Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Raan over de brief van Schiphol aan omwonenden
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de brief van Schiphol aan omwonenden (ingezonden 12 maart 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
3 april 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Experimentje van Schiphol: anderhalf miljoen «omwonenden» krijgen
brief»?1
Antwoord 1
Ja. Ik heb kennisgenomen van het bericht.
Vraag 2 en 3
Kunt u een overzicht verschaffen van het gebied dat Schiphol klaarblijkelijk tot zijn
omwonenden beschouwt?
Kunt u toelichten hoe de afbakening van dit gebied tot stand is gekomen?
Antwoord 2 en 3
Hiertoe worden de gemeenten gerekend die (gedeeltelijk) binnen de zogenaamde 48 Lden geluidcontour vallen. Deze gemeenten vallen ook onder het werkgebied van de Omgevingsraad
Schiphol (ORS), zoals gedefinieerd in de Wet Luchtvaart. Binnen de 48 Lden geluidcontour worden door de ORS vijf geografisch afgebakende gebieden onderscheiden,
de zogenaamde clusters. Deze vijf clusters zijn gerelateerd aan de start- en landingsbanen
van Schiphol (Polderbaan, Zwanenburgbaan, Kaagbaan, Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan).
De Schiphol-Oostbaan is opgenomen in het cluster van de Buitenveldertbaan.
De brief is verstuurd naar de clusters Buitenveldertbaan, Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan.
Dit zijn de clusters die meer hinder ondervinden door het afwijkend baangebruik tijdens
het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan (cluster Buitenveldertbaan, Aalsmeerbaan),
of juist minder hinder (cluster Zwanenburgbaan).
Vraag 4
Erkent u dat er ook buiten dit gebied klachten bestaan over Schiphol?
Antwoord 4
Ja. Ook buiten de 48 Lden geluidcontour kunnen de omwonenden hinder ondervinden. In de recente jaarrapportage
2018 van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) – het informatiecentrum waar omwonenden
terecht kunnen met al hun vragen en klachten over het vliegverkeer van, naar en op
Schiphol – is ook te zien dat door omwonenden ook buiten de 48 Lden geluidcontour meldingen worden gedaan.
Vraag 5
Heeft het versturen van deze brief effect op de wijze waarop klachten van omwonenden,
zowel binnen als buiten het door Schiphol aangeschreven gebied, in behandeling worden
genomen of een plaats krijgen in de statistieken over klachten?
Antwoord 5
Nee. Zoals gebruikelijk worden meldingen over het vliegverkeer bij BAS geregistreerd
en verwerkt in de diverse rapportages die BAS gedurende het jaar uitbrengt. Omwonenden
met vragen of klachten over het vliegverkeer krijgen persoonlijk antwoord van BAS.
Het versturen van de brief heeft geen effect op deze werkwijze en vragen of meldingen
naar aanleidingen van de brief worden op overeenkomstige wijze in behandeling genomen.
Vraag 6
Welke juridische procedures en vergunningen zijn er nodig geweest om de onderhoudswerkzaamheden
mogelijk te maken waar deze brief betrekking op had?
Antwoord 6
Jaarlijks voert Schiphol, naast klein onderhoud en regulier onderhoud, groot baanonderhoud
aan de start- en landingsbanen op Schiphol. Ieder jaar komt één van de banen aan de
beurt voor het groot onderhoud. Dit jaar stond het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan
op de planning. Op 17 december 2018 heeft Schiphol mij per brief gevraagd om in verband
met dit groot onderhoud voor gebruiksjaar 2019 af te mogen wijken van de regels in
het Luchthavenverkeerbesluit (LVB).
Op grond van artikel 8.23 van de Wet luchtvaart kan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat vrijstelling van regels voor baan- en routegebruik verlenen en vervangende
grenswaarden voor de geluidbelasting in de handhavingspunten vaststellen, indien ten
gevolge van groot onderhoud van een baan of een rijbaan, het normale gebruik van een
luchthaven naar zijn oordeel ernstig wordt belemmerd. Het betreft gevallen waarin
als gevolg van groot onderhoud een baan enige tijd niet gebruikt kan worden, waardoor
het luchtverkeer op een andere wijze moet worden afgehandeld. De onderhavige regeling
strekt daartoe.
Het Nationaal Ruimtevaart Laboratorium (NLR) heeft een contra-expertise uitgevoerd
op de berekeningen voor de vervangende grenswaarden. Het NLR heeft geadviseerd om
de door Schiphol aangevraagde vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting in
de handhavingspunten toe te passen voor het gebruiksjaar 2019. De vrijstellingsregeling
is door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) getoetst op uitvoerbaarheid,
handhaafbaarheid en fraudebestendigheid. De ILT heeft geconcludeerd dat de regeling
uitvoerbaar, handhaafbaar en fraudebestendig is.
De regeling is vervolgens gepubliceerd in de Staatscourant op 5 februari 2019. Dit
is de normale gang van zaken voor besluiten met betrekking tot werkzaamheden op Schiphol
die leiden tot ander baangebruik.
Vraag 7
Wat was de aanleiding om, in tegenstelling tot het verleden, nu wel een grote groep
mensen te informeren over onderhoudswerkzaamheden op Schiphol?
Antwoord 7
Schiphol heeft de ambitie om de informatievoorziening richting omwonenden uit te breiden
en te verbeteren. Vandaar dat Schiphol heeft besloten om dit jaar alle inwoners van
de clusters Buitenveldertbaan, Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan persoonlijk te informeren
over het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan middels een brief. Dit zijn de inwoners
die meer hinder ondervinden door het afwijkend baangebruik tijdens het groot onderhoud
(Buitenveldertbaan, Aalsmeerbaan), of juist minder hinder (Zwanenburgbaan).
In de brief worden omwonenden tevens uitgenodigd om zich te registeren voor een e-mailnotificatie.
Deze notificatie maakt het mogelijk om omwonenden in de toekomst gericht (op postcode)
te informeren over voor hen relevantie informatie over baanonderhoud en afwijkend
baangebruik door het jaar heen. Ook bij ongepland onderhoud. Bewoners die de brief
hebben ontvangen, maar ook andere geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via www.schiphol.nl/onderhoud.
Vraag 8
Waarom wordt er in tijden van onderhoud niet gekozen voor minder vluchten op Schiphol,
zodat de overlast niet hoeft toe te nemen?
Antwoord 8
Net zoals in het openbaar bus- en treinvervoer, maakt de luchtvaart gebruik van dienstregelingen.
Dit betekent onder meer dat, ongeveer een half jaar voor de start van een nieuw seizoen,
luchtvaartmaatschappijen moeten aangeven welke slots ze (opnieuw) nodig hebben om
hun dienstregelingen uit te kunnen voeren. De continuïteit van deze dienstregelingen
is essentieel om de netwerkkwaliteit van Schiphol te borgen binnen de afgesproken
milieugrenzen. Omdat Schiphol over meerdere start- en landingsbanen beschikt, kan
de luchthaven ten tijde van (groot) onderhoud gebruik maken van andere start- en landingsbanen.
Onderhoud aan start- en landingsbanen is noodzakelijk om de veiligheid te waarborgen
en onverwachte storingen te voorkomen. Schiphol streeft ernaar om de overlast voor
omwonenden én voor reizigers tijdens onderhoud zoveel als mogelijk te beperken. Zo
wordt de onderhoudsperiode zo kort als mogelijk gehouden door dag en nacht te werken,
en bovendien werkzaamheden te bundelen. Ook is het onderhoud aan de Zwanenburgbaan
zo vroeg mogelijk in het seizoen gepland om het drukke(re) zomerseizoen te vermijden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.