Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kröger over de berichten dat prijsvechter Level vanaf Schiphol gaat vliegen en dat Ryanair stunt met prijzen
Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de berichten dat prijsvechter Level vanaf Schiphol gaat vliegen vanaf komende zomer en het bericht dat RyanAir stunt met prijzen van € 5 naar Londen (ingezonden 14 januari 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
6 februari 2019).
Vraag 1
Bent u op de hoogte van het plan van prijsvechter Level om vanaf deze zomer vanaf
Schiphol te gaan vliegen naar diverse Europese bestemmingen?1
Antwoord 1
Ja. Ik heb kennisgenomen van berichten in de media hierover.
Vraag 2
Worden hiervoor de laatste vrije slots op Schiphol gebruikt of alleen slots die nu
aan een dochtermaatschappij zijn toebedeeld?
Antwoord 2
De verdeling van slots op Schiphol is de verantwoordelijkheid van de slotcoördinator.
Als Minister ben ik bij dat proces niet betrokken. In algemene zin kan ik aangeven
dat er meerdere mogelijkheden zijn. Een luchtvaartmaatschappij kan nieuwe slots aanvragen
en verkrijgen bij de slotcoördinator, mits deze beschikbaar zijn. Een luchtvaartmaatschappij
kan ook slots waarover zij al kan beschikken op een nieuwe bestemming inzetten of
binnen dezelfde groep overdragen, bijvoorbeeld aan een dochtermaatschappij.
Vraag 3
Op welke manier dragen deze vluchten bij aan de mainportfunctie van Schiphol?
Antwoord 3
In hoeverre de vluchten van luchtvaartmaatschappij Level zullen bijdragen aan de mainportfunctie
zal onder andere afhangen van de bestemmingen en de bezetting van de vluchten, waarbij
gedacht kan worden aan het aantal transferpassagiers op de vlucht. In aanvulling hierop
vermeld ik dat het niet altijd om extra of nieuwe slots hoeft te gaan. Het is eveneens
mogelijk dat het een nieuwe invulling betreft van slots waarover luchtvaartmaatschappijen
reeds kunnen beschikken. Zie antwoord 2.
Vraag 4
Is het selectiviteitsbeginsel van toepassing als maatschappijen en dochters van dezelfde
koepel onderling slots ruilen of aan elkaar afstaan?
Antwoord 4
Het selectiviteitsbeleid is erop gericht om de schaarse capaciteit op Schiphol zo
efficiënt mogelijk te benutten door verkeer dat niet gebonden is aan de diensten en
infrastructuur van Schiphol te accommoderen op andere luchthavens, waaronder Lelystad
Airport. Het doel hiervan is om de (inter)continentale knooppuntfunctie van Schiphol te behouden en verder te versterken.
Het selectiviteitsbeleid kan geen afbreuk doen aan de Europese slotverordening, waarin
expliciet is bepaald dat moeder- en dochtermaatschappijen slots aan elkaar kunnen
overdragen.
Vraag 5
Klopt het dat de slotcoördinator geen manieren heeft om dergelijke vluchten te weren,
of om vluchten die meer bijdragen aan de mainportfunctie te prioriteren?
Antwoord 5
De slotcoördinator heeft geen manieren om dergelijke vluchten te weren. De huidige
prioriteitsregels die volgen uit de slotverordening bieden op dit moment geen mogelijkheid
om bij gelijke geschiktheid te prioriteren op mainportgebonden verkeer. Omdat ik het
wenselijk vind dat de overheid meer mogelijkheden krijgt om vluchten die het (inter)continentale
netwerk van Schiphol versterken te stimuleren, zet ik in op het creëren van aanvullende
mogelijkheden voor toekomstige sturing. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan een regel
op basis waarvan de slotcoördinator bij gelijksoortige aanvragen slots niet automatisch
naar rato verdeelt, maar rekening houdt met de netwerkkwaliteit en duurzaamheid.
Vraag 6
Bent u van mening dat de overheid de instrumenten zou moeten hebben om te kunnen prioriteren
op schonere en stillere vliegtuigen, en bestemmingen die bijdragen aan de netwerkfunctie
van Schiphol? Zo ja, welke concrete stappen gaat u zetten om dit te bereiken?
Antwoord 6
Ik vind het wenselijk dat de overheid meer mogelijkheden krijgt om het vliegen met
schonere en stillere vliegtuigen te stimuleren. Hetzelfde geldt voor vluchten die
het (inter)continentale netwerk van Schiphol versterken. Zie het antwoord op vraag
5. In aanvulling hierop zal Nederland zich binnen de EU inspannen om ervoor te zorgen
dat bij een herziening van de slotverordening er meer ruimte ontstaat voor nationaal
beleid. Tot slot zet ik me ook in voor nieuwe instrumenten ten behoeve van een selectieve
ontwikkeling van Schiphol. Denk daarbij aan de aangepaste verkeersverdelingsregel
die op dit moment wordt geconsulteerd.
Vraag 7
Zijn vluchten voor € 5 naar Londen vanaf Eindhoven Airport onderdeel van het Nederlands
luchtvaartbeleid?2
Antwoord 7
Binnen de Europese Unie is sprake van een vrije luchtvaartmarkt waarin Europese luchtvaartmaatschappijen
zelf hun tarieven kunnen bepalen. De overheid heeft wel de mogelijkheid om overheidsheffingen
en/of -belastingen in te voeren die van invloed zijn op de totaalprijs die consumenten
betalen om gebruik te maken van het vliegtuig. In dat kader wijs ik erop dat zoals
afgesproken in het Regeerakkoord, thans invoering van een vliegbelasting wordt voorbereid.
Vraag 8
Deelt u de mening dat de schaarse ruimte op onze luchthavens en de nog schaarsere
milieuruimte zorgvuldig moeten worden ingevuld, en dat vluchten naar Londen voor € 5
hier geen onderdeel van zouden moeten zijn? Zo ja, welke instrumenten heeft u om dergelijke
vluchten te voorkomen?
Antwoord 8
Zie de antwoorden op de vragen 5, 6 en 7.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.