Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Lodders over de tariefsverhoging van 35% door Skal Biocontrole
Vragen van het lid Lodders (VVD) aan de Minister van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit over de tariefsverhoging van 35% door Skal Biocontrole (ingezonden 21 januari 2019).
Antwoord van Minister Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) (ontvangen 25 april
            2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 1785.
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met de tariefsverhogingen van 35% van Skal Biocontrole (Skal)?
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Klopt het dat de tarieven van Skal aan u worden voorgelegd en worden goedgekeurd?
Antwoord 2
            
Ja, dit is geregeld in artikel 17, eerste lid, Kaderwet zelfstandige bestuursorganen.
Vraag 3
            
Wat vindt u van de tariefsverhoging voor de jaarlijkse bijdrage van een regulier biologisch
               bedrijf aan Skal van ongeveer 35% (van 792 euro in 2018 naar 1.069 euro in 2019)?
               Kunt u een toelichting geven waarom u het gerechtvaardigd vindt een verhoging van
               35% door te voeren?
            
Antwoord 3
            
Ik vind dat op dit onderdeel het tarief van Skal fors gestegen is. Dat geldt overigens
               niet voor alle tarieven van Skal, die in het Tarievenblad 2019 van Skal zijn opgenomen1. Het merendeel van de Skal-tarieven is verhoogd met circa 2 á 4%. In de onderstaande
               tabel wordt de verhoging van de belangrijkste tarieven van Skal weergegeven.
            
Tarief 2018
Tarief 2019
Procentuele verhoging
Eénmalige registratie
                      
                      
                      
Eénmalige registratiebijdrage
€ 140
€ 146
4,3
Toelatingsonderzoek starttarief
€ 217
€ 242
11,5
Toelatingsonderzoek uurtarief
€ 95
€ 97
2,1
Toeslag spoed
€ 332
€ 344
3,6
                      
                      
                      
                      
Jaarlijkse bijdrage
Landbouw
€ 357
€ 482
35
Landbouw klein bedrijf
€ 92
€ 94
2,2
Bereiding, handel, opslag
€ 435
€ 587
35
Bereiding klein bedrijf
€ 169
€ 172
1,8
Import
€ 802
€ 1.083
35
                      
                      
Inspectietarieven
Inspectie starttarief
€ 217
€ 242
11,5
Inspectie uurtarief
€ 95
€ 97
2,1
Fluctuaties in tarieven van meer dan 5%, vermeerderd met de inflatiecorrectie, binnen
               een periode van een jaar dienen zoveel mogelijk te worden voorkomen (gematigd tarievenbeleid).
               Ik heb mijn goedkeuring aan de hoogte van dit onderdeel van de tarieven echter niet
               willen onthouden. De verhoging was noodzakelijk voor Skal om, rekening houdend met
               een sterke groei in de biologische sector, haar taken zo doelmatig en doeltreffend
               mogelijk te kunnen blijven uitvoeren.
            
Ik ga ervan uit dat een dergelijke verhoging eenmalig is, omdat de combinatie van
               diverse omstandigheden in het jaar 2018 die tot de hoge kosten voor Skal hebben geleid
               en ook ten grondslag liggen aan de onderhavige tariefsverhoging, zich niet weer in
               deze mate zullen voordoen. Ik ben met Skal in overleg om de ontwikkeling van de tarieven
               de komende jaren zich geleidelijk te laten ontwikkelen
            
Vraag 4
            
Welke extra taken liggen aan deze verhoging ten grondslag?
Antwoord 4
            
Er is geen sprake van extra wettelijke taken die worden gefinancierd uit het genoemd
               tarief.
            
Vraag 5
            
Heeft een gecertificeerde biologische ondernemer alleen met het toezicht van Skal
               te maken of hebben ook de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, de Rijksdienst
               voor Ondernemend Nederland en/of andere organisaties een toezichthoudende rol? Zo
               ja, welke en op welke manier wordt dit toezicht uitgevoerd? Zo nee, is de controle
               op biologische bedrijven vergelijkbaar met de controle op gangbare bedrijven? Zo nee,
               waarin zitten de verschillen?
            
Antwoord 5
            
Een gecertificeerde biologische ondernemer valt, net als niet-biologische ondernemers,
               onder het toezicht van de NVWA die bewaakt of bedrijven zich houden aan de wettelijke
               vereisten voor veilig voedsel. Dit is een risicogericht toezicht op de gehele voedselketen
               en in verschillende sectoren. Daarnaast heeft deze ondernemer te maken met het risicogerichte
               toezicht op naleving (inclusief fysieke controle) door Skal van de Europese kwaliteitsregelgeving
               op het gebied van de biologische landbouw.
            
Vraag 6
            
Kunt u een vergelijkend kostenoverzicht maken tussen een gangbaar bedrijf en een biologisch
               bedrijf in de verschillende sectoren met betrekking tot een «gemiddeld» bedrijf en
               een «gemiddeld» toezicht?
            
Antwoord 6
            
De kosten voor een biologisch bedrijf bestaan net als bij een gangbaar bedrijf uit
               de kosten voor het reguliere toezicht van de NVWA, voor zover dit via de tarieven
               wordt doorbelast. De kosten dienen te worden vermeerderd met de kosten van Skal voor
               de uitgevoerde controles en toezicht bij een biologisch bedrijf.
            
De tarieven van Skal en NVWA zijn te vinden op hun websites2.
Vraag 7
            
Kunt u het takenpakket van Skal en de wijze waarop dit wordt uitgevoerd toelichten?
Kunt u toelichten welke taken er in het takenpakket 2019 zijn toegevoegd in vergelijking
               met 2018? Zijn deze extra taken als gevolg van Europese wetgeving, nationale wetgeving
               of regels of door Skal opgelegd?
            
Antwoord 7
            
Skal is in artikel 15 van het Landbouwkwaliteitsbesluit 2007 aangewezen als de controlerende
               autoriteit in de zin van artikel 27, vierde lid, onder a, van verordening (EG) 834/2007
               (Biologische verordening). In die bepaling is opgenomen dat een controlerende autoriteit
               beschikt over gekwalificeerd personeel en de middelen die nodig zijn om de taak te
               vervullen. Skal is, conform de artikelen 15 en 17, tweede lid, van het Landbouwkwaliteitsbesluit
               2007, belast met certificatie, registratie en toezicht op naleving ten aanzien van
               biologische productiemethoden. In 2019 (en 2018) is geen sprake van toevoeging van
               extra wettelijke taken voortvloeiende uit Europese of nationale regelgeving.
            
Mede naar aanleiding van aanbevelingen uit het laatste evaluatieonderzoek van Skal,
               dat op 22 mei 2018 naar de Tweede Kamer is gestuurd (Kamerstuk 25 268, nr. 162), is Skal wel aan het verkennen hoe ze hun conformiteitsbeoordeling en toezicht efficiënter
               en toekomstgericht kunnen inrichten. Hierbij hoort ook het beter benutten van de beschikbare
               handhavings- en sanctiemogelijkheden en een doorontwikkeling van het risicogericht
               toezicht. Met betrekking tot dit laatste geeft de nieuwe Biologische verordening (EU)
               nr. 2018/848 vanaf 1 januari 2021 daarvoor ook meer ruimte.
            
Vraag 8
            
Op welke manier en hoe vaak controleert Skal of bedrijven voldoen aan de normen en
               eisen die zijn gesteld aan het biologische keurmerk? Hoe vaak is er in 2018 een inspectie
               uitgevoerd op de bedrijven buiten de reguliere inspectie? Wat waren de uitkomsten
               van deze inspecties?
            
Antwoord 8
            
Skal houdt toezicht op de naleving van de Europese normen op het gebied van de biologische
               landbouw door (niet-) geregistreerde marktdeelnemers. Het controlesysteem van Skal
               voor geregistreerde marktdeelnemers bestaat uit certificatie en toezicht. Skal komt
               in beginsel elk jaar bij een bedrijf. In het geval van een herinspectie, een inspectie
               op basis van risicogericht toezicht of een wijziging van bedrijfsactiviteiten komt
               Skal vaker dan één keer per jaar bij een bedrijf. Het totaal aantal uitgevoerde inspecties
               voor de biologische sector in 2018 was 6.568. De inspecties die buiten de reguliere
               inspectie vallen zijn opgenomen in de onderstaande tabel. In 2018 zijn vier bedrijven
               gedecertificeerd en daarnaast is van twee bedrijven het biologisch certificaat opgeschort3.
            
Type inspectie
Aantal
Wijziging bedrijfsactiviteiten
249
Gerichte fysieke inspectie
963
Herinspectie op locatie
208
Intermediair
8
Inspectie niet op locatie
348
Monstername
441
Niet geregistreerde marktdeelnemer
3
Vraag 9
            
Hoeveel gecertificeerde bioondernemers zijn er per 1 januari 2019 in Nederland? Kunt
               u het verloop van het aantal gecertificeerde bioondernemers over de afgelopen tien
               jaar aangeven?
            
Antwoord 9
            
Het aantal gecertificeerde bioondernemers per 31 december van het betreffende jaar
               is in onderstaand overzicht opgenomen4.
            
Jaar
Gecertificeerden
2018
5.046
2017
4.730
2016
4.417
2015
3.977
2014
3.738
2013
3.601
2012
3.423
2011
3.411
2010
3.133
2009
2.889
Vraag 10
            
Hoeveel fte's werken er bij Skal (per 1-1-2019)? Hoeveel fte's voeren controles uit
               op bedrijven en hoeveel fte's toetsen bedrijven die het biologisch keurmerk willen
               dragen?
            
Antwoord 10
            
Ultimo 2018 werkten er bij Skal totaal 49 fte. Voor 2019 wordt rekening gehouden met
               een groei naar circa 60,5 fte. Het aantal fte dat zich bezighoudt met controles op
               gecertificeerde bedrijven is 43 fte en het aantal fte’s dat toeziet of bedrijven het
               biologisch keurmerk mogen gaan dragen is 6,5 fte.
            
Vraag 11
            
Hoeveel inspecties hebben hoeveel medewerkers van Skal maandelijks in 2018 uitgevoerd?
Antwoord 11
            
In het onderstaande overzicht is het aantal fysieke bedrijfsinspecties die door medewerkers
               van Skal zijn uitgevoerd per maand weergegeven.
            
Maand
Aantal bedrijfsinspecties
Januari
310
Februari
353
Maart
431
April
423
Mei
561
Juni
467
Juli
499
Augustus
487
September
427
Oktober
572
November
605
December
442
Vraag 12
            
Welke kosten zijn hier voor de ondernemer aan verbonden? Kunt u uitgebreid toelichten
               hoe deze tarieven zijn opgebouwd?
            
Antwoord 12
            
De ondernemer krijgt met meerdere kostzen van Skal te maken die gedekt worden door
               de wettelijke tarieven van Skal. Skal hanteert een kostprijscalculatiemodel om de
               toerekening van alle kosten transparant te maken. De kostprijzen die ten grondslag
               liggen aan de tarieven van Skal worden op basis van bedrijfseconomisch aanvaardbare
               verdeelsleutels bepaald. De tariefstructuur bestaat uit componenten ter dekking van
               kosten die rechtstreeks verband houden met de onderliggende activiteiten (bijvoorbeeld
               invloed van loon- en prijsontwikkelingen), ter dekking van kosten die redelijkerwijs
               aan de activiteit kunnen worden toegerekend (kosten ICT, interne kosten bedrijfsvoering,
               overige overheadkosten) en tot slot over- of onderdekking teneinde de vermogenspositie
               van Skal te wijzigen. De egalisatiereserve van Skal dient om incidentele mee- of tegenvallers
               en bijvoorbeeld ook niet ieder jaar voorkomende uitgaven worden «uitgesmeerd» over
               meer begrotingsjaren, waardoor de tarieven van Skal minder of zelfs in het geheel
               niet zullen behoeven te variëren in de loop van de jaren. De benodigde reservevorming
               wordt bepaald aan de hand van een opgestelde risicoanalyse, benodigd werkkapitaal
               en toekomstige investeringen. In de nog in te richten raad van advies (op basis van
               recente statutenwijziging van Skal) kunnen vertegenwoordigers van de sector bij de
               totstandkoming van het besluit tot vaststellen van de hoogte van de tarieven door
               het bestuur van Skal mede richting daaraan geven.
            
Vraag 13
            
Krijgt Skal, als onafhankelijk toezichthouder, subsidies of andere financiële middelen
               van de Nederlandse overheid? Zo ja, welke, hoe hoog was de financiële bijdrage in
               2018 en waar is deze voor gebruikt?
            
Antwoord 13
            
Skal ontvangt geen financiële middelen van de Nederlandse overheid.
Vraag 14
            
Is Skal de enige toezichthouder in Nederland op biologische producten? Zo nee, welke
               toezichthouder(s) is/zijn er nog meer? Zo ja, wat vindt u hiervan, zeker gezien de
               relatief grote tariefsverhogingen die Skal eenzijdig en onafhankelijk kan doorvoeren?
            
Antwoord 14
            
Skal is aangewezen als de controlerende autoriteit in Nederland op producten met het
               beschermde wettelijk keurmerk biologisch. Skal kan niet eenzijdig en onafhankelijk
               tariefsverhogingen doorvoeren als gevolg van de vereiste ministeriële goedkeuring
               voor de hoogte van het door Skal vast te stellen tarief en het vaststellen van haar
               begroting.
            
Vraag 15
            
Deelt u de mening dat er eigenlijk meerdere toezichthouders geaccrediteerd zouden
               moeten zijn om extreme kostprijsverhogingen te voorkomen? Zo nee, wat vindt u ervan
               dat de toezichthoudende organisatie de kosten kan verhogen en de ondernemer die hiervan
               afhankelijk is geen andere keuze kan maken?
            
Antwoord 15
            
Ik verwacht van Skal dat zij transparant zijn in hun tarievenopbouw en efficiencyverbetering
               en kostenreductie blijven nastreven. Ik ben daarover in gesprek met Skal, zodat een
               gematigd tarievenbeleid in de toekomst kan worden gehandhaafd. In de huidige tariefsystematiek
               heb ik als Minister de bevoegdheid om de op wettelijke basis door Skal vastgestelde
               tarieven goed te keuren of in de plaats van deze goedkeuring jaarlijks of periodiek
               een maximumbedrag vast te stellen.
            
De inzet en accreditatie van meerdere controleorganisaties zullen niet automatisch
               tot lagere tarieven ter dekking van de kosten van hun taakuitvoering leiden. Een dergelijke
               opzet kent ook zijn eigen nadelen. De markt van private controleorganen die beschikken
               over de gewenste expertise voor de biologische controles is bijvoorbeeld relatief
               klein. Dit beperkt reeds de concurrentie en prijsdruk. De kwaliteit van de dienstverlening
               van de private controleorganen dient daarbij, ondanks lagere tarieven, ook continue
               gewaarborgd te blijven. De ervaring in landen waar meerdere private controleorganen
               zijn aangewezen voor het uitvoeren van controles leert dat het een reëel risico is
               dat biologische producenten (veelvuldig) van controleorgaan wisselen om aan een risicoprofiel
               te ontkomen. Op dit moment zie ik geen aanleiding om wijzigingen in het huidige controlesysteem
               aan te brengen.
            
Vraag 16
            
Is er een instituut dat toezicht houdt op Skal? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke?
               Op welke manier vindt het toezicht op Skal plaats? Wie rapporteert over dit toezicht
               en waar is deze informatie te vinden?
            
Antwoord 16
            
Het toezicht op Skal vindt op verschillende manieren plaats. De Raad voor Accreditatie
               verricht jaarlijkse audits op grond van de normen in de relevante Europese biologische
               kwaliteitsregelgeving en rapporteert daarover naar Skal5.
            
Voorts houdt mijn ministerie als bevoegde autoriteit (financieel) toezicht op de taakuitvoering
               door Skal. Op grond van artikel 39, eerste lid, van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen
               dient vijfjaarlijks een evaluatieonderzoek plaats te vinden ten behoeve van de beoordeling
               van de doelmatigheid en doeltreffendheid van het functioneren van een (privaatrechtelijk)
               zelfstandig bestuursorgaan zoals Skal door de Eerste en Tweede Kamer. Het laatste
               evaluatieonderzoek van Skal is op 22 mei jl. naar de Tweede Kamer is gestuurd (Kamerstuk
               25 268, nr. 162).
            
Tot slot ziet de Europese Commissie erop toe dat de Europese biologische kwaliteitsregelgeving
               juist wordt toegepast en nageleefd. In 2014 heeft de Food and Veterinary Office (FVO)
               een audit uitgevoerd in Nederland ter beoordeling van het controlesysteem voor biologische
               productie en etikettering van biologische producten6
Vraag 17
            
Hoeveel toezichthouders op bioondernemers zijn er in onze buurlanden, Duitsland en
               België?
            
Antwoord 17
            
In Duitsland zijn er 17 controleorganisaties actief en in België 4.
Vraag 18
            
Wanneer verwacht u het jaarverslag van Skal over het jaar 2018 te ontvangen?
Antwoord 18
            
Op grond van artikel 18 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen dient Skal als
               privaatrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan vóór 15 maart 2019 haar jaarverslag over
               het jaar 2018 naar mijn departement en de Eerste en Tweede Kamer toe te zenden. Het
               jaarverslag 2018 is recent gepubliceerd op de website van Skal en voor 15 maart jl.
               toegezonden naar de genoemde partijen.
            
Vraag 19
            
Kunt u de vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 19
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 C.J. Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
