Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Remco Dijkstra over het bericht ‘Schiphol speelt tweede viool vrachtnet AF – KLM’
Vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Schiphol speelt tweede viool vrachtnet AF – KLM» (ingezonden 14 maart 2019).
Mededeling van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 16 april 2019)
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Schiphol speelt nu tweede viool in vrachtnet AF-KLM»?1
Vraag 2
Herkent u de forse teruggang van luchtvrachtvolume vanaf Schiphol? Wat is de trend
in de wereldwijde luchtvracht? Wat is de trend met vracht op andere Europese vliegvelden?
Wat is de trend met vracht op Schiphol?
Vraag 3
Hoe keren we de verdere aftakeling van luchtvracht vanaf Schiphol? Is deze neergaande
lijn te wijten aan het beperkt aantal beschikbare slots en landingsrechten op Schiphol?
Hoe waarborgen we het strategisch belang van luchtvracht vanaf onze mainport? Waarom
is dit strategisch eigenlijk belangrijk?
Vraag 4
Herkent u het gegeven dat er steeds meer vrachtvluchten uitwijken? Herkent u het gegeven
dat vracht bijvoorbeeld voortaan eerst per vrachtauto naar Duitsland gaat en dan daarvandaan
per vliegtuig naar andere bestemmingen, dus vanaf vliegvelden waar wel ruimte beschikbaar
is? Met welke vliegvelden moet Schiphol eigenlijk concurreren, welke luchtvrachtmaatschappijen
gebruiken Schiphol en valt er iets te zeggen over routes?
Vraag 5
Hoeveel banen zijn gemoeid met de luchtvracht rondom Schiphol, zowel direct bij de
afhandeling, als indirect zoals bijvoorbeeld partijen die afhankelijk zijn van de
bloemenveiling en andere distributeurs? Kunt u cijfers hierover delen? Hoe worden
de belangen van deze partijen meegewogen in de besluitvorming?
Vraag 6
Welk percentage van het aantal beschikbare slots kunnen we speciaal vastleggen voor
luchtvracht? Wat is de status van de local rule? Welke afspraken zijn met de sector
gemaakt? Wanneer ligt er besluitvorming voor waar de Kamer een rol in kan spelen?
Vraag 7
Kunt u iets zeggen over de vliegtuigen die vrachtmaatschappijen gebruiken? Kent u
de B747–8F, die aanzienlijk stiller is dan vroeger? Hoe staat het met de geluidsbelasting
van vrachtvliegtuigen ten opzichte van passagierstoestellen?
Vraag 8
Hoe staat het met de uitwerking van de vliegtaks? Hoe wordt voorkomen dat vracht onevenredig
getroffen wordt?
Vraag 9
Herkent u het dilemma dat Russische en nu wellicht Amerikaanse vrachtvluchten (Kalitta)
hun slot kwijtraken, maar er vervolgens sancties zijn opgelegd aan Nederlandse partijen?
In hoeverre zetten andere landen machtsmiddelen in? Zijn wij niet naïef?
Mededeling
Het lid Dijkstra heeft vragen gesteld over het bericht «Schiphol speelt tweede viool
vrachtnet AF – KLM» (ingezonden 14 maart).
Helaas kunnen deze vragen niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord,
omdat het verzamelen van de gevraagde informatie meer tijd kost.
Ik zal u de antwoorden zo spoedig mogelijk doen toekomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.