Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Ruim 39.000 klachten over Maastricht Aachen Airport’
Vragen van het lid Laçin (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Ruim 39.000 klachten over Maastricht Aachen Airport» (ingezonden 10 april 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Ruim 39.000 klachten over Maastricht Aachen Airport»?1
Vraag 2
Kunt u verklaren waarom er een enorme stijging van het aantal klachten in 2018 ten
opzichte van 2017 heeft plaatsgevonden over Maastricht Aachen Airport (MAA)? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 3
Deelt u de mening dat groei van MAA niet vanzelfsprekend is en dat omwonenden, klimaat,
milieu en werkgelegenheid een centrale rol moeten spelen in de toekomstplannen van
het vliegveld?
Vraag 4
Vindt u dat de schetsen voor de toekomst van MAA in de ijskast moeten, voordat er
een beslissing is genomen over de toekomst van het vliegveld?2
Vraag 5
Zal er een onafhankelijke maatschappelijke kosten-batenanalyse uitgevoerd worden,
indien het vliegveld verder wil groeien?
Vraag 6
Kunt u reageren op de brief die Recron, VVV Zuid-Limburg en Horeca Nederland hebben
gestuurd naar de Provincie Limburg met hun zorgen over het toerisme, de werkgelegenheid
en de gevolgen voor klimaat en natuur in combinatie met eventuele groei van MAA?3
Vraag 7
Is er onderzoek gedaan naar de waardevermindering van woningen door overlast veroorzaakt
door vliegbewegingen van en naar MAA? Zo ja, wat heeft dit opgeleverd? Zo niet, bent
u bereid om dit onderzoek te laten doen of de Provincie Limburg te vragen om dit onderzoek
te laten doen?
Vraag 8
Is bekend vanaf welke dB(A) waardevermindering van woningen plaatsvindt en hoeveel
die waardevermindering per dB(A) is? Zo nee, bent u bereid om hier onderzoek naar
te laten doen?
Vraag 9
Zijn er metingen gedaan van geluidsoverlast van taxiënde vliegtuigen na de landing
op en voor het stijgen vanaf MAA? Zo ja, wat hebben deze metingen opgeleverd? Zo nee,
bent u bereid om deze metingen te doen? Deelt u de mening dat taxiënde vliegtuigen
ook voor geluidsoverlast zorgen?
Vraag 10
Bent u bekend met het gegeven dat Zuid-Limburg met drie geluidszones te maken heeft,
namelijk voor MAA, Bierset (Luik) en de AWACS-basis (Geilenkirchen)? Is er met dit
gegeven onderzoek gedaan naar de effecten op de luchtkwaliteit in Zuid-Limburg? Zo
ja, wat heeft dit onderzoek opgeleverd? Zo nee, bent u bereid dit te onderzoeken?
Vraag 11
Kunt u inzichtelijk maken welk bedrag er in totaal door de Provincie Limburg is geïnvesteerd
in MAA vanaf 2014, wat MAA de provincie heeft opgeleverd en wat de omzet en winst
zijn van de exploitant van MAA? Zo nee, waarom?
Vraag 12
Kunt u bevestigen dat de extra 250 meter startbaan per 1 april 2019 niet meer gebruikt
wordt?
Vraag 13
Wat vindt u, achteraf gezien, van uw beslissing eind 2017 om het gebruik van de 250
meter extra startbaan toe te staan zonder inspraak van omwonenden met onder andere
vliegende dakpannen tot gevolg?
Vraag 14
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het AO Luchtvaart op 25 april 2019?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. Laçin, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.