Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Remco Dijkstra over het bericht 'Beroepschauffeurs werkloos door chaos bij CBR'
Vragen van het lid RemcoDijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Beroepschauffeurs werkloos door chaos bij CBR» (ingezonden 8 januari 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
25 januari 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Beroepschauffeurs werkloos door chaos bij CBR»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Waren er al eerder signalen dat het verbeterplan niet op orde is?
Antwoord 2
Het CBR heeft in zijn verbeterplan aangegeven tot najaar 2019 nodig te hebben om de
doorlooptijden bij medische beoordelingen volledig op orde te krijgen. Diverse maatregelen
uit het verbeterplan zijn geïmplementeerd. Afgelopen november heb ik u gemeld dat
de doorlooptijden van medische beoordelingen nog steeds te lang zijn. Dit manifesteert
zich sterker dan verwacht.
Vraag 3
Bent u ervan op de hoogte dat tientallen chauffeurs door hun werkgever noodgedwongen
op non-actief zijn gesteld? Wat vindt u daarvan?
Antwoord 3
Het CBR heeft mij geïnformeerd dat er enkele schrijnende gevallen zijn waarbij het
werken als beroepschauffeur tijdelijk niet mogelijk was of is. Dit was bij het CBR
niet altijd (gelijk) bekend. Zodra het CBR op de hoogte is of hierop geattendeerd
wordt doet zij er alles aan om de betrokkene zo snel mogelijk te helpen.
Vraag 4
Is een vertienvoudiging van het aantal meldingen in één maand, zoals door Transport
en Logistiek Nederland (TLN) gemeld, normaal?
Antwoord 4
In 2018 had 98,4% van de beroepschauffeurs binnen vier maanden een besluit over de
medische rijgeschiktheid. Sinds oktober 2018 is voor beroepschauffeurs het nieuwe
digitale proces werkend. Van de 5.000 beroepschauffeurs die hiervan sindsdien gebruik
maakten heeft 99,7% per direct of ruim binnen de vier maanden een besluit. Het CBR
stimuleert daarom ook dat de beroepschauffeurs de aanvraag digitaal indienen. Indien
chauffeurs tijdens de behandelingsprocedure in de knel dreigen te komen, dan kunnen
zij zich melden bij het CBR en worden zij direct door het CBR geholpen.
Vraag 5
Wanneer heeft het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zijn achterstanden
ingelopen en wat kan in de tussentijd gedaan worden om het probleem van werkloze chauffeurs
te voorkomen?
Antwoord 5
De eerste resultaten van het digitaliseringsproces van medische beoordelingen en de
overige genomen maatregelen zullen in toenemende mate merkbaar moeten worden in de
loop van 2019. In de tussentijd doet het CBR er alles aan om problemen van werkloze
beroepschauffeurs te voorkomen, zie ook het antwoord op vraag drie en vier hierboven.
Vraag 6
Wat kan er in de toekomst gedaan worden om een dergelijke situatie te voorkomen?
Antwoord 6
De digitalisering van het proces, waar het CBR nu aan werkt, moet dit in de toekomst
voorkomen.
Vraag 7
Mag er niet verwacht worden dat wanneer een dergelijke situatie zich voordoet het
CBR tijdig naar chauffeurs communiceert, zodat zij rekening kunnen houden met de opgelopen
vertraging en een aanvraag tijdig kunnen indienen?
Antwoord 7
In de berichtgeving van het CBR in diverse media is sinds afgelopen voorjaar aandacht
geweest voor de langere doorlooptijden. Daarmee is getracht om alle rijbewijsbezitters
op te roepen om tijdig te starten met het verlengen van het rijbewijs om problemen
met het verlopen van het rijbewijs te voorkomen.
Helaas is het niet gelukt om alle chauffeurs tijdig te bereiken. Recent heeft er daarom
ook communicatie plaatsgevonden vanuit TLN en CBR over de spoedprocedure die is ingericht
voor beroepschauffeurs die in de problemen dreigen te komen door het verlopen van
het rijbewijs.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.