Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Van Raan over de kosten van stimulering van fossiele brandstoffen, ingezonden op 15 maart 2019
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Staatssecretarissen van Financiën en van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister van Financiën over de kosten van stimulering van fossiele brandstoffen (ingezonden 15 maart 2019).
Mededeling van Staatssecretaris Snel (Financiën), mede namens de Staatssecretaris
            van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister van Financiën (ontvangen 5 april 2019).
         
Vraag 1
            
Aangezien uit het rapport Phase-out 2020: Monitoring Europe’s fossil fuel subsidies1 blijkt dat in Nederland in de periode 2014–2016 per jaar gemiddeld 7,6 miljard euro
               werd uitgegeven aan milieuschadelijke subsidies, kunt u aangeven tot welk bedrag deze
               milieuschadelijke subsidies inmiddels zijn teruggebracht en hoe ze nu verdeeld zijn
               over de diverse milieuschadelijke sectoren?
            
Vraag 2
            
Kunt u aangeven hoeveel vliegtickets in Nederland in 2017 en 2018 zijn verkocht, zonder
               dat daar btw over is betaald?
            
Vraag 3
            
Klopt het dat alle in Nederland getankte vliegtuigbrandstof accijnsvrij is en dat
               een particulier die een Fiat Panda voltankt meer accijns betaalt dan KLM die een Boeing
               747 voltankt? Kunt u exact becijferen hoeveel accijns de particulier betaalt voor
               een volle tank van 35 liter benzine van een personenauto en hoeveel de KLM voor een
               volgetankt vliegtuig van het type Boeing 747?
            
Vraag 4
            
Kunt u aangeven hoeveel belastingsubsidie, dus inclusief onder meer de vrijstelling
               op brandstof voor de luchtvaart en scheepvaart en inclusief het verlaagde tarief voor
               grootverbruikers van gas en elektriciteit, onderverdeeld naar sector, exact verstrekt
               is in 2017 en 2018?
            
Vraag 5
            
Kunt u aangeven hoeveel CO2 deze sectoren in 2017 en 2018 hebben uitgestoten en hoe dit te rijmen valt met het
               voornemen de klimaatdoelstellingen van Parijs integraal te behalen?
            
Vraag 6
            
Erkent u dat wanneer de advertenties waarin vliegtickets worden aangeboden voor 9,99
               euro niet zouden bestaan dit tot positief gevolg heeft dat er minder schadelijke vluchten
               plaatsvinden?
            
Vraag 7
            
Bent u bereid tot een advertentieverbod op dergelijke goedkope en sterk vervuilende
               vluchten en welke rol speelt de accijnsvrijstelling voor kerosine in de kostprijsberekening
               voor dit type vluchten?2
Vraag 8
            
Bent u ervan op de hoogte dat er in Nederland in 2018 een ware «run» op vliegtickets
               is ontstaan, omdat door een enorme prijsconcurrentie er onder Nederlanders een enorme
               behoefte is ontstaan om te vliegen?3
Vraag 9
            
Deelt u de zorg dat het aantal vliegtuigpassagiers in algemene zin wereldwijd blijft
               stijgen, mede onder invloed van goedkope, fiscaal gesubsidieerde tickets, waardoor
               deze tickets voor een groot aantal mensen beschikbaar zijn?4
Vraag 10
            
Erkent u dat de overheid een kwalijke rol speelt in deze ontwikkelingen door belastingvrij
               vliegen mogelijk te maken en een vliegtaks slechts in zeer beperkte mate en niet nu
               maar pas in de 2021 in te stellen?
            
Vraag 11
            
Kunt u aangeven hoeveel een grootverbruiker procentueel minder betaalt dan een particulier
               bij het gebruik van zowel gas als elektriciteit? Wat is de logica achter deze kwantumkorting?
            
Vraag 12
            
Erkent u dat de overheid een kwalijke rol speelt door in de Wet minimum CO2-prijs elektriciteitsopwekking een minimum-CO2-prijs voor te stellen (18 euro in 2020, oplopend tot 43 euro in 2030) die lager ligt
               dan de meest recente projectie van de Emissions Tradings System (ETS)-prijs voor die
               periode5, waardoor er de facto geen sprake is van een CO2-belasting voor deze sector?
            
Vraag 13
            
Kunt u aangeven wanneer de Wet minimum CO2-prijs elektriciteitsopwekking naar de Kamer wordt gezonden?
Vraag 14
            
Acht u het gepast om in te grijpen in de oversubsidiëring van milieuschadelijke activiteiten?
Vraag 15
            
Bent u bereid de oversubsidiëring van milieubelastende activiteiten in te perken?
Vraag 16
            
Vindt u dat deze belastingsubsidie doelmatig wordt uitgegeven?
Vraag 17
            
Kunt u het verwachte aandeel van de Nederlandse luchtvaart en grootverbruikers van
               gas en elektriciteit in de uitstoot van de totale broeikasgassen becijferen voor 2019?
            
Vraag 18
            
Vindt u het logisch en effectief dat subsidies op milieuvervuilende activiteiten nog
               steeds bestaan? Zo ja, waarom?
            
Vraag 19
            
Is het waar dat het aantal personenauto’s dat onder de «youngtimer»-regeling valt
               in tien jaar meer dan verdubbeld is tot 1,9 miljoen auto’s? Kunt u exact aangeven
               hoeveel daarvan uit benzineauto’s, dieselauto’s en elektrische auto’s bestaan?6
Vraag 20
            
Kunt u aangeven hoeveel youngtimers in 2018 zijn geïmporteerd, en hoeveel daarvan
               benzineauto’s, dieselauto’s en elektrische auto’s waren? Kunt u ook aangeven hoeveel
               elektrische auto’s in 2018 werden geëxporteerd?
            
Vraag 21
            
Erkent u dat er geen markt is voor tweedehands elektrische auto’s is die ouder zijn
               dan vijftien jaar, omdat die auto’s er simpelweg niet zijn?
            
Vraag 22
            
Erkent u dat de «youngtimer»-regeling, een fiscaal voordeel voor tweedehands auto’s
               van ouder dan vijftien jaar voor de zakelijke markt, in het geval van elektrische
               auto geen enkele zin heeft, omdat er geen tweedehands markt is voor elektrische auto
               van vijftien jaar en ouder?
            
Vraag 23
            
Ziet u ruimte, ook in het kader van het verlichten van de lasten van de klimaattransitie
               voor de burger, voor het aanpassen van deze «youngtimer»-regeling, bijvoorbeeld door
               de «youngtimer»-regeling voor elektrische auto’s al van toepassing te laten zijn voor
               elektrische auto’s die vijf jaar of ouder zijn?
            
Vraag 24
            
Klopt het dat het milieubesparingsvoordeel van een elektrische auto ten opzichte van
               een auto met een verbrandingsmotor vele malen groter is dan dat het Algemeen Dagblad
               aanvankelijk meldde?7
Vraag 25
            
Herinnert u zich het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) rond milieuvervuilende
               subsidies waarin werd gesteld dat kan de overheid flink kan bezuinigen en zorgen voor
               een schoner milieu?8
Vraag 26
            
Kunt u aangeven hoe het staat met elk van de aanbevelingen van het PBL rond milieuschadelijke
               subsidies?
            
Vraag 27
            
Herinnert u zich de antwoorden van de toenmalige Minister van Economische Zaken, de
               heer Kamp, die aan de Kamer meldde dat de degressieve energiebelasting geen subsidie
               voor de fossiele industrie is omdat deze degressieve tariefstructuur geldig is ongeacht
               of het gaat om fossiele of om hernieuwbare energie?9
Vraag 28
            
Kunt u een overzicht geven van in welke mate de fossiele industrie enerzijds en de
               hernieuwbare industrie anderzijds profiteert van deze degressieve belastingen?
            
Vraag 29
            
Erkent u dat een van de belangrijkste variabelen om een uitspraak te doen over het
               al dan niet subsidiëren van de fossiele industrie door middel van de degressieve energiebelasting
               de verhouding is waarin de fossiele en hernieuwbare industrie profiteert van die degressiviteit
               van de energiebelasting?
            
Vraag 30
            
Heeft u een ramingsmethode beschikbaar die in staat is in te schatten welke extra
               CO2-uitstoot te verklaren valt door de subsidies voor de fossiele industrie? Zo ja,
               kunt u deze ramingsmethode aan de Kamer doen toekomen?
            
Vraag 31
            
Bent u bekend met de studie van UN Environment (UNEP) die aantoont dat luchtvervuiling
               6 tot 7 miljoen vroegtijdige doden per jaar eist?10
Vraag 32
            
Bent u bekend met de conclusie uit het rapport van UNEP dat milieuverontreiniging
               een schadepost van vijfduizend miljard dollar welvaartsverlies veroorzaakt? Hoeveel
               zou dat bij benadering voor Nederland zijn?
            
Vraag 33
            
Bent u bereid om dit soort cijfers zoals door UNEP gepresenteerd mee te nemen in de
               berekeningen over de kosten van klimaatverandering en milieuverontreiniging?
            
Vraag 34
            
Bent u bereid deze vragen een voor een en zorgvuldig te beantwoorden?
Mededeling
            
Hierbij laat ik u, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur & Waterstaat
               en de Minister van Financiën, weten dat ik de Kamervragen van het lid Van Raan (PvdD)
               over de kosten van stimulering van fossiele brandstoffen, ingezonden op 15 maart 2019
               (kenmerk 2019Z05239), niet binnen de termijn van drie weken kan beantwoorden.
            
Voor een goede beantwoording van deze vragen is nadere interdepartementale afstemming
               noodzakelijk. Ook dient er aanvullende informatie te worden verzameld. Dit neemt meer
               tijd in beslag.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
M. Snel, staatssecretaris van Financiën - 
              
                  Mede namens
W.B. Hoekstra, minister van Financiën - 
              
                  Mede namens
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.