Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Voordewind over kinderarbeid en niet betalen van minimumlonen bij Nederlandse en in Nederland actieve zaadbedrijven die in India actief zijn
Vragen van het lid Voordewind (ChristenUnie) aan de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over kinderarbeid en niet betalen van minimumlonen bij Nederlandse en in Nederland actieve zaadbedrijven die in India actief zijn (ingezonden 27 november 2018).
Antwoord van Minister Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) (ontvangen
16 januari 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het rapport «Remedies for Indian seed workers in sight? – Monitoring
report on tackling child labour and non-payment of minimum wages in Hybrid cotton-
and vegetable seeds production in India» van de Landelijke India Werkgroep en de coalitie
Stop Kinderarbeid?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is uw reactie op de bevindingen uit het rapport dat de in het rapport genoemde
bedrijven aangeven dat er gemiddeld minder dan 1% kinderarbeid voorkomt in hun productieketens,
terwijl eerdere rapportages van de Landelijke India Werkgroep uit 2015 en recentere
andere bronnen, waaronder een rapport van de Council on Ethics van het Norwegian Government
Pension Fund, aangeven dat dat percentage veel hoger is?2 Wat is uw reactie op de bevinding dat er vaak door de leveranciers van zaadbedrijven
nog geen minimumlonen worden betaald?
Antwoord 2
De bevindingen van de Landelijke India Werkgroep dat kinderarbeid nog steeds voorkomt
in de zadenteelt en dat leveranciers vaak nog geen minimumloon betalen zijn uiteraard
zorgelijk. Het kabinet verwacht van bedrijven die in of vanuit Nederland opereren
dat zij ondernemen volgens de OESO-richtlijnen voor multinationale ondernemingen.
Dat betekent dat zij risico’s in hun productieketen in kaart brengen en deze aan moeten
pakken. Als kinderarbeid of te lage lonen als risico’s naar voren komen, dan wordt
van bedrijven verwacht dat ze maatregelen nemen.
Het is niet aan het kabinet het geconstateerde verschil in percentages van kinderarbeid
te verklaren. Het is belangrijk dat bedrijven uit de zadensector kinderarbeid in hun
productieketen monitoren en data hierover delen. Als deze data afwijken van recente
bevindingen van de Landelijke India Werkgroep (LIW) en andere rapporten, beveelt het
kabinet beide partijen aan met elkaar in gesprek te gaan over methodes van monitoring
en de verschillen om vervolgens kinderarbeid effectief te kunnen bestrijden.
Vraag 3
Wat is er gebeurd met de toezeggingen die de vorige Minister van Buitenlandse Handel
en Ontwikkelingssamenwerking heeft gedaan in reactie op de Kamervragen naar aanleiding
van de rapporten van de Landelijke India Werkgroep uit 2015?3
Hoe beoordeelt u het feit dat er niet is of wordt gewerkt aan een «een sectorconvenant
met de zadensector en direct betrokkenen»? Bent u bereid om stappen te nemen om te
bevorderen dat er wel aan een dergelijk convenant wordt gewerkt of dat de zadenbedrijven
zich aansluiten bij een mogelijk ander convenant, zoals Land- en Tuinbouw of Voedingsmiddelen?
Antwoord 3
Het kabinet heeft kinderarbeid onder de aandacht gebracht in bilaterale contacten
en fora, waaronder tijdens het bezoek van de Minister-President en de Minister voor
Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking aan India in mei 2018. Ook de Minister
van Buitenlandse Zaken heeft het thema mensenrechten aan de orde gesteld tijdens het
bezoek aan zijn Indiase ambtgenoot Swaraj in mei 2017.
Het is positief dat India in 2017 de International Labour Organization (ILO) conventies
over de minimum werkleeftijd (nr. 138) en de ergste vormen van kinderarbeid (nr. 182)
heeft geratificeerd. Adequate implementatie en handhaving van conventies en wet- en
regelgeving op het gebied van arbeids- en kinderrechten blijven echter aandachtspunten
in India. Nederland draagt financieel bij aan de bevordering van deze implementatie,
bijvoorbeeld via de ILO.
Het kabinet is in gesprek gegaan met de branchevereniging voor plantaardig uitgangsmateriaal
Plantum over de mogelijkheden voor een sectorconvenant. In lijn met het SER-advies
IMVO-convenanten, moet het initiatief om te komen tot een convenant genomen worden
door de sector. De branchevereniging heeft aangegeven geen IMVO-convenant te willen
verkennen, maar op andere wijze invulling te zullen geven aan de OESO-richtlijnen.
Het ministerie blijft in gesprek met de sector over naleving van de OESO-richtlijnen
en de manier waarop de sector dat invult.
Tevens heeft het kabinet de ambitie dat in 2023 90% van de grote bedrijven in Nederland
de OESO-richtlijnen onderschrijft als referentiekader voor hun internationale activiteiten.
De komende jaren zal de voortgang hierop met tussentijdse metingen worden gemonitord.
Bedrijven uit de zadensector zullen hier – voor zover zij onder de definitie4 vallen – ook in worden meegenomen.
Vraag 4
Kunt u aangegeven of er in het Memorandum of Understanding tussen Nederland en India
gesproken wordt over kinderarbeid en het betalen van leefbaar loon door zaadbedrijven
die actief zijn in India en wat daar mogelijk de resultaten van zijn?
Antwoord 4
Nederland en India hebben in 2011 een Letter of Intent getekend, dat zich richt op
samenwerking tussen beide landen op het gebied van corporate governance en corporate social responsibility. Via de bilaterale werkgroep, die met ondertekening van de Letter of Intent is opgericht,
gaat Nederland het gesprek aan over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) met
diverse stakeholders uit beide landen. Ook is het India Dutch Sustainability (INDUS)
forum opgericht, een platform gericht op partnerschappen tussen Nederlandse en Indiase
bedrijven voor verduurzaming van handel. Dit platform dient tevens voor dialoog om
MVO in India te bevorderen.
Vraag 5
Bent u bereid om Indiase organisaties of nieuwe gezamenlijke initiatieven te steunen
waarvan gebleken of te verwachten is dat zij een bijdrage kunnen leveren aan het effectief
aanpakken van kinderarbeid in de groente- en katoenzaadteelt en het werken aan tenminste
het officiële minimumloon, toewerkend naar een leefbaar loon?
Antwoord 5
Het kabinet is bereid dergelijke nieuwe initiatieven te beoordelen op aansluiting
bij de beleidskaders en op kwaliteit. Dit kan via het Fonds Bestrijding Kinderarbeid
(FBK). Vier projecten in India ontvangen al financiering uit het FBK; één daarvan
wordt uitgevoerd door een onderzocht bedrijf in het rapport. Ook steunt het kabinet
de Coalitie Stop Kinderarbeid met de gebiedsgerichte aanpak ter bestrijding van kinderarbeid,
onder meer in de zadenteelt in India.
Binnenkort zal een nieuw fonds worden opgezet, waaruit bedrijven samen met maatschappelijke
organisaties financiering kunnen krijgen voor projecten om omstandigheden in productielanden
te verbeteren, bijvoorbeeld op het gebied van leefbaar loon.
Vraag 6
Zijn er bedrijven en/of de brancheorganisatie Plantum die naar aanleiding van de rapporten
van de Landelijke India Werkgroep uit 2015 daadwerkelijk effectieve klachtenmechanismes
hebben opgezet? Zo nee, wat gaat u doen om dit alsnog op te (laten) zetten?
Antwoord 6
Een van de pijlers van de UN Guiding Principles on Business and Human Rights en de OESO-richtlijnen is toegang tot herstel voor benadeelden. De mogelijkheid een
klacht in te dienen, dient hiervan deel uit te maken. Uit het rapport blijkt dat slechts
twee bedrijven dit ook daadwerkelijk hebben gedaan. In gesprek met de sector zal het
ministerie hierop blijven aandringen.
Verder vormen – in overeenstemming met de OESO-richtlijnen – de Nationaal Contactpunten
(NCP) een belangrijk geschillenbeslechtingsmechanisme. Bij onvoldoende naleving van
OESO-richtlijnen door een bepaald bedrijf kunnen belanghebbenden een zaak melden bij
het NCP. Het NCP kan vervolgens een bemiddelingstraject starten.
Vraag 7
Kunt u aangeven tot welke activiteiten de steun aan de aanbeveling5 uit de rapporten van de Landelijke India Werkgroep uit 2015 over leefbaar loon heeft
geleid? Bent u bereid om – gezien in het nieuwe rapport geconstateerde geringe vooruitgang
– bedrijven en Plantum daarop aan te spreken?
Antwoord 7
Het beleid van het kabinet is gericht op een leefbaar loon voor werknemers in internationale
productieketens. Daartoe is het kabinet bereid bedrijven en brancheorganisaties op
hun verantwoordelijkheid aan te spreken, en doet dat ook bij geschikte fora en gelegenheden.
In gesprek met de zadensector zal het ministerie de bedrijven aanspreken op hun verantwoordelijkheid
het minimumloon te betalen en toe te werken naar een leefbaar loon.
Het helpt inkopende Nederlandse bedrijven als overheden van productielanden een minimumloon
vaststellen op de hoogte van een leefbaar loon. Daarom steunt het kabinet een nieuw
ILO project «Methodologies and indicators for wage setting» (2018 – 2021) waarmee
de ILO methodes voor het berekenen van de kosten van levensonderhoud gaat testen in
een aantal landen, waaronder India. De uitkomsten van de berekende benchmarks kunnen
als richtsnoer dienen voor de vaststelling van minimumlonen en voor lonen in aanvullende
afspraken, bijvoorbeeld op sectoraal of plantage niveau.
Vraag 8
Onderschrijft u de aanbevelingen van het rapport en welke mogelijkheden ziet u om
aan de uitvoering daarvan bij te dragen? Bent u bereid met de betrokken bedrijven
in overleg te gaan en aan te dringen op de vorming van een convenant of aansluiting
bij een convenant, inclusief concreet stappenplan?
Antwoord 8
De aanbevelingen van het rapport sluiten op hoofdlijnen aan bij het kabinetsbeleid
op het gebied van IMVO, kinderarbeid en leefbaar loon. In de voorgaande antwoorden
is beschreven hoe aan de uitvoering daarvan kan worden bijgedragen.
Het ministerie blijft in gesprek met de sector over naleving van de OESO-richtlijnen
voor multinationale ondernemingen en de mogelijkheden om hier concrete invulling aan
te geven.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.