Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Ploumen over het bericht dat verzekerden in Deventer niet meer terecht kunnen bij het ziekenhuis omdat de verzekeraar te weinig zorg heeft ingekocht
Vragen van het lid Ploumen (PvdA) aan de Minister voor Medische Zorg over het bericht dat verzekerden in Deventer niet meer terecht kunnen bij het ziekenhuis omdat de verzekeraar te weinig zorg heeft ingekocht (ingezonden 6 december 2018).
Antwoord van Minister Bruins (Medische Zorg) (ontvangen 17 december 2018).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Deventer ziekenhuis zet verzekerden Achmea tijdelijk
in de wacht»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Vindt u het acceptabel dat mensen op een wachtlijst komen te staan omdat de verzekeraar
te weinig zorg heeft ingekocht? Zo ja, waarom?
Antwoord 2
In tegenstelling tot mensen met een acute zorgvraag, kunnen mensen met een electieve
zorgvraag te maken hebben met wachttijden. Zij moeten wel binnen de maximaal aanvaardbare
wachttijd (Treeknorm) geholpen kunnen worden. Lukt dat niet, dan moeten betreffende
patiënten de mogelijkheid krijgen om tijdig uit te wijken naar een andere zorgaanbieder
in de omgeving. Het is in deze casus aan Zilveren Kruis om dat zeker te stellen, gezien
de zorgplicht die de verzekeraar heeft richting zijn verzekerden. Het Deventer Ziekenhuis
is er in dit proces aan gehouden zijn patiënten goed te informeren, bijvoorbeeld door
hen attent te maken op de mogelijkheid tot wachttijdbemiddeling bij Zilveren Kruis.
Zilveren Kruis en het Deventer Ziekenhuis hebben aangegeven dat de betreffende patiënten
de keuze voorgelegd krijgen of zij de extra wachttijd in het Deventer Ziekenhuis accepteren
of dat zij voor snellere toegang willen worden doorverwezen naar een andere zorgaanbieder
in de regio.
Vraag 3
Komt naar uw mening de verzekeraar zijn zorgplicht na als mensen met bijvoorbeeld
een liesbreuk twee maanden moeten wachten? Zo nee, wat gaat u hier tegen doen?
Antwoord 3
Nee, maar zoals ik in mijn antwoord op vraag 2 aangaf is dat in deze casus ook niet
het geval. Betreffende patiënten kunnen kiezen of zij de extra wachttijd bij het Deventer
Ziekenhuis accepteren of dat zij liever snellere toegang krijgen tot een andere zorgaanbieder
in de omgeving.
Vraag 4
Kunt u bevestigen dat de verzekerden in Deventer zich op geen enkele wijze hebben
kunnen voorbereiden op het feit dat ze ineens op een wachtlijst komen? En op welke
wijze had de zorgverzekeraar dit naar uw mening anders kunnen oplossen?
Antwoord 4
Het Deventer Ziekenhuis heeft mij laten weten dat telefonisch contact wordt opgenomen
met betreffende patiënten en dat zij kunnen bellen of de website van het ziekenhuis
kunnen bezoeken voor meer informatie. Desgewenst worden patiënten verwezen naar Zilveren
Kruis voor wachttijdbemiddeling. Daarnaast heeft het Deventer Ziekenhuis vooraf informatie
verstrekt aan huisartsen in de regio. Verzekerden van Zilveren Kruis met een verwijzing
van de huisarts die wachten op een eerste afspraak, kunnen contact opnemen met de
verzekeraar voor wachttijdbemiddeling.
Vraag 5
Heeft u al contact opgenomen met Achmea om deze situatie aan de orde te stellen? Zo
nee,
wanneer gaat u dat doen?
Antwoord 5
Voor de beantwoording van uw vragen heb ik contact gehad met Zilveren Kruis en het
Deventer Ziekenhuis.
Vraag 6
Welke andere gevallen zijn er bekend waarbij verzekerden moeten wachten op zorg omdat
er te weinig is ingekocht? Kunt u dit aangeven per verzekeraar en per regio?
Antwoord 6
Bij het Medisch Spectrum Twente hebben groepen verzekerden van Zilveren Kruis te maken
met een extra wachttijd bovenop de reguliere wachttijd. Op 14 november jl. heeft het
lid Van Gerven hier schriftelijke vragen over gesteld. De antwoorden daarop heb ik
u onlangs doen toekomen (kenmerk 2018Z21032). Over extra wachttijd voor verzekerden van VGZ bij Zuyderland hebben de leden Ploumen
en Agema op 23 november jl. schriftelijke vragen gesteld (kenmerk 2018Z22056 respectievelijk 2018Z22057). Ik heb deze onlangs beantwoord. Daarnaast is tijdens het ordedebat van 22 november
gevraagd om een brief inzake patiëntenstops (kenmerk 2018Z21900). Deze stuur ik u binnenkort. Ik zal in de brief ook ingaan op extra wachttijden
in de thuiszorg.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.J. Bruins, minister voor Medische Zorg
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.