Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Remco Dijkstra en Bosman over het bericht 'Vlaketunnel uren dicht door storing: lange files'
Vragen van de leden RemcoDijkstra en Bosman (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Vlaketunnel uren dicht door storing: lange files» (ingezonden 9 april 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
30 april 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht uit de Provinciale Zeeuwse Courant getiteld «Vlaketunnel uren dicht
door storing: lange files»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Is de oorzaak van de storing inmiddels precies bekend? In hoeverre wijkt de technische
inrichting van de Vlaketunnel af van andere tunnels in Nederland?
Antwoord 2
Bij onderhoudswerkzaamheden is een storing in de stroomvoorziening opgetreden, waardoor
het niet meer mogelijk was om het bedienings- en besturingssystemen SCADA (Supervisory
control and data acquisition) te gebruiken. Hierdoor waren de beveiligings-, bedienings-
en bewakingssystemen niet meer gekoppeld met de bedieningsplek van de verkeerscentrale
in Helmond, een cruciaal onderdeel in de veiligheid (en doorstroming) in de Vlaketunnel.
Als dit systeem uitvalt, kan de veiligheid van de weggebruiker niet meer worden gewaarborgd
en wordt de tunnel gesloten.
In alle andere tunnels in Nederland is ook een soortgelijk besturingssysteem aanwezig.
Vraag 3
Deelt u de zorgen dat deze tunnel en de A58 onmisbaar is in de verbinding tussen Zeeland
en rest van Nederland en dat storingen en afsluitingen vermeden moeten worden? Is
het waar dat Zeeland acuut op slot gaat als deze tunnel dicht is en dit zeker in het
zomerseizoen tot ongewenste situaties kan leiden?
Antwoord 3
De A58 is een belangrijke verbinding van en naar Zeeland en storingen moeten zo veel
mogelijk worden vermeden. Hiervoor verricht RWS ook periodiek onderhoud aan de tunnel.
Het sluiten van de Vlaketunnel heeft impact op de doorstroming, maar Zeeland gaat
niet acuut op slot: naast de A58 zijn er ook andere manieren om Zeeland te bereiken.
Zo kan ter plaatse van de Vlaketunnel de weggebruiker gebruik maken van het onderliggend
wegennet via de Uitwijkroutes (U-routes). Dit zijn vaste omleidingsroutes die gevolgd
kunnen worden in geval de tunnel wordt afgesloten.
Vraag 4
Is het waar dat er verkeersregelaars ingezet zijn om een omleiding te regelen? Is
het mogelijk om mensen stand-by te hebben bij de tunnel en dat daarmee de tunnel opengehouden
kan worden?
Antwoord 4
Op 4 april jl. hebben na sluiting van de tunnel weginspecteurs van Rijkswaterstaat
rijstroken afgezet, om het verkeer richting de uitwijkroutes te begeleiden.
Veiligheid staat voorop. Als door uitval van installaties de veiligheid van de weggebruikers
in de tunnel niet kan worden gewaarborgd, zal RWS de tunnel altijd afsluiten. RWS
ontwikkelt scenario’s waaruit duidelijk wordt of en onder welke condities het mogelijk
is om bij een storing in de installaties de Vlaketunnel toch zo snel mogelijk weer
open te stellen. Hierover gaan we op korte termijn met de gemeente Kapelle, die verantwoordelijk
is voor de openbare orde en veiligheid, in gesprek.
Vraag 5
Welke oplossingsrichtingen zijn denkbaar om de kwetsbaarheid van Zeeland en de tunnel
te beperken? Is een aanpassing van de Tunnelwet denkbaar? Wat zou hiervoor nodig zijn
en welke afweging is dan te maken?
Antwoord 5
Momenteel worden er verschillende acties ondernomen. Onder andere wordt vervanging
van het SCADA systeem voorbereid. Het betreft een reguliere vervanging om storingen
door veroudering van het systeem te voorkomen en daarmee de beschikbaarheid van de
tunnel te waarborgen. Vooruitlopend daarop wordt bekeken of extra reserveonderdelen
op voorraad kunnen worden gehouden, zodat een onverhoopte storing sneller kan worden
verholpen.
Dit soort storingen blijft vervelend en RWS doet er alles aan om dit te voorkomen
door het juiste onderhoud uit te voeren. Ondanks dat kan niet worden uitgesloten dat
techniek incidenteel faalt. Aanpassing van de Tunnelwet lost dit niet op en is ook
niet nodig.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.