Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Leijten over de ontslagen medewerkers van de Belastingdienst vanwege fraude
Vragen van het lid Leijten (SP) aan de Staatssecretaris van Financiën over de ontslagen medewerkers van de Belastingdienst vanwege fraude (ingezonden 21 november 2018).
Antwoord van Staatssecretaris Snel (Financiën) (ontvangen 6 december 2019).
Vraag 1
Kunt u uitleggen hoe bekend is geworden dat de 15 ontslagen medewerkers zich schuldig
maakte aan fraude?1
Antwoord 1
De Telegraaf heeft het Ministerie van Financiën verzocht inzicht te geven in het aantal
ontslagen als gevolg van het niet nakomen van de fiscale verplichtingen. Bij het handmatig
doorlopen van de dossiers is gebleken dat 1 voorwaardelijk ontslag in 2018 niet is
meegenomen in de totalen. Daarmee komt het totaal voor 2017 en 2018 op 16 in plaats
van 15 ontslagen.
Vraag 2
U noemt de straf van het verliezen van het werk een zware straf, maar worden er na
de vaststelling van fraude ook vervolgstappen gezet?2
Antwoord 2
Zie de beantwoording bij vraag 3.
Vraag 3
Wordt er in alle gevallen ook aangifte gedaan als er sprake is geweest van oplichting?
Zo nee, waarom niet? Kunt u toelichten hoe de procedure in zijn werk gaat?
Antwoord 3
Het is de belastinginspecteur – niet de Belastingdienst in de rol van werkgever –
die mogelijke delicten die zijn begaan door belastingplichtigen op de gebieden van
belastingen, toeslagen en douane moet aanmelden bij Justitie.
Hoe dit proces verloopt, is beschreven in het Protocol aanmelding en afdoening van
fiscale delicten en delicten op het gebied van douane en toeslagen (Protocol AAFD)3. Het protocol beschrijft hoe de Belastingdienst de aanmeldingen van mogelijke delicten
die voor strafrechtelijke afhandeling in aanmerking komen, selecteert voor de rechtsgebieden
belastingen, toeslagen en douane.
Uiteindelijk beslist de Officier van Justitie of hij overgaat tot strafrechtelijke
afhandeling, na een afstemmingsoverleg van de Belastingdienst (als fiscus), de FIOD
en het OM. Voorgaande geldt voor alle belastingplichtigen. De Belastingdienst als
werkgever heeft hierin geen rol.
Er is in dit proces geen registratie/telling van verschillende soorten belastingplichtigen
noch is er standaard een melding aan de werkgever van de desbetreffende belastingplichtigen.
Dit geldt voor de fiscale afdoening voor alle belastingplichtigen, dus ook voor die
van belastingdienstmedewerkers. Er is om die reden bij de Belastingdienst als werkgever
niet bekend hoeveel zaken met het OM besproken zijn, waarbij sprake is van het niet
nakomen van fiscale verplichtingen door de belastingdienstmedewerkers.
Vraag 4
Wordt onderzocht of er een patroon te vinden is bij de frauderende medewerkers? Zou
er sprake kunnen zijn van het toepassen van kennis in de hoop niet gepakt te worden
of waren de betrapte medewerkers relatief nieuw in de dienst? Hebben ze lang kunnen
frauderen? Hielden ze zelf toezicht op hun frauduleuze aangiftes? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Antwoord 4
Ieder geval waarin sprake is van het niet nakomen van de fiscale verplichtingen wordt
apart onderzocht. De 16 gevallen over 2017 en 1018 laten een divers beeld van fiscale
schendingen zien, zowel inhoudelijk als de duur waarover de schendingen hebben plaatsgevonden.
Daarbij is vermoedelijk bij een enkele schending gebruik gemaakt van kennis van de
fiscale regels. Ook de duur van het dienstverband van de 16 medewerkers geeft een
divers beeld. De belastingdienstmedewerkers hebben een aparte afgeschermde status
in de systemen van de Belastingdienst. De behandeling van aangiftes van belastingdienstmedewerkers
is belegd bij twee teams (in Amsterdam en Arnhem). Verdere informatie die specifiek
is, kan gelet op de beperkte aantallen en de mogelijke herleidbaarheid naar personen
niet worden verstrekt.
Vraag 5
Hoeveel onderzoeken lopen er op dit moment nog?
Antwoord 5
Per 1 november 2018: 20.
Vraag 6
Kunt u ingaan op de wijze van werving en selectie van nieuwe medewerkers, wetende
dat er nog vele medewerkers gezocht worden?
Antwoord 6
De Belastingdienst besteedt veel aandacht aan integriteit. Zo krijgt de sollicitant
bij uitnodiging de brochure «Een integere Belastingdienst» toegezonden en komt integriteit
aan de orde tijdens het selectiegesprek in de vorm van een casus. De nieuwe medewerker
moet een verklaring omtrent het gedrag overleggen. Na indiensttreding heeft de Belastingdienst
voor elke medewerker een zogenaamde onboardingstraject (introductie) waarin onder
andere de Eed of Belofte wordt afgelegd.
Vraag 7
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het algemeen overleg over Belastingdienst op
6 december 2018?
Antwoord 7
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M. Snel, staatssecretaris van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.