Schriftelijke vragen : De problemen bij Boeing
Vragen van de leden Amhaouch (CDA) en Paternotte (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de problemen bij Boeing (ingezonden 7 mei 2019).
Vraag 1
            
Kent u het bericht «Boeing wist al tijden van probleem met 737 Max»?1
Vraag 2
            
Klopt het dat Boeing al ruim een jaar voordat er een toestel van het type 737 Max
               neerstortte, wist dat er problemen mee waren? Klopt het tevens dat de top van het
               bedrijf en de luchtvaartautoriteit FAA hierover niet zijn geïnformeerd? Zo ja, hoe
               kan dat?
            
Vraag 3
            
Wat zijn de regels op het gebied van het verplicht en direct melden van problemen
               bij toestellen bij luchtvaartautoriteiten, zoals de FAA en de EASA?
            
Vraag 4
            
Heeft EASA andere vereisten c.q. procedures ten aanzien van veiligheidsverificatie?
               Zo ja, op welke wijze verschilt dit?
            
Vraag 5
            
Kunt u aangeven of Boeing bij de 737 Max volledig volgens de Europese geldende veiligheidsregels
               heeft gehandeld?
            
Vraag 6
            
Hoe kan het dat Boeing twee interne onderzoeken liet doen naar het probleem en twee
               keer tot de conclusie kwam dat er geen veiligheidsrisico was?
            
Vraag 7
            
Zou het niet verstandiger zijn dat een extern onderzoek moet uitwijzen of er een veiligheidsrisico
               is indien problemen worden geconstateerd? Zo ja, moeten de regels hiervoor worden
               aangescherpt?
            
Vraag 8
            
Kent u de berichten «Engineers say Boeing pushed to limit safety testing in race to
               certify planes, including 737 MAX»2 en «Boeing 787-fabriek onder verscherpt toezicht na klachten»3?
            
Vraag 9
            
In hoeverre was bij de luchtvaartautoriteiten bekend dat Boeing haar technici bij
               de vliegtuigfabrikant onder druk zette om veiligheidsanalyses en tests met vliegtuigen
               te beperken, zodat het bedrijf zijn planning kon halen en de kosten kon drukken?
            
Vraag 10
            
Kan met de informatie die nu beschikbaar is worden gesteld dat Boeing structureel
               medewerkers onder druk heeft gezet? Zo ja, hoe kijkt u hiernaar?
            
Vraag 11
            
In hoeverre houden luchtvaartautoriteiten toezicht op misstanden, zoals het onder
               druk zetten van medewerkers, bij het tot stand komen van veiligheidsanalyses en tests
               met vliegtuigen? Is hier voldoende toezicht op of zou dat moeten worden uitgebreid?
            
Vraag 12
            
Kunt u aangeven in hoeverre er veiligheidsproblemen en/of andere problemen zijn bij
               Boeing 787 Dreamliner? Op welke wijze wordt hier onderzoek naar gedaan?
            
Vraag 13
            
Wat is de reden dat Qatar Airways sinds 2014 geen Dreamliners meer uit North Charleston
               wil ontvangen? Wat is hierna gedaan, gaf dit bijvoorbeeld aanleiding voor de FAA om
               hier direct strengere controles op uit te gaan voeren?
            
Vraag 14
            
Kunt u aangeven welke vliegtuigmaatschappijen die op Nederlandse luchthavens vliegen
               Dreamlines hebben die zijn gebouwd in de fabriek uit North Charleston?
            
Vraag 15
            
Hoe groot acht u, met de informatie die nu bekend is, de kans dat Boeing structurele
               veiligheidsproblemen heeft en de Boeing 737 Max geen incident is? Wat is hier tot
               dusver over bekend?
            
Vraag 16
            
Welke Nederlandse en/of Europese instellingen, organisaties, (semi) overheden, autoriteiten
               hadden formeel en of informeel tijdig moeten weten wat er allemaal gaande was bij
               Boeing? Welke signalen heeft het ministerie hierover formeel en informeel te horen
               gekregen? Wat is er met eventuele signalen gedaan?
            
Vraag 17
            
Wordt er in zijn algemeenheid extra onderzoek gedaan of vliegtuigmaatschappijen commerciële
               belangen boven veiligheidsbelangen stellen naar aanleiding van de signalen hierover
               bij Boeing?
            
Vraag 18
            
Kunt u de vragen apart beantwoorden?
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat - 
              
                  Indiener
M. Amhaouch, Tweede Kamerlid - 
              
                  Medeindiener
Jan Paternotte, Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.