Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Jasper van Dijk en Peters over een app die de invoering van de wet vereenvoudiging beslagvrije voet kan versnellen
Vragen van de leden Jasper vanDijk (SP) en Peters (CDA) aan de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over een app die de invoering van de wet vereenvoudiging beslagvrije voet kan versnellen (ingezonden 18 maart 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen
26 april 2019).
Vraag 1
Wat is uw reactie op Stichting Financieel Paspoort, die aangeeft dat met behulp van
hun app, de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet versneld kan worden ingevoerd?1
Antwoord 1
De app van de Stichting Financieel Paspoort is bij mij bekend. Deze app is mede ontwikkeld
met behulp van subsidie op grond van de subsidieregeling ter stimulering van activiteiten
die een duurzame bijdrage leveren aan het tegengaan van armoede- en schuldenproblematiek.
Het voorstel van de Stichting houdt kort gezegd in dat een schuldenaar zelf, via de
app van Stichting Financieel Paspoort, de gegevens opvraagt die benodigd zijn voor
de berekening van de beslagvrije voet.
Het voorstel oogt sympathiek. Echter stuit het op een aantal praktische problemen
van essentiële aard. Ik heb de Stichting hierover inmiddels ook in kennis gesteld.
Zo gaat het voorstel voorbij aan de kern van het door de wet te introduceren systeem,
namelijk dat de beslagvrije voet op een juiste wijze moet kunnen worden berekend zonder
dat daarbij medewerking of actie van de schuldenaar nodig is. Ook voorzie ik problemen
rondom de aanlevering van de beslagvrije voet door de schuldenaar aan de beslaglegger,
temeer omdat de schuldenaar in beginsel pas van het beslag kennisneemt nadat dit is
gelegd. Beslagleggende partijen berekenen de beslagvrije voet voorafgaand aan de feitelijke
beslaglegging. Daarnaast zijn voor een juiste vaststelling van de beslagvrije voet
de gegevens van eventuele partners en huisgenoten van belang, zowel uit de polisadministratie
van het UWV als uit de Basisregistratie Personen. Deze gegevens zijn voor de schuldenaar
niet opvraagbaar op basis van artikel 15 AVG. Het voorstel van de Stichting is dan
ook geen volwaardig alternatief voor het – versnellen van – het implementatietraject
van de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet. De app kan wel bijdragen als hulpmiddel
voor mensen om overzicht over hun financiën te krijgen en te behouden.
Vraag 2
Onderschrijft u dat een zo spoedig mogelijke invoering van de Wet vereenvoudiging
beslagvrije voet zeer wenselijk is en dat uitstel veel mensen met schulden dieper
in de problemen brengt?
Antwoord 2
Ik hecht grote waarde aan een voortvarende maar tegelijkertijd zorgvuldige implementatie
van deze wet. Zoals ik eerder aan de Tweede Kamer heb aangegeven is de ontstane vertraging
onwenselijk en werken alle betrokken partijen hard om een algehele uitvoering van
de wet te kunnen realiseren.2 Het is echter ook een ingewikkelde wet waarbij het essentieel is dat de betrokken
organisaties op het moment van inwerkingtreding voldoende zijn toegerust voor de geautomatiseerde
gegevensverstrekking.
Om op korte termijn stappen te zetten richting het door de wet voorgestane systeem
hebben de Staatssecretaris van Financiën en ik in onze brief van 13 februari een pakket
aan tussenmaatregelen aangekondigd. Met deze tussenmaatregelen kunnen wij toch effect
sorteren bij de schuldenaren die met een voor hen te laag vastgestelde beslagvrije
voet worden geconfronteerd.
Vraag 3
Bent u bereid om op korte termijn met Stichting Financieel Paspoort in gesprek te
gaan om de mogelijkheden voor hun oplossing verder uit te werken?
Antwoord 3
Op dit moment lopen er al contacten tussen het ministerie en de Stichting Financieel
Paspoort over de mogelijkheden van de app. In aanvulling op mijn antwoord bij vraag 1
benadruk ik daarbij dat een onderzoek naar mogelijke alternatieven binnen de huidige
sterk gefocuste aanpak het risico op vertraging van de implementatie van de wet vereenvoudiging
beslagvrije voet zal verhogen. Dit acht ik onwenselijk.
Vraag 4
Onderschrijft u dat mensen, op basis van het inzagerecht van artikel 15 van de Algemene
verordening gegevensbescherming (AVG), hun eigen persoonlijke gegevens voor het berekenen
van de beslagvrije voet bij onder andere de Belastingdienst en Uitvoeringsinstituut
Werknemersverzekeringen (UWV) kunnen opvragen?
Antwoord 4
Artikel 15 van de AVG geeft mensen het recht van inzage in hun persoonsgegevens. In
beginsel kan iedereen daarmee een organisatie bevragen of deze persoonsgegevens van
hem heeft verwerkt en zo ja, welke. Om een juiste beslagvrije voet te berekenen zijn
echter meer gegevens nodig zoals de inkomensgegevens van een partner. De gegevens
die op basis van artikel 15 van de AVG worden opgevraagd zijn dus niet voldoende voor
het berekenen van de beslagvrije voet. Ik verwijs hiervoor tevens naar mijn antwoord
op vraag 1.
Vraag 5
Bent u bereid alles op alles te zetten om een zo spoedig mogelijke implementatie van
de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet te realiseren?
Antwoord 5
Zie antwoord 2.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T. van Ark, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.