Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Ziengs over het bericht ‘Te veel gevaarlijke stoffen per trein langs Amersfoort’
Vragen van het lid Ziengs (VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Te veel gevaarlijke stoffen per trein langs Amersfoort» (ingezonden 7 februari 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 14 februari 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Te veel gevaarlijke stoffen per trein langs Amersfoort»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u toelichten welke limieten voor treinen met gevaarlijke stoffen er gelden op
de routes rond Amersfoort?
Antwoord 2
Ja. Als ik ervanuit mag gaan dat u met limieten de risicoplafonds bedoelt, deze zijn
vastgelegd in bijlage 2 bij de Regeling Basisnet.2
Vraag 3, 4, 5
Kunt u aangeven hoe deze limieten tot stand gekomen zijn en waar de limieten en bijbehorende
risico’s op gebaseerd zijn?
Kunt u een verklaring geven voor het hoge aantal overschrijdingen op de routes van
en naar Utrecht en van en naar Apeldoorn? Op basis van welke argumenten is er voor
gekozen om deze routes alsnog te gebruiken?
Worden deze limieten op het spoor gehandhaafd? Zo ja, hoe vaak en welke instantie
voert dit uit?
Antwoord 3, 4, 5
Zie voor de beantwoording van bovengenoemde vragen mijn brief «Toelichting op overschrijdingen
risicoplafonds op het spoor en mijn aanpak» die parallel aan de beantwoording van
deze vragen aan uw Kamer is aangeboden.
Vraag 6, 7
Klopt het dat de overschrijdingen zo hoog zijn door omleidingen van de Betuweroute
en dat deze situatie tot 2023 kan duren? Zo ja, wat zijn de oorzaken dat deze situatie
nog lange tijd zal duren?
Indien de situatie tot 2023 blijft voortbestaan, wat gaat u eraan doen om het aantal
wagons met gevaarlijke stoffen dat langs Amersfoort rijdt, niet de toegestane limiet
te laten overschrijden?
Antwoord 6, 7
De aanleg van het derde spoor Betuweroute is één van de redenen voor de overschrijdingen,
zie ook mijn brief «Toelichting op overschrijdingen risicoplafonds op het spoor en
mijn aanpak» die parallel aan de beantwoording van deze vragen aan uw Kamer is aangeboden.
Het proces van vergunningverlening aan Duitse zijde is de oorzaak dat de werkzaamheden
aan het derde spoor langer duren dan aanvankelijk gedacht. In de brief van 20 december
2018 (Kamerstuk 29 984/22 589, nr. 809) heb ik u gemeld dat voor 2021 veel werkzaamheden aan het derde spoor staan gepland.
Uit de contacten met onze Duitse partners blijkt vooralsnog dat in de jaren na 2021
de buitendienststellingen teruggaan naar het meer reguliere patroon zoals dat ook
voor 2019 en 2020 zal gelden. Tot het moment dat het derde spoor gerealiseerd is zullen
vanwege de werkzaamheden de omleidingsroutes worden gebruikt.
Vraag 8, 9
Is het een mogelijkheid dat er meer via de route rond Hilversum en Zwolle vervoerd
zal gaan worden? Zo nee, worden de limieten dan naar beneden bijgesteld?
Indien u dit niet kan garanderen, wat is dan de legitimiteit van ingestelde limieten?
Antwoord 8, 9
Zoals in mijn brief «Toelichting op overschrijdingen risicoplafonds op het spoor en
mijn aanpak» die parallel aan de beantwoording van deze vragen aan uw Kamer is aangeboden,
is beschreven wordt met alle betrokken partijen overlegd. Het is nu te vroeg om uitspraken
te doen over specifieke trajecten.
Vraag 10
Bent u in contact met provincie en gemeenten om tot een oplossing voor dit probleem
te komen? Zo ja, op welke manier worden zij betrokken? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 10
Ja, mijn aanpak kenmerkt zich door een nauwe samenwerking met alle betrokken partijen:
decentrale overheden, vervoerders en verladers. Het traject met betrekking tot de
risicoplafonds is in 2018 gestart. Decentrale overheden zijn vanaf het begin betrokken,
o.a. om de plannen voor ruimtelijke ontwikkeling langs het spoor mee te nemen in een
open en transparant proces. Ook is in 2016 het Platform Veiligheid op en rond het
spoor gestart om alle betrokken partijen te informeren over de ontwikkelingen rondom
basisnet en andere veiligheidsonderwerpen. Bestuurders van betrokken provincies en
gemeentes nemen hier aan deel. Burgemeester Van Belzen van de gemeente Barendrecht
is voorzitter van het Platform. Het meest recente Platform was 15 november 2018 in
het gemeentehuis te Amersfoort. Daarnaast is er een bestuurlijk overleg over basisnet
opgezet voor zowel de Brabant- als de Bentheimroute.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.