Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Westerveld over het vergeten van onderwijs bij de aanbesteding van jeugdzorg in Noord-Holland Noord
Vragen van het lid Westerveld (GroenLinks) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het vergeten van onderwijs bij de aanbesteding van jeugdzorg in Noord-Holland Noord (ingezonden 6 maart 2019).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport), mede namens de
Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media (ontvangen 17 april 2019). Zie
ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 2075.
Vraag 1
Hoe heeft het kunnen gebeuren dat er geen onderwijs is ingekocht bij de aanbesteding
van de jeugdzorg in Noord-Holland Noord?
Antwoord 1
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de inkoop van de gesloten jeugdhulp. Het is vervolgens
aan de aanbieder van de jeugdzorgplus dat er (speciaal) onderwijs is voor de jeugdigen
die bij de aanbieder verblijven en dat zij kunnen voldoen aan de leerplicht. Horizon
had bij het inrichten van de nieuwe locatie en het aanbod tijdig ook onderwijs moeten
organiseren.
Mijn collega voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media heeft op 29 maart jl. toestemming
gegeven aan schoolbestuur Ronduit om met ingang van 1 augustus 2019 een onderwijsnevenvestiging
te starten op de locatie bij de gesloten jeugdhulp. De Inspectie van het Onderwijs
gedoogt in de periode van 1 april tot 1 augustus dat Ronduit het onderwijs in Bakkum
verzorgt. De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Inspectie van het
Onderwijs (IvhO) zullen in de tussenliggende periode het aanbod aan de jongeren die
nu verblijven in Castricum nauwlettend volgen.
Vraag 2
Is het bij een aanbesteding van (gesloten) jeugdzorg verplicht om ook onderwijs aan
te bieden? Zo ja, ligt deze verplichting dan bij de aanbestedende partij, of bij de
aanbieder? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
De instelling voor gesloten jeugdhulp dient er voor zorg te dragen dat de bij de instelling
geplaatste jongeren onderwijs volgen. In artikel 6.2.3 van de Jeugdwet is bepaald
dat een jeugdhulpaanbieder die aan een leerplichtige jeugdige verblijf biedt in een
gesloten accommodatie gedurende de looptijd van de machtiging een persoon is die zich
met de feitelijke verzorging van de jeugdige heeft belast als bedoeld in artikel 2,
eerste lid, van de Leerplichtwet 1969. Dat betekent dat de jeugdzorgaanbieder gedurende
de looptijd van de machtiging er voor moet zorgen, dat de jongere als leerling van
een school staat ingeschreven en deze school na inschrijving geregeld bezoekt. Het
Kwaliteitskader Gesloten Jeugdzorg bevat ook criteria waaraan het onderwijs moet voldoen.1
Gelet op de verantwoordelijkheid van de leerplichtambtenaar voor het toezicht op de
naleving van de Leerplichtwet door de jeugdzorgaanbieder, is het raadzaam dat gemeenten
bij een aanbesteding expliciet aangeven dat een nieuwe aanbieder aangeeft hoe deze
het onderwijs gaat regelen en er op toeziet dat leerlingen daadwerkelijk worden ingeschreven
op een school en onderwijs volgen.
Vraag 3
In het geval er geen verplichting geldt, hoe kan dan worden gegarandeerd dat jongeren
in de (gesloten) jeugdzorg ook een passend onderwijsaanbod aangeboden krijgen, conform
de aangenomen motie Westerveld?2
Antwoord 3
Voor de beantwoording van deze vraag verwijs ik naar het antwoord op vraag 2.
Op de motie-Westerveld hebben de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
(BVOM) en ik gereageerd in de brief van 20 november 2018.3
Vraag 4
Is er onder regie van de procesregisseur (waar u in het debat op 20 februari naar
verwees) al een uitgewerkt plan hoe onderwijs aan de jongeren zo snel mogelijk wordt
geregeld? Zo ja, hoe ziet dit plan eruit? Zo nee, wanneer is dit plan uitgewerkt?
Antwoord 4
Voor het antwoord op deze vraag heb ik overleg gehad met de betreffende gemeenten.
De gemeente Castricum en het samenwerkingsverband Midden-Kennemerland hebben ermee
ingestemd dat er per 1 augustus 2019 een onderwijsvestiging wordt ingericht bij de
nieuwe accommodatie voor gesloten jeugdhulp.
Vraag 5
Kunt u garanderen dat binnen afzienbare tijd het onderwijs in de gesloten jeugdzorg
in deze regio is geregeld? Zo nee, wie is hiervoor verantwoordelijk?
Antwoord 5
De jeugdigen die nu bij Antonius in Castricum verblijven ontvangen onderwijs (zie
onder 1.). Zoals hierboven aangegeven is de situatie voor het nieuwe schooljaar vanaf
1 augustus 2019 formeel geregeld.
Vraag 6
Welke extra actie kunt u ondernemen om binnen korte tijd ervoor te zorgen dat de jongeren
in de (gesloten) jeugdzorg onderwijs krijgen, ook als de lokale partijen er niet uitkomen?
Antwoord 6
Zowel gemeente Castricum als het samenwerkingsverband Midden-Kennemerland hebben ermee ingestemd dat er per 1 augustus een onderwijsvestiging wordt
ingericht bij de nieuwe jeugdzorgplusaccommodatie. Mijn collega voor BVOM heeft hier
inmiddels ook mee ingestemd en het schoolbestuur heeft hiervoor een beschikking ontvangen.
In het belang van de jongeren wordt de resterende maanden van dit schooljaar gedoogd
dat het schoolbestuur, vooruitlopend op de start van de nevenvestiging per 1 augustus
2019, al onderwijs in Bakkum verzorgt.
Vraag 7
Zijn er jongeren die door deze misser in de aanbesteding geen onderwijs krijgen? Zo,
ja hoeveel zijn dit er en wat betekent dit voor studievertraging en welzijn van jongeren?
Wat kunt u voor hen betekenen?
Antwoord 7
De jongeren die momenteel in Sint Antonius te Castricum verblijven volgen onderwijs.
Vraag 8
Gaat het om jongeren die onder de leerplicht vallen? Zo ja, hoe verhoudt het ontbreken
van onderwijs zich hiertoe? Is er contact over met de Onderwijsinspectie?
Antwoord 8
Ja, de jongeren zijn leerplichtig. Er is reeds contact met zowel de IvhO als de IGJ.
Zie verder het antwoord op vraag 1. De gemeente moet erop toezien dat de jongeren
onderwijs (kunnen) volgen Zie ook antwoord onder 2.
Vraag 9
Hoe kunt u voorkomen dat eenzelfde situatie niet vaker gebeurt?
Antwoord 9
In mijn reactie op het actieplan «De best passende zorg voor kwetsbare jongeren» van
25 maart 2019 heb ik aangegeven dat mijn collega voor BVOM en ik met gemeenten, instellingen
en onderwijspartners gaan verkennen hoe de transformatie in de jeugdhulp zich verhoudt
tot een passend onderwijsaanbod. Wij zullen bij deze verkenning ook de leerervaringen
met de casus in Noord-Holland Noord betrekken. Mijn collega voor BVOM en ik zullen
voor de zomer de beleidsinventarisatie rond residentieel onderwijs toezenden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede namens
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.