan
deel te nemen?
Antwoord 5
De GGD belicht op een objectieve wijze wat ramadan voor invloeden kan hebben op leerprestaties.
Er worden tips gegeven hoe deze periode voor gezondheid en leerprestaties zo gunstig
mogelijk doorgebracht kan worden.
Vraag 6
Is er bij de GGD ook breder aandacht voor informatieverstrekking richting scholen
over de gezondheidseffecten en beleving van andere religieuze feesten en tradities?
Zo nee, waarom niet en wat rechtvaardigt dit onderscheid?
Antwoord 6
De vraag om voorlichting past bij doelstellingen van de GGD: adviseren in het kader
van de Gezonde School aanpak op diverse thema's, zoals gezonde voeding, bewegen, weerbaarheid
en seksualiteit. Deze voorlichting stelde de GGD samen op speciaal verzoek van een
school voor voortgezet onderwijs («Fit de Examens in...») om aandacht te besteden
aan voeding tijdens de Ramadan. Op verzoek van de genoemde basisschool gaf de GGD
aangepaste voorlichting over de combinatie CITO-(eind)toets en ramadan. Andere verzoeken
voor gezondheidsvoorlichting in relatie tot andere religieuze feesten heeft de GGD
Hart voor Brabant tot nu toe niet ontvangen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.