Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Meer NS-treinen stranden op hsl’
Vragen van de leden Ziengs (VVD) en Amhaouch (CDA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Meer NS-treinen stranden op hsl» (ingezonden 27 december 2018).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «Meer NS-treinen stranden op hsl»?1
Vraag 2
Is het bericht juist dat in oktober 48 treinen ongepland tot stilstand kwamen tijdens
hun rit? Zo ja, kunt u de toename verklaren?
Vraag 3
Kunt u toelichten hoe het mogelijk is dat door softwareproblemen in locomotieven het
aantal gestrande treinen op de hogesnelheidslijn het afgelopen jaar is toegenomen?
Waarom zijn deze problemen door goed testen niet voorkomen en waarom zijn de problemen
sinds mei 2018 juist toegenomen?
Vraag 4
Hoeveel procent van alle incidenten die in 2018 hebben plaatsgevonden zullen niet
meer voorkomen door de software-update waarmee wordt beoogd strandingen met forse
vertragingen of uitval van ritten te voorkomen?
Vraag 5
Wanneer is of wordt deze software-update uitgevoerd?
Vraag 6
Wat is de impact van al deze verstoringen op de gestelde kpi’s (kritische proces indicatoren)
voor zowel NS als ProRail? Welke zijn dit, waarbij worden de streefwaarden nog wel
gehaald en welke gestelde streefwaarden worden voor 2018 niet gehaald?
Vraag 7
Kunt u aangeven of de Eurostar die gebruik maakt van de hogesnelheidslijn ook met
dezelfde problematiek kampt? Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Kunt u aangeven of de Thalys die gebruik maakt van de hogesnelheidslijn ook met dezelfde
problematiek kampt? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Kunt u bevestigen dat machinisten onder druk staan op dit traject, waardoor ze zich
ziek melden?
Vraag 10
Kunt u aangeven welke trainingen machinisten ontvangen voordat zij op dit traject
mogen rijden en in hoeverre zij hierna nog ondersteund worden?
Vraag 11
Kunt u aangeven wat NS sinds het bekend worden van de problematiek ondernomen heeft
om de problemen op te lossen? Wanneer denkt u dat de problemen achter de rug zijn?
Vraag 12
Hoe wordt voorkomen dat de problemen tot eind 2021 blijven voortduren, tegen de achtergrond
dat vanaf eind 2021 de nieuwe treinen in gebruik worden genomen?
Vraag 13
Cijfers van ProRail laten zien dat de reizigerspunctualiteit – het percentage treinreizen
met minder dan vijf minuten vertraging – is gedaald van 88,5 in januari naar 80 in
oktober; welke gevolgen hebben de cijfers van ProRail, die laten zien dat de reizigerspunctualiteit
– het percentage treinreizen met minder dan vijf minuten vertraging – is gedaald van
88,5 in januari naar 80 in oktober, voor de kpi’s op de hogesnelheidslijn?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Ziengs, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
M. Amhaouch, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.