Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Becker over fraude met inburgeringsexamens
Vragen van het lid Becker (VVD) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over fraude met inburgeringsexamens (ingezonden 14 november 2018).
Antwoord van Minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 20 december
            2018).
         
Vraag 1
            
Is het waar dat de besloten Facebookgroep waarop examenvragen voor het inburgeringsexamen
               werden gedeeld door inburgeraars nog steeds online is?1 Zo ja, hoe voorkomt u dat wanneer de vanwege fraude gestaakte examens weer beginnen,
               deelnemers opnieuw op illegale wijze vragen met elkaar delen?
            
Antwoord 1
            
Voor zover is na te gaan is de bedoelde Facebookgroep niet meer actief. Vanwege het
               karakter van sociale media en het wereldwijde bereik is het lastig om met zekerheid
               vast stellen dat er geen enkele Facebookgroep nog actief is.
            
Vraag 2
            
Is u bekend of naast Facebook ook via YouTube, dan wel andere kanalen, examenvragen
               van de inburgering of illegale opnames hiervan gedeeld worden? Zo nee, kunt u hier
               onderzoek naar doen?
            
Antwoord 2
            
Mij zijn ook signalen bekend over het delen van vragen via You Tube. Op You Tube is
               een beperkt aantal examenvragen aangetroffen. Deze zijn uit de examens verwijderd.
               Signalen worden altijd onderzocht.
            
Vraag 3
            
Hoeveel sets vragen en/of aantal vragen zijn er in totaal voor de verschillende examenonderdelen
               in omloop? Hoe vaak worden de verschillende examenonderdelen en de respectievelijke
               vragen vernieuwd?
            
Antwoord 3
            
Informatie over hoeveel vragen dan wel versies er van de verschillende examenonderdelen
               zijn en hoe vaak deze worden vernieuwd kan niet gedeeld worden omdat daarmee het risico
               op aantasting van de integriteit van de examens vergroot wordt.
            
Vraag 4
            
Heeft u ook signalen ontvangen dat er bij het examen spreekvaardigheid op B2-niveau
               mogelijk ook wordt gefraudeerd, onder andere met behulp van zenders, bluetooth en
               koptelefoontjes? Zo ja, op welke wijze grijpt u in?
            
Antwoord 4
            
Ik heb over dit type fraude met behulp van zenders, bluetooth en koptelefoontjes inderdaad
               signalen ontvangen. De signalen die ik tot nu toe heb ontvangen, hebben alleen betrekking
               op het A2-niveau. Deze signalen worden op de reguliere wijze opgepakt.
            
Vraag 5
            
Constaterende dat de Inspectie SZW in juli 2018 bekendmaakte dat een taalbureau uit
               Amsterdam ervan verdacht wordt sinds 2016 examenfraude te plegen, kunt u aangeven
               op welke onderdelen en op welke taalniveaus het inburgeringsexamen dan wel staatsexamen
               op fraude worden onderzocht? Kunt u aangeven waarom er niet eerder ingegrepen is in
               de examinering van de verschillende inburgeringsonderdelen, al dan niet uit voorzorg,
               om er zeker van te zijn dat inburgeraars het examen op eigen kracht halen en niet
               omdat er gefraudeerd is?
            
Antwoord 5
            
Dit onderzoek naar de taalschool in Amsterdam loopt nog. Over lopende zoeken doe ik
               in het belang van het opsporingsonderzoek geen mededelingen. Wel is bij deze taalschool
               het keurmerk geschorst op basis van bevindingen van Blik op Werk.
            
Vraag 6
            
Kunt u aangeven of de taalbureaus die worden onderzocht in verband met fraude het
               Blik op Werk keurmerk hadden? Kan het zijn dat wanneer een taalschool zijn keurmerk
               verliest of er zelf niet een heeft, zij toch kunnen meeliften op de voordelen ervan,
               doordat zij gelieerd zijn aan een andere school of een overkoepelend orgaan welke
               nog wel in het bezit is van een keurmerk? Om hoe veel scholen gaat het?
            
Antwoord 6
            
De berichtgeving over fraude heeft altijd betrekking gehad op taalscholen die beschikken
               over het (aspirant) keurmerk van Blik op Werk. Volgens de regelgeving geldt dat alleen
               indien een school beschikt over het keurmerk er kosten gedeclareerd kunnen worden
               ten laste van de lening van de inburgeraar. Ook in de financiële audit die bij de
               taalscholen worden gehouden, is dit onderdeel van het onderzoek. Parallel aan deze
               beantwoording ontvangt Uw Kamer een brief over fraude bij taalscholen.
            
Vraag 7
            
Hoe verhouden de doorzoekingen door de recherche van de Inspectie SZW in juli 2018
               zich tot het bericht dat het College voor Toetsen en Examens (CvTE) pas eind september
               2018 signalen ontving van onregelmatigheden in het onderdeel Schrijven van het NT2
               examen?
            
Antwoord 7
            
Het onderzoek van de Inspectie SZW in juli 2018 betreft fraude door taalscholen. Daarover
               ontvangt u parallel aan deze beantwoording nog een brief De signalen die het CvTE
               eind september ontving gaan over het delen op sociale media van beschrijvingen van
               examenopgaven door examenkandidaten.
            
Vraag 8
            
Kunt u aangeven of er direct na het eerste signaal van fraude op een examenonderdeel
               van de inburgering proactief onderzoek is gedaan naar fraude met andere examenonderdelen
               van de inburgering? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 8
            
Er is na het eerste signaal direct voor alle examenonderdelen van het inburgeringsexamen
               gekeken of er examenvragen gedeeld waren.
            
Vraag 9
            
Ontvangt u breder signalen dat taalscholen inburgeraars slechts trainen op het geven
               van antwoorden op examenvragen, in plaats van ze te begeleiden bij het daadwerkelijk
               leren en beheersen van de Nederlandse taal en kennis van de Nederlandse maatschappij
               zodat zij zo snel mogelijk integreren en meedoen in de Nederlandse samenleving? Zo
               ja, wat gaat u doen om deze situatie te veranderen?
            
Antwoord 9
            
Voor het Blik op Werk keurmerk wordt naar meerdere onderdelen gekeken of de taalschool
               goed functioneert. Hierbij wordt gekeken naar: tevredenheid van de cursisten, slagingspercentages,
               manier van lesgeven (toezicht in de klas) en naar het op orde hebben van de financiële
               huishouding. Toch ontvang ook ik signalen dat er taalscholen zijn die alleen bezig
               zijn in het trainen van het geven van de juiste antwoorden op examenvragen. Met bovengenoemde
               instrumenten die Blik op Werk hanteert, wordt ernaar gestreefd dit te voorkomen.
            
Vraag 10
            
Zou u deze, en eerder ingediende schriftelijke vragen over uitgelekte inburgeringsexamens2, willen beantwoorden voor het wetgevingsoverleg Integratie en maatschappelijke samenhang
               op 19 november 2018?
            
Antwoord 10
            
Dat is helaas niet gelukt.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.