Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Agema over het bericht dat VGZ-verzekerden niet meer terecht kunnen bij het Zuyderland ziekenhuis
Vragen van het lid Agema (PVV) aan de Minister voor Medische Zorg over het bericht dat VGZ-verzekerden niet meer terecht kunnen bij het Zuyderland ziekenhuis (ingezonden 23 november 2018).
Antwoord van Minister Bruins (Medische Zorg) (ontvangen 11 december 2018).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht »Zuyderland Ziekenhuizen helpen VGZ-verzekerden even
niet»1
Antwoord 1
Het is de verantwoordelijkheid van zorgverzekeraars en aanbieders om goede afspraken
te maken over de patiëntenzorg en de bijbehorende bekostiging. Als zij daarbij gebruik
maken van een budgetplafond en dat plafond dreigt te worden overschreden, dan kan
dit ertoe leiden dat een verzekerde met een electieve zorgvraag niet direct terecht
kan bij de aanbieder van zijn keuze (voor acute zorg dienen mensen daarentegen altijd
terecht te kunnen bij een zorgaanbieder). In dat geval moet de verzekerde wel binnen
de Treeknormen bij een andere zorgaanbieder in de regio terecht kunnen. Het is aan
de zorgverzekeraar om dat zeker te stellen, gezien de zorgplicht die deze heeft richting
zijn verzekerden. De zorgaanbieder is verplicht zijn patiënten te informeren over
een te lange wachttijd en hen attent te maken op de mogelijkheid tot wachttijdbemiddeling
bij hun eigen zorgverzekeraar. Er is dus sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid
om de zorg goed te regelen en om het proces voor de betreffende patiënten probleemloos
te laten verlopen. Het bericht waar u naar verwijst gaat over de afspraken die Zuyderland
en VGZ hebben gemaakt. Ik vind het positief dat zij daarover een gezamenlijke verklaring
naar buiten hebben gebracht (zie onder meer https://www.zuyderland.nl/nieuws/wachttijd-van-8-weken-voor-deel-vgz-pa…).
Vraag 2
Bent u met ons van mening dat een patiëntenstop altijd onacceptabel is ongeacht waar
men verzekerd is? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Zie mijn antwoord op vraag 1.
Vraag 3
Welke maatregelen kunt u nemen om ervoor te zorgen dat budgetproblemen tussen zorgaanbieders
en zorgverzekeraars niet op patiënten worden afgeschoven?
Antwoord 3
Meningsverschillen tussen zorgverzekeraars en aanbieders over de contractering of
de uitvoering van de afspraken zijn niet uit te sluiten. Partijen moeten daar zelf
uitkomen en mocht dit niet lukken, kunnen zij zich wenden tot een onafhankelijke geschilleninstantie.
Dat is conform de bestuurlijke afspraken die zijn gemaakt in het »Convenant ter instelling
van een Onafhankelijke Geschilleninstantie voor Geschillenoplossing en -beslechting
Zorgcontractering» uit 2016. En als individuele verzekerden een klacht hebben over
de handelwijze van hun zorgverzekeraar in dit soort situaties (bijvoorbeeld als zij
in hun ogen niet adequaat bemiddeld worden naar een andere zorgaanbieder), kunnen
zij terecht bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen. De eerste stap
is echter een klacht indienen bij de verzekeraar zelf.
Indien nodig gaat de NZa na welke acties de zorgverzekeraar en zorgaanbieder in kwestie
ondernemen om de zorgplicht richting hun verzekerden/patiënten na te komen, en kan
de NZa de partijen bij elkaar roepen. Mocht dit niet tot een oplossing leiden, dan
kan de NZa extra maatregelen nemen. Bijvoorbeeld een aanwijzing of uiteindelijk een
last onder dwangsom.
Vraag 4
Bent u bereid onmiddellijk een einde te maken aan deze patiëntenstop? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 4
Nee. De NZa ziet erop toe dat zorgverzekeraars de zorgplicht naleven en grijpt indien
nodig in (zie verder mijn antwoord op vraag 3). De NZa heeft mij laten weten dat VGZ
voldoende electieve zorg heeft ingekocht elders in de omgeving.
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Ploumen (PvdA),
ingezonden 23 november 2018 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 906).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.J. Bruins, minister voor Medische Zorg
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.