Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Ruim 39.000 klachten over Maastricht Aachen Airport’
Vragen van het lid Laçin (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Ruim 39.000 klachten over Maastricht Aachen Airport» (ingezonden 10 april 2019).
Vraag 1
            
Kent u het bericht «Ruim 39.000 klachten over Maastricht Aachen Airport»?1
Vraag 2
            
Kunt u verklaren waarom er een enorme stijging van het aantal klachten in 2018 ten
               opzichte van 2017 heeft plaatsgevonden over Maastricht Aachen Airport (MAA)? Zo nee,
               waarom niet?
            
Vraag 3
            
Deelt u de mening dat groei van MAA niet vanzelfsprekend is en dat omwonenden, klimaat,
               milieu en werkgelegenheid een centrale rol moeten spelen in de toekomstplannen van
               het vliegveld?
            
Vraag 4
            
Vindt u dat de schetsen voor de toekomst van MAA in de ijskast moeten, voordat er
               een beslissing is genomen over de toekomst van het vliegveld?2
Vraag 5
            
Zal er een onafhankelijke maatschappelijke kosten-batenanalyse uitgevoerd worden,
               indien het vliegveld verder wil groeien?
            
Vraag 6
            
Kunt u reageren op de brief die Recron, VVV Zuid-Limburg en Horeca Nederland hebben
               gestuurd naar de Provincie Limburg met hun zorgen over het toerisme, de werkgelegenheid
               en de gevolgen voor klimaat en natuur in combinatie met eventuele groei van MAA?3
Vraag 7
            
Is er onderzoek gedaan naar de waardevermindering van woningen door overlast veroorzaakt
               door vliegbewegingen van en naar MAA? Zo ja, wat heeft dit opgeleverd? Zo niet, bent
               u bereid om dit onderzoek te laten doen of de Provincie Limburg te vragen om dit onderzoek
               te laten doen?
            
Vraag 8
            
Is bekend vanaf welke dB(A) waardevermindering van woningen plaatsvindt en hoeveel
               die waardevermindering per dB(A) is? Zo nee, bent u bereid om hier onderzoek naar
               te laten doen?
            
Vraag 9
            
Zijn er metingen gedaan van geluidsoverlast van taxiënde vliegtuigen na de landing
               op en voor het stijgen vanaf MAA? Zo ja, wat hebben deze metingen opgeleverd? Zo nee,
               bent u bereid om deze metingen te doen? Deelt u de mening dat taxiënde vliegtuigen
               ook voor geluidsoverlast zorgen?
            
Vraag 10
            
Bent u bekend met het gegeven dat Zuid-Limburg met drie geluidszones te maken heeft,
               namelijk voor MAA, Bierset (Luik) en de AWACS-basis (Geilenkirchen)? Is er met dit
               gegeven onderzoek gedaan naar de effecten op de luchtkwaliteit in Zuid-Limburg? Zo
               ja, wat heeft dit onderzoek opgeleverd? Zo nee, bent u bereid dit te onderzoeken?
            
Vraag 11
            
Kunt u inzichtelijk maken welk bedrag er in totaal door de Provincie Limburg is geïnvesteerd
               in MAA vanaf 2014, wat MAA de provincie heeft opgeleverd en wat de omzet en winst
               zijn van de exploitant van MAA? Zo nee, waarom?
            
Vraag 12
            
Kunt u bevestigen dat de extra 250 meter startbaan per 1 april 2019 niet meer gebruikt
               wordt?
            
Vraag 13
            
Wat vindt u, achteraf gezien, van uw beslissing eind 2017 om het gebruik van de 250
               meter extra startbaan toe te staan zonder inspraak van omwonenden met onder andere
               vliegende dakpannen tot gevolg?
            
Vraag 14
            
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het AO Luchtvaart op 25 april 2019?
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 C. Laçin, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
