Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Futselaar en Van der Molen over het bericht dat internationalisering Saxion moet redden voor krimp
Vragen van het lid Futselaar (SP) en Van der Molen (CDA) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht dat internationalisering Saxion moet redden voor krimp (ingezonden 25 januari 2019).
Antwoord van Minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen
25 maart 2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 1664.
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht «Internationalisering moet Saxion redden voor krimp»?1
Antwoord 1
U vindt mijn reactie in de beantwoording op uw volgende vragen.
Vraag 2
Wat vindt u ervan dat Saxion Engelstalig onderwijs invoert uit financiële overwegingen?
Antwoord 2
Zoals ik ook in mijn Kamerbrief «Internationalisering in evenwicht»2 heb aangegeven vind ik dat opleidingen nooit alleen om economische redenen of om
extra (internationale) studenten aan te trekken in het Engels verzorgd moeten worden.
Ik wil dat de keuze voor het verzorgen van onderwijs in een andere taal alleen gemaakt
wordt wanneer dit een meerwaarde heeft ten opzichte van het Nederlands. Instellingen
moeten de keuze voor een andere taal weloverwogen en op goede gronden maken. Ik ben
dan ook bezig met een wetswijziging zodat de uitgangspunten beter overeenkomen met
wat ik hierboven schets. Uw Kamer kan het wetsvoorstel Taal en Toegankelijkheid voor
de zomer verwachten.
Vraag 3
Welke onderbouwing gebruikt Saxion voor de invoering van Engelstalig onderwijs?
Antwoord 3
Navraag bij Saxion leert dat alleen in specifieke opleidingen, waar dit past bij de
inhoud van de opleiding en de wensen van Nederlandse studenten wordt overgegaan op
het Engels. Uitgangspunt daarbij is dat de toegankelijkheid voor Nederlandse studenten
geborgd wordt. In de Saxion Gedragscode Anderstalig Onderwijs staat dat bij het stellen
van taaleisen aan studenten de wet- en regelgeving met betrekking tot de vooropleidingseisen
en toelatingseisen in acht genomen moet worden. Dit betekent dat alle studenten het
onderwijs moeten kunnen volgen, waardoor in veel gevallen het onderwijs ook in het
Nederlands moet worden aangeboden.
Saxion geeft verder aan dat de terugloop van het aantal studenten in Oost-Nederland
in de toekomst gevolgen zal hebben voor Saxion en voor de regionale arbeidsmarkt in
Oost-Nederland als hierop niet goed wordt geanticipeerd. Daarom zet Saxion onder meer
in op parttime onderwijs, het aantrekken van andere doelgroepen (werkenden), het verlagen
van uitval en het inzetten op onderzoek. Het aantrekken van internationale studenten
is ook onderdeel van die bredere strategie. Bij de ambitie om internationale studenten
aan te trekken past anderstalig onderwijs. Maar bij de keuze voor het in het Engels
aanbieden van een opleiding is dit niet het enige of het doorslaggevende argument.
Vraag 4
Voldoet Saxion aan de wet, omdat zij beschikken over een gedragscode met betrekking
tot taal? Zo ja, op basis van welke wettelijke grond onderbouwt Saxion deze ontwikkeling?
Zo nee, gaat hierover in gesprek met Saxion?
Antwoord 4
Ja, Saxion beschikt over een gedragscode met betrekking tot taal. In deze gedragscode
stelt Saxion dat de hoofdregel is dat onderwijs wordt gegeven en de examens worden
afgenomen in het Nederlands en dat in enkele gevallen kan worden afgeweken. Wanneer
er wordt afgeweken, gebeurt dat volgens de gedragscode op grond van artikel 7.2. onder
c van de WHW, dus omdat de specifieke aard, de inrichting of de kwaliteit van het
onderwijs dan wel de herkomst van de studenten daartoe noodzaakt. Zoals ik in mijn
antwoord op vraag 2 al aangaf, werk ik aan een wetsvoorstel om artikel 7.2 van de
WHW te moderniseren. Instellingen zoals Saxion die al een gedragscode hebben, kunnen
in aanloop naar de inwerkingtreding van het wetsvoorstel reeds nadenken over de vraag
of de gedragscode ook invulling geeft aan de nieuwe vereisten.
Vraag 5
Welke afspraken heeft het College van Bestuur met de medezeggenschap gemaakt over
de overgang naar tweetaligheid?
Antwoord 5
Desgevraagd heeft Saxion aangegeven dat zij bij de totstandkoming van de toekomstvisie
2016–2020 in overeenstemming met de centrale medezeggenschapsraad ervoor heeft gekozen
om twee voertalen te hanteren; het Nederlands en het Engels. Informatie dient – zoveel
mogelijk – tweetalig aangeboden te worden als dit van belang is voor het probleemloos
kunnen werken of studeren bij Saxion. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor documenten die
aan de medezeggenschap worden voorgelegd.
Vraag 6
Beschikt Saxion over voldoende gekwalificeerde docenten voor Engelstalig onderwijs?
Zo nee, hoe denkt Saxion voldoende gekwalificeerde docenten te gaan binnenhalen?
Antwoord 6
Tot op heden heb ik geen signalen ontvangen dat de kwaliteit of capaciteit van docenten
onvoldoende is. De NVAO beoordeelt iedere zes jaar de borging van de kwaliteit van
de opleiding. Dan wordt ook gekeken naar de taalvaardigheid van docenten. Saxion geeft
aan dat het in haar gedragscode met betrekking tot taal heeft opgenomen dat docenten
de andere taal aantoonbaar op een hoger niveau beheersen dan het voor studenten minimaal
vereiste niveau. Ik heb van Saxion vernomen dat zij het streven hebben om in de herziening
van de gedragscode over de hele breedte van de instelling een norm vast te stellen,
naar alle waarschijnlijkheid Cambridge niveau C1.
Vraag 7
Kunt u aangeven welke andere instellingen opleidingen volledig in het Duits aanbieden?
Welke opleiding zijn dit? Wat vindt u hiervan?
Antwoord 7
Na uitvraag bij VH en VSNU kan ik u zeggen dat er geen enkele (bekostigde) opleiding
bestaat die volledig in het Duits wordt aangeboden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.