Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Remco Dijkstra en Nijkerken-de Haan over het bericht in De Limburger ‘Fileleed A2 Weert-Eindhoven: snelle maatregelen laten op zich wachten’
Vragen van de leden RemcoDijkstra en Nijkerken-de Haan (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Fileleed A2 Weert–Eindhoven: «snelle» maatregelen laten op zich wachten» (ingezonden 14 januari 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
4 februari 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht uit de Limburger: «Fileleed A2 Weert–Eindhoven: «snelle» maatregelen
laten op zich wachten»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Herkent u de aanhoudende problematiek rond het A2-traject Weert–Eindhoven?
Vraag 9
Is gezien de huidige situatie de plaatsing van de A2 in hoge en lage scenario’s van
de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) nog actueel?
Antwoord 2 en 9
In 2017 heeft de Programmaraad SmartwayZ.NL op basis van de resultaten van een MIRT
onderzoek en de NMCA besloten tot het nader uitwerken en realiseren van een «no regret
pakket» maatregelen. Het beeld in de NMCA 2017 is actueel. Afgelopen jaar is het verkeer
in heel Nederland gegroeid. De groei op de A2 tussen Weert en Eindhoven wijkt daar
nauwelijks vanaf. In de afweging ten opzichte van andere knelpunten in Nederland is
er daarom niets gewijzigd in de positie van de A2 Weert–Eindhoven. De A2 Weert Eindhoven
staat ook niet in de meest recente File Top 50 (MIRT projectenoverzicht 2019).
Vraag 3
Kunt u aangeven of, en zo ja, welke maatregelen zijn genomen naar aanleiding van de
motie 34 775-A nr. 27 van de leden Sienot (D66) en Remco Dijkstra (VVD), waarin is gevraagd te onderzoeken
of succesvolle maatregelen uit innovatieve projecten geïntegreerd kunnen worden in
het programma Smartwayz en dan in het bijzonder op het traject Weert–Eindhoven? Zo
ja, wat hebben de maatregelen opgeleverd? Zo nee, waarom zijn de maatregelen niet
genomen?
Antwoord 3
Er zijn maatregelen genomen naar aanleiding van deze motie. Eén van de innovatieve
maatregelen die sinds kort wordt toegepast is gedragsbeïnvloeding door middel van
een reis-assistent. Deze maatregel wordt toegepast voor het traject Weert–Eindhoven,
gericht op het verbeteren van de doorstroming, het verminderen van de CO2 uitstoot en de toename van gebruik van innovatieve diensten. De eerste tussenresultaten
worden binnenkort verwacht. Binnen het programma SmartwayZ.NL worden daarnaast in
de verkenningen naar de A58 Tilburg – Breda en de A67 Leenderheide – Zaarderheiken
pakketten innovatieve maatregelen uitgewerkt, variërend van maatregelen gericht op
bandenspanning tot veiliger en sneller invoegen. Deze zijn echter nog niet zover in
de uitwerking, dat bepaald kan worden of toepassing op het traject Weert–Eindhoven
kansrijk is.
Vraag 4
Wanneer is het onderzoek naar de maatregelen voor toeritdosering, een verbeterde filesignalering
en een verbeterde overgang tussen de verlichting afgerond en wanneer kan de Kamer
dit onderzoek verwachten?
Antwoord 4
De resultaten van het onderzoek naar toeritdosering worden in de eerste helft van
2019 verwacht. Filesignalering is al geplaatst; het effect is echter gering. Daarom
wordt nu onderzocht of andere aanpassingen mogelijk zijn. Op dit moment is niet bekend
wanneer dat onderzoek gereed is. Het onderzoek naar een verbeterde overgang tussen
de verlichting op de A2 bij het verlaten van Leenderheide richting Maastricht is afgerond.
Daarin kon niet worden aangetoond dat de voorgestelde overgang van licht naar donker
hier aantoonbaar de doorstroming of veiligheid verbetert.
Vraag 5
Welke redenen lagen ten grondslag aan het besluit om de bewegwijzering op genoemd
traject toch niet aan te passen omdat er weinig heil van wordt verwacht? Waren deze
redenen al bekend toen voor deze methode werd gekozen? Zo ja, waarom is dit dan toch
als maatregel genoemd?
Antwoord 5
Voor de precieze aanpassingen van de bewegwijzering is nader onderzoek uitgevoerd
naar mogelijke andere locaties voor de bewegwijzering. Daaruit is gebleken dat andere
locaties geen effect zullen hebben op een betere doorstroming. Daarop is besloten
de maatregel niet uit te voeren. Dit was nog niet onderzocht toen deze maatregel in
het no regret pakket werd opgenomen.
Vraag 6
Deelt u de opvatting dat het vergroten van een parkeerplaats bij een station en een
app voor reisadvies niet direct bijdragen aan de doorstroom op dit traject?
Antwoord 6
Ik deel deze opvatting niet. Het verbeteren van alternatieven voor de auto en het
geven van reisadvies op maat zijn beide maatregelen die het gebruik van een andere
vervoerwijze of reizen op een ander tijdstip stimuleren en zo de doorstroming op dit
traject kunnen verbeteren.
Vraag 7
Welke stappen zullen worden gezet om dit traject te ontlasten en op welke termijn
gaan deze stappen plaatsvinden?
Antwoord 7
De Programmaraad SmartwayZ.NL heeft opdracht gegeven de haalbaarheid te onderzoeken
van aanvullende maatregelen uit het MIRT onderzoek uit 2017, niet zijnde verbreding.
Op basis van de resultaten daarvan zal besluitvorming plaatsvinden.
Vraag 8
Hoewel onderzoeken aantonen dat de files opgelost kunnen worden met extra asfalt is
hier vooralsnog niet voor gekozen; waarom niet?
Antwoord 8
In 2017 is binnen het Programma SmartwayZ.NL samen met de regio het MIRT onderzoek
A2 Weert Eindhoven uitgevoerd. Uit onderzoek bleek toen dat op de A2 congestie optreedt,
maar uit de NMCA (2017) bleek ook dat er (landelijk en) in de regio Zuid-Nederland
grotere mobiliteitsknelpunten zijn dan de A2 tussen Weert en Eindhoven. De economische
verlieskosten in de regio kunnen effectiever worden beperkt door andere knelpunten
aan te pakken. Rijk en regio hebben daarom in de Programmaraad SmartwayZ.NL de lijn
ondersteund om geen verkenning door het rijk te laten starten voor een verdergaand
maatregelenpakket op de A2, zoals een verbreding. De programmaraad SmartwayZ.NL heeft
wel besloten tot nader uitwerken en realisering van een no regret pakket waarmee de
problematiek op en om de A2 wordt verlicht. Met de voorbereiding en uitvoering van
dit pakket is inmiddels gestart. Het programma houdt de vinger aan de pols om het
pakket actueel te houden met effectieve maatregelen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.