Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Betsjinning brêgen en sluzen Ofslútdyk ûnbetrouber’
Vragen van de leden RemcoDijkstra en Aukje deVries (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Betsjinning brêgen en sluzen Ofslútdyk ûnbetrouber» (ingezonden 7 februari 2019)
Vraag 1
Wanneer zijn de problemen voor het eerst geconstateerd en als dit al in 2016 was,
gezien het feit dat in dat jaar de bedienings- en besturingsinstallatie van de bruggen
en sluizen van de Afsluitdijk is vervangen, waarom is er dan pas in 2018 onderzoek
naar gebreken uitgevoerd?1 Wat is het risico voor de veiligheid geweest?
Vraag 2
Wat is de relatie van de geconstateerde gebreken met de eerdere problemen en storingen
bij de bruggen en sluizen in onder meer januari 2018, waarbij er problemen waren met
de printplaten van de brug waardoor automobilisten vier uur lang vast stonden?
Vraag 3
De huidige inschatting is dat de weg en/of vaarweg voor het uitvoeren van testen de
komende tijd vijf tot zeven nachten gestremd is; in welke periode gaat dit gebeuren?
Bent u bereid om zich in te zetten om de overlast en stremmingen tot een minimum te
beperken en het aantal nachten met stremmingen verder proberen te verminderen, zeker
gezien het feit dat voor de bereikbaarheid van Fryslân de Afsluitdijk een belangrijke
route is en mensen, als deze is afgesloten, ver moeten omrijden?
Vraag 4
Wanneer is er zicht op verder nog uit te voeren werkzaamheden en de daarvoor benodigde
uitvoeringsduur, zoals wordt genoemd in de brief van 31 januari 2019 aan de Kamer
(Kamerstuk 35 000 A, nr. 83)? Aan welke werkzaamheden, die u aankondigt in uw brief, moet worden gedacht en welke
overlast kunnen die veroorzaken?
Vraag 5
In hoeverre gaat het bij de bedienings- en besturingsinstallatie voor bruggen en sluizen
van de Afsluitdijk om een «standaardproduct»? En als dat het geval is, is daar dan
ook elders gebruik van gemaakt? In hoeverre is het dan mogelijk dat dezelfde problemen
en potentieel gevaarlijke situaties zich ook elders bij bruggen kunnen voordoen? Wat
wordt bedoeld met 'zeven objecten» in uw brief van 31 januari 2019?
Vraag 6
In hoeverre zijn de door u getroffen maatregelen (inzet extra brug- en sluismeesters
en extra camera’s) voldoende om onveilige situaties (die tot nu toe door alert menselijk
handelen gelukkig voorkomen konden worden) te voorkomen? Welke kosten zijn nu en in
de toekomst met deze acute maatregelen gemoeid? Gaat Rijkswaterstaat (RWS) de leverancier
c.q. aannemer ook voor deze kosten aansprakelijk stellen, indien dit aan de orde is?
Vraag 7
In hoeverre wordt in het door RWS uitgevoerde onderzoek naar het proces van oplevering
en acceptatie van het werk ook de aanbesteding meegenomen, aangezien bij andere trajecten
gebleken is dat ook daar deze problemen kunnen ontstaan? Bent u bereid om de aanbesteding
en het toezicht tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden mee te (laten) nemen in
het onderzoek? Worden de eerdere problemen uit 2018 ook meegenomen in het onderzoek?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.J. (Remco) Dijkstra, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Aukje de Vries, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.