Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Aalst over het in het gevaar komen van de verkeersveiligheid nu een goede handhaving van de rij- en rusttijden niet meer kan worden gegarandeerd
Vragen van het lid Van Aalst (PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het in het gevaar komen van de verkeersveiligheid nu een goede handhaving van de rij- en rusttijden niet meer kan worden gegarandeerd (ingezonden 8 februari 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
6 maart 2019).
Vraag 1
Kent u de nieuwsberichten van 7 februari 2019 waarin duidelijk is geworden dat de
Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) stelt geen goede handhaving te kunnen garanderen
op de rij- en rusttijden?1 2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u ervan op de hoogte dat steeds geavanceerdere fraude omtrent de tachografen
het werk van de ILT steeds moeilijker maken?
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Waarom lost u het capaciteitsprobleem bij de ILT niet op, maar komt u alleen met keiharde
lastenverzwaringen voor de transportsector?
Antwoord 3
Het probleem dat de ILT signaleert is in de eerste plaats een probleem in het functioneren
van de tachograaf. Ik ben blij dat de ILT mij heeft geïnformeerd over de fraude met
de tachograaf die ze in de praktijk waarneemt en aan gerichte maatregelen werkt om
deze fraude te bestrijden.
Vraag 4
Deelt u de mening dat fraude keihard moet worden aangepakt en dat dit het beste kan
gebeuren door een strenge handhaving in plaats van extra heffingen voor de transportsector?
Antwoord 4
Ik deel de mening dat fraude keihard moet worden aangepakt en ik heb in reactie op
de signaalrapportage van de ILT ook aangegeven dit door middel van strenge handhaving
te doen.
Vraag 5
Heeft u nog het vertrouwen dat de ILT haar taken fatsoenlijk kan uitoefenen, nu deze
organisatie zo kapotbezuinigd is door het huidige kabinet?
Antwoord 5
Zoals ik met u heb gedeeld naar aanleiding van vragen gesteld tijdens de begrotingsbehandeling
vorig jaar, kan een toezichthouder nooit volledig garanderen dat de samenleving geen
risico’s meer loopt. Het is een instantie die de risico’s voor de samenleving zoveel
mogelijk moet minimaliseren, uitgaande van zijn wettelijke taken en vastgelegde normen.
De ILT moet altijd keuzes maken, ongeacht hoeveel middelen ze toebedeeld krijgt. Met
de ILT-brede risicoanalyse (IBRA) heeft de ILT een keuzemechanisme geïntroduceerd
waarmee ze op basis van feitelijke informatie haar taken prioriteert. Ik heb vertrouwen
in de omslag die de ILT op basis daarvan maakt naar meer risicogericht toezicht, zodat
ze haar capaciteit steeds meer daar inzet waar dat het meeste effect sorteert. Tot
slot wijs ik u er op dat het huidige kabinet geen bezuinigingen heeft doorgevoerd
op de ILT.
Vraag 6
Wat betekent het voor de verkeersveiligheid dat deze fraude amper blootgelegd kan
worden en er daarmee slecht toezicht is op de rusttijden?
Antwoord 6
Overtreding van de rij- en rusttijden kan een negatief effect hebben op de verkeersveiligheid.
Daarom vind ik dat ook fraude met tachografen hard moet worden aangepakt.
Vraag 7
Deelt u de mening dat het intrekken van de bevoegdheid van monteurs die in overtreding
zijn dit probleem niet oplost?
Antwoord 7
Nee, het mogelijk maken de bevoegdheid van monteurs in te trekken, als ultieme sanctie
bij zeer serieuze overtredingen, zie ik wel degelijk als deel van de oplossing om
fraude aan te pakken.
Vraag 8
Welke concrete maatregelen gaat u nemen om deze fraude aan te pakken?
Antwoord 8
Zoals ik in de beleidsreactie bij de signaalrapportage schreef wordt op dit moment
gewerkt aan de regeling tachografen, zodat onder meer de bevoegdheidspas van monteurs
bij overtredingen geschorst of ingetrokken kan worden. Daarnaast worden de (fraudegevoeligere)
mobiele werkplaatsen in Nederland uitgefaseerd.
Ook verken ik samen met de Minister van SZW de mogelijkheden om het sanctieregime
in relatie tot tachografen te verscherpen om manipuleren door bedrijven te ontmoedigen.
Ten slotte kijk ik naar mogelijkheden om andere, hardere vormen van sancties in te
voeren. Ik zal uw Kamer voor de zomer verder informeren over de te treffen maatregelen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.