Schriftelijke vragen : Onbetrouwbare geldautomaten en stortingen
Vragen van het lid Alkaya (SP) aan de Minister van Financiën over onbetrouwbare geldautomaten en stortingen (ingezonden 24 april 2019).
Vraag 1
Hoe vaak gaan contante geldstortingen in geldautomaten fout ten nadele van de klant,
zoals dat door het programma Kassa is aangekaart? Op welke manier en bij welke organisatie
worden dit soort fouten geregistreerd, en bij welke organisatie kunnen gedupeerden
dan terecht?1
Vraag 2
Houdt De Nederlandsche Banken (DNB) toezicht op dit soort situaties en is er een norm
voor het maximaal toelaatbare foutpercentage van dit soort bankautomaten?
Vraag 3
Deelt u de mening dat wanneer dit soort fouten worden gemaakt door apparatuur, terwijl
ook steeds meer bankfilialen met medewerkers worden gesloten, dit een uiterst onwenselijke
situatie oplevert voor mensen?
Vraag 4
Deelt u de mening dat momenteel het betalingsverkeer helaas te sterk afhankelijk is
van vertrouwen in commerciële banken en hun systemen en dat dit ernstig wordt geschaad
als apparatuur spaargeld van mensen opslokt, zoals bij de Rabobank?
Vraag 5
Deelt u de mening dat klanten na een dergelijke onwenselijke situatie niet van het
kastje naar de muur gestuurd moeten worden en er een helder proces moet zijn om snel
je geld terug te krijgen? Zo ja, bent u bereid om dit aan te kaarten bij de Nederlandse
Vereniging van Banken (NVB)?
Vraag 6
Wat vindt u van de manier waarop de Rabobank deze specifieke zaak heeft afgehandeld,
waarin een gedupeerde klant zich een hele lange tijd in onzekerheid bevond, nadat
hij een groot bedrag van zijn spaargeld opgeslokt had zien worden?
Indieners
-
Gericht aan
W.B. Hoekstra, minister van Financiën -
Indiener
M.Ö. Alkaya, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.